• ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
  • کد خبر: 82770
نفت

قیمت نفت روز دوشنبه تحت تاثیر چشم انداز احیای تقاضا در پی تسهیل محدودیتهای کرونایی در چین و تصمیم آمریکا برای آغاز خرید نفت برای ذخایر استراتژیک خود، افزایش یافت.

به گزارش کالاخبر، بهای معاملات نفت برنت با ۷۴ سنت معادل ۰.۹ درصد افزایش، به ۷۹ دلار و ۷۸ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷۴ سنت معادل یک درصد افزایش، به ۷۵ دلار و سه سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص جمعه گذشته، تحت تاثیر مواضع موافق انقباض پولی بانکهای مرکزی آمریکا و اروپا که نگرانیها نسبت به وقوع رکود را برانگیخت، بیش از دو دلار در هر بشکه سقوط کرده بودند.

چین که بزرگترین واردکننده نفت و دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، شاهد نخستین موج از سه موج ابتلا به کووید است که در پی تسهیل محدودیتهای رفت و آمد توسط پکن، وقوع آنها پیش بینی شده است. تینا تِنگ، تحلیلگر شرکت سی ام سی مارکتس در این باره گفت: با وجود افزایش موارد ابتلا به کووید، خوش بینی نسبت به بازگشایی و تسهیل سیاست کووید، دورنمای تقاضا برای نفت را بهبود بخشیده است.

اقدام چین در خاتمه دادن یکباره سیاست کووید صفر، جان تازه ای به صنعت هواپیمایی رو به احتضار این کشور بخشیده و تقاضا برای سوخت جت در مدت دو هفته، ۷۵ درصد یا حدود ۱۷۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده است.

تحلیلگران شرکت هایتونگ فیوچرز اظهار کردند: بازار به پیشرفت ازسرگیری تقاضا در چین، متمرکز خواهد شد و دورنمای کلی مثبت است اما مسیر احیا با توجه به شدت وضعیت شیوع کووید در کوتاه مدت، ممکن است کند و ناهموار باشد.

همچنین سران و سیاستگذاران چین در نشست دو روزه ای که پشت درهای بسته برگزار شد، اعلام کردند چین متعهد است به تثبیت اقتصاد ۱۷ تریلیون دلاری خود در سال ۲۰۲۳ متمرکز شود و تنظیم سیاست خود را برای اطمینان از تحقق اهدافش، مضاعف کند.

بر اساس گزارش رویترز، عامل دیگری که از قیمتها پشتیبانی کرد، تصمیم وزارت انرژی آمریکا برای آغاز خرید نفت برای ذخایر نفت استراتژیک این کشور بود. این نخستین خرید از زمان اعلام برداشت ۱۸۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر نفت استراتژیک آمریکا در سال میلادی جاری محسوب می‌شود.

دولت آمریکا طی یک سال گذشته، برای مقابله با کمبود عرضه جهانی که در نتیجه حمله نظامی روسیه به اوکراین و تحریم‌های غربی علیه مسکو ایجاد شد، حدود ۲۰۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک برداشت کرده و سطح این ذخایر را به پایین‌ترین رکورد ۳۸ ساله رسانده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها