image-20221226151924-1.png

 طی هفته‌های گذشته عرضه خودرو در بورس کالا سرعت گرفته که همین امر سبب شده تا کشف قیمت‌ها در بورس با وجود رشد نرخ ارز به شیوه مطلوب‌تری انجام شود، برای مثال امروز قیمت دیگنیتی پرستیژ در چهار ردیف عرضه بین ۷۸ تا ۴۸۰ میلیون تومان ارزان‌تر از عرضه قبلی در بورس، کشف قیمت شد.

محسن نعمتی- از اردیبهشت ماه امسال تاکنون در مجموع ۲۰هزار و ۲۷۲ خودرو در بورس کالای ایران معامله شده که این روند در حال افزایش است.

بررسی آمار تعداد خودروهای معامله شده از ابتدای سال تا امروز بیانگر رشد سرعت عرضه‌ها در بورس کالای ایران است؛ به طوری که از اردیبهشت تا مهر امسال تعداد خودروهای معامله شده در بورس کالا در مجموع یک هزار و ۶۶۴ دستگاه بود، اما این معاملات در آبان و آذرماه به اوج خود رسیده و در دی ماه نیز ادامه دارد، به گونه‌ای که در آبان ماه ۲ هزار و ۴۱۶ دستگاه و در آذر ماه ۱۳ هزار و ۶۸۶ دستگاه و در روزهای ابتدای دی ماه نیز ۲۵۰۶ خودرو در بورس کالا معامله شده است.

از نکات مهم عرضه خودرو در بورس کالا آن است که کاهش قیمت‌ها پس از رشد عرضه‌ها به وضوح مشاهده می‌شود.

در تازه‌ترین عرضه، امروز ۵۰۶ دستگاه دیگنیتی پرستیژ روی تابلوی معاملات رفت که قیمت این خودرو بین ۷۸ تا ۴۸۰ میلیون تومان از نرخ قبلی آن در بورس پایین‌تر کشف شد، البته که در عرضه قبلی به دلیل عرضه محدود، معاملات این محصول مورد تایید بورس کالا قرار نگرفت.

بررسی معاملات امروز نشان می‌دهد که در عرضه نخست، ۱۲۷ دستگاه دیگنیتی پرستیژ مشکی (تریم قرمز) عرضه شد که با قیمت یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان کشف قیمت شد.

همین محصول دو هفته گذشته ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان قیمت خورده بود که امروز ۴۸۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرد.

عرضه مرحله قبل این خودرو (۲۳ آذرماه) در بورس فقط ۲۷ دستگاه بود و این موضوع نشان می‌دهد اگر خودروسازان اقدام به عرضه‌های بیشتر در بورس کنند، قیمت‌ها نیز در مسیر تعادل قرار می‌گیرد.

در عرضه بعدی، دیگنیتی پرستیژ مشکی (تریم مشکی) به میزان ۱۲۷ دستگاه روی تابلو رفت که با قیمت یک میلیارد و ۷۰۵ میلیون تومان کشف قیمت شد و این محصول نیز در عرضه قبلی که مورد تایید قرار نگرفت، یک میلیارد و ۹۰۱ میلیون تومان کشف قیمت شده بود.

عرضه سوم به دیگنیتی پرستیژ سفید (تریم مشکی) اختصاص داشت که با قیمت یک میلیارد و ۶۷۴ میلیون تومان معامله شد در عرضه قبلی یک میلیارد و ۷۵۲ میلیون تومان نرخ خورده بود.

عرضه آخر نیز دیگنیتی پرستیژ سفید (تریم قرمز) بود که یک میلیارد و ۶۴۲ میلیون تومان معامله شد، اما ۲ هفته پیش یک میلیارد و ۷۹۷ میلیون تومان کشف قیمت شده بود که البته تایید نشد.

در پایان اینکه لزوم عرضه هر چه بیشتر خودرو برای تعادل بازار بیش از هر زمانی احساس می‌شود به‌طوری که شرکت‌های خودروسازی از رشد تولید در هفته‌های گذشته خبر می‌دهند و لازم است کل تولیدات این شرکت‌ها راهی بورس کالا شود.

روز گذشته مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: همه تلاش ما در بورس‌های کالایی، استقرار یک فضای متعادل و منطقی برای مبادلات کالاها و کشف واقعی قیمت‌هاست به طوری که در حوزه خودرو انتظار این است با حذف قیمت گذاری دستوری و رشد عرضه‌ها در بورس کالا، روند تولید خودرو در کشور بالا رود و به مرور با ایجاد تناسب میان عرضه و تقاضا، تعادل در بازار حکمفرما شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها