اوپک

تولید نفت اوپک به خاطر تقویت تولید نیجریه ۱۵۰ هزار بشکه در روز در ماه دسامبر افزایش یافت و به ۲۹.۴ میلیون بشکه در روز رسید.

به گزارش کالاخبر به نقل از بلومبرگ، افزایش تولید نیجریه باعث شد تولید نفت خام اوپک در آخرین ماه سال گذشته میلادی افزایش یابد.

تولید سازمان کشورهای تولیدکننده نفت ۱۵۰ هزار بشکه در روز در ماه دسامبر افزایش یافت و تقریباً کل این افزایش تولید مربوط به نیجریه می‌شد. کل تولید اوپک به ۲۹.۴ میلیون بشکه در روز می‌رسید.

نیجریه تولید نفت خام خود را با استخدام شرکت‌های امنیتی برای جلوگیری از دزدی نفت تقویت کرده‌است‌. اما با وجود افزایش تولید این کشور در ماه دسامبر تا ۱.۳۵ میلیون بشکه در روز، تولید نفت نیجریه هنوز هم نصف سطح تولید آن در یک دهه گذشته است.

سایر تولیدکنندگان اوپک به طرح کاهش تولیدی که سال گذشته جهت متعادل نگه‌داشتن بازارهای جهانی تصویب شد، پایبند هستند. عربستان، امارات و عراق به‌عنوان اصلی‌ترین اعضای اوپک تغییری در سطح تولید خود نداده‌اند. تولید نفت عربستان برابر با ۱۰.۴۸ میلیون بشکه در روز است.

اوپک و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس که از ۲۳ عضو تشکیل شده، تصمیم گرفتند تولید نفت خود را ۲ میلیون بشکه در روز از ماه نوامبر پایین بیاورند و بعد تا پایان سال ثابت نگه دارند. این تصمیم در ابتدا با انتقاد شدید کاخ سفید مواجه شد، اما به‌نظر می‌رسد توانسته بازارهای جهانی را در برابر ترس از تورم در آمریکا و بازگشایی دیرهنگام اقتصاد چین متعادل نگه‌دارد. قیمت نفت خام برنت در روز سه‌شنبه به حدود ۸۳ دلار در هر بشکه رسیده بود.

سایر اعضای اوپک خارج از محدوده خاورمیانه مانند نیجریه همچنان با عدم سرمایه‌گذاری و اختلال‌های عملکردی مواجه هستند. آنگولا هم مشکلات مشابهی دارد. درنتیجه، ۱۰ عضو اوپک روی‌هم‌رفته ۶۵۰ هزار بشکه در روز پایین‌تر از هدف تعیین‌شده تولید می‌کنند.

عرضه ائتلاف اوپک پلاس هم تحت فشار تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا علیه روسیه به‌خاطر جنگ با اوکراین قرار دارد. هیأتی از وزرای اوپک پلاس یک اجلاس نظارتی برای بررسی سیاست تولید در اول فوریه برگزار خواهند کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها