پیام آرمات

به گفته یکی از کارشناسان بازارهای کالایی، با عرضه خودرو در بورس کالا هیجانات کاذب بازار خودرو کنترل شده و با حذف حاشیه سود هنگفتی که در روش های قبلی فروش خودرو برای دلالان وجود داشت، الان هم خریدار با قیمت منطقی و پایین تر از نرخ های بازار آزاد و خودروی مورد نظر را می‌خرد و هم تولیدکننده نفس راحتی می‌کشد که از بند قیمت‌گذاری دستوری رها شده است. پیام آرمات افزود: یکی دیگر از مزایای عرضه خودرو در بورس کالا، تحویل به‌موقع محصولات به خریداران است به طوریکه دیگر خبری از بدقولی عرضه کنندگان نخواهد بود.

به گزارش کالاخبر به نقل از مدار اقتصادی ، عرضه خودرو در بورس کالا با همکاری وزارت صنعت، شرکت بورس کالای ایران و خودروسازان داخلی از اواخر تابستان امسال اجرا شد و تاکنون نتایج مثبتی را ثبت کرده است. حالا جمعیت بزرگی از سهامداران گروه خودروسازی در بورس تهران که لقب پیشتازی سنتی بازار سهام را در اختیار دارند، پس از سال‌ها زیان، منتظر انتشار گزارش عملکرد و صورت‌های مالی مثبت هستند. آیا این اتفاق مهم در بازار سرمایه ایران رقم می‌خورد، این پرسشی است که پیام آرمات، کارشناس بازار کالایی و تحلیلگر بورس، به آن پاسخ مثبت داده است.

پیام آرمات، کارشناس بازار کالایی و تحلیلگر بورس، پیش‌بینی کرد، با ادامه عرضه خودرو در بورس کالا، خودروسازان صورت‌های مالی مثبتی را از سال ۱۴۰۱ منتشر می کنند و به مدار اقتصادی گفت: سهامداران این گروه بورسی باید منتظر گزارش‌عملکردهای خوب و حاشیه سود مناسب باشند.

آرمات، اقدام حرفه‌ای شرکت بورس کالا را در انتخاب روش حراج باز برای عرضه خودرو، قابل تقدیر دانست و گفت: بورس کالا با این اقدام حرفه‌ای و عرضه خودرو به روش حراج باز، توانست هیجانات مقطعی را در معاملات خودرو کنترل کند. به‌این‌ترتیب، کارگزار و خریدار فرصت کافی دارند و می‌توانند مرحله به مرحله قیمت‌ها را در یک فضای آرام و باز و بدون هیاهو، مدیریت کنند و دچار هیجان نشوند.

این کارشناس بازار کالایی، افزود: با عرضه خودرو در بورس کالا، خودروسازان هم مانند سیمانی‌ها به آرامش رسیدند و از بند قیمت‌گذاری‌های دستوری رها شدند. تا پیش از این، خودروسازان مجبور بودند محصولات‌شان را به قیمت ارزان، در سیستم ناکارآمد قرعه‌کشی با ابعاد و زوایای غیر شفاف به فروش برسانند که حتی اعتماد عمومی را هم جلب نکرده بود.

وی ادامه داد: عرضه خودرو در بورس کالا، با کشف نرخ عادلانه در فضای رقابتی شفاف و با مکانیسم عرضه و تقاضا انجام می‌شود. وقتی عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت‌ها باشد و تمامی معاملات با سازوکار قانونی بورس انجام گیرد، رانت‌های ناشی از روش‌های سنتی نیز پایان می‌یابد. به همین دلیل برخی‌ هنوز با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفند!

به گفته آرمات، از طرف دیگر، نهاد قانونمندی مانند شرکت بورس کالا، به‌عنوان نهاد نظارتی و بالادستی، بر تمامی روند کشف قیمت و عرضه خودرو نظارت می‌کند. حتی در مواقعی که عرضه کم باشد مانند عرضه اخیر دیگنیتی، بورس کالا معاملات را ابطال می‌کند و از خودروساز می‌خواهد با افزایش عرضه محصول و پوشش تقاضا، کشف نرخ به درستی انجام گیرد.

وی تصریح کرد: بورس کالا به‌عنوان بستر عرضه خودرو، تاکنون اقدامات قانونی و درست و دقیقی را انجام داده و حقانیت خود را ثابت کرده است. کشف نرخ هم عادلانه است. وقتی تعداد ۴۰۰۰ دستگاه خودرو در یک روز عرضه می‌شود، کشف نرخ هم عادلانه انجام می شود. بنابراین انتقادها در این خصوص، غیر عادلانه به نظر می‌رسد.

این تحلیلگر بورس کالا، اظهار کرد: خودروسازان پس از چند دهه، بالاخره با حاکمیت عرضه و تقاضا در بورس کالا، محصولات‌شان را به قیمت منطقی می‌فروشند و هیچ اقدام غیر قانونی یا مبهمی در این روش وجود ندارد که جای انتقاد بگذارد.

آرمات، افزود: ناگفته نماند، عرضه هر کالایی در بورس، ابتدا با هیجانات مقطعی مواجه می‌شود. نمونه بارز آن، سیمان بود که سال گذشته آغاز شد و انتقاداتی به همراه داشت، اما با گذشت زمان و با آشنایی فعالان بازار نسبت به سازوکار معاملات آن، بازار سیمان هم سروسامان گرفت و تولیدکنندگان نیز نفس راحتی کشیدند.

وی پیش‌بینی کرد، با ادامه عرضه خودرو در بورس کالا، صورت‌های مالی خودروسازان در سال ۱۴۰۱ -که سال آینده منتشر خواهد شد- با سودآوری همراه است و خودروسازان به سوددهی می‌رسند. بنابراین، باید انتظار داشته باشیم که خودروسازان داخلی در آینده نزدیک به سمت توسعه محصول بروند و از نظر کیفی و به‌روزرسانی محصول از طریق نقدینگی‌های خوبی که به دست آورده‌اند طرح‌های توسعه‌ای را اجرا ‌کنند.

آرمات همچنین تحویل به‌موقع محصولات را یکی از مزیت‌های عرضه خودرو در بورس کالا برشمرد و گفت: با توجه ‌به‌ این‌که تمامی معاملات زیر نظر بورس کالا انجام می‌گیرد، به نفع خریداران است و در صورت بدقولی، خودروساز باید خسارت تعیین‌شده را به خریداران پرداخت کند. درحالی‌که در سیستم قرعه‌کشی با خلف وعده خودروساز، خریداران به راحتی نمی‌توانستند خسارت دریافت کنند.

وی، اقدام وزیر صنعت برای عرضه خودرو در بورس کالا را قابل تقدیر دانست و گفت: وزیر صنعت شهامت به‌خرج داد و با عرضه خودرو در بورس کالا، تمامی انتقادات را به جان خرید و بخش بزرگی از رانت را در این صنعت، از بین برد. با حذف حاشیه سود هنگفتی که برای دلالان داشت، الان، هم خریدار با قیمت منطقی و به‌روز محصول مورد نظر را می‌خرد و هم تولیدکننده نفس راحتی می‌کشد که از بند قیمت‌گذاری دستوری رها شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها