پورابراهیمی

هر پنج سال یکبار برنامه توسعه‌ای در کشور تدوین می‌شود و تصمیماتی در آن برای کشور در تمامی حوزه گرفته می‌شود که امسال نیز ششمین برنامه توسعه تدوین شد که بر اساس آن قرار است ایران توسعه یافته‌تر از امسال و سال‌های قبل‌تر شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» به نقل از «عصربازار»، لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور مشتمل بر اهداف کمی، کلان و بخشی، پیش‌بینی منابع مالی و اولویت‌ها و احکام مورد نیاز است که در روزهای گرم تابستان از سوی  دولت برای بررسی و تصویب تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. با نگاهی به لایحه برنامه ششم که از سوی دولت به مجلس ارائه شده است، بر خلاف برنامه‌های توسعه‌ای پیشین، تاکید بیشتر بر تقویت بازار اوراق بهاردار با درآمد ثابت، برای بازپرداخت بدهی‌های دولت از محل انتشار این اوراق شده است. به گونه‌ای که با بررسی جایگاه بازار سرمایه در محتوای برنامه‌های توسعه‌ای اجرا شده (اول تا پنجم) مشاهده می‌شود که جایگاه این بازار و نقش نهادهای فعال در این مسیر تا برنامه پنجم رو به بهبود بوده اما در لایجه برنامه ششم نقش بازار سرمایه در مسیر توسعه اقتصادی کشور پررنگ‌تر دیده شده است. این در حالی است که با توجه به توسعه قابل‌توجه بازار سرمایه در سال‌های اخیر و توانایی این بازار در جذب حجم بالا نقدینگی در کشور، به نظر می‌رسد که از سوی نمایندگان مجلس توجه ویژه‌ای به این بازار شده است تا شاهد رشد و توسعه اقتصادی در سال‌های آیند در کشور باشیم.

باید به این نکته توجه داشت، برنامه‌های توسعه عملا تبدیل شده‌اند به ایستگاه‌ها و فرصت‌هایی برای اینکه دولت‌ها بتوانند اختیاراتی را که در قالب سایر قوانین نمی‌توانند به سرعت به مجلس ببرند و اخذ کنند، در آن برنامه‌ها قرار بدهند و آن اختیارات را از مجلس بگیرند. البته از طرف دیگر هم مجلس متقابلا برنامه را فرصتی می‌داند برای اینکه بعضی تکالیفی را که دوست دارد از دولت بخواهد در قانون برنامه تعبیه کند. اما امید است که این برنامه‌ها بتواند با عملیاتی و اجرایی  شدن راهگشای توسعه یافتگی کشور در تمامی مسیرها شود.

تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه را برای رشد و توسعه اقتصادی کشور بسیار حائز اهمیت می‌داند و می‌گوید: یکی از مشکلات اساسی در ساختار اقتصادی کشور این است که بخش عمده تامین مالی بنگاه‌ها از طریق بانک‌ها تامین می‌شود و باتوجه به اینکه در تمام دنیا رویکرد تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه است، این بازار توانسته در کنار بازار پول تاثیر بسیار مثبتی در رشد اقتصادی کشورها داشته باشد.

محمدرضا پورابراهیمی درباره جایگاه بازار سرمایه در برنامه ششم توسعه کشور گفت: ظرفیت خوبی در مجلس برای همکاری  با بازار سرمایه وجود دارد به طوری که در بررسی برنامه ششم توسعه برای بازار سرمایه ماموریت‌هایی در نظر گرفته شده است که  عملیاتی شدن این برنامه‌ها به طور یقین می‌تواند فرصتی مناسب برای رفع مشکلات بازار سرمایه باشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر رویکرد  تامین مالی بنگاه‌ها از بازار سرمایه صورت گیرد، بسیار می‌تواند در رشد و شکوفایی اقتصادی کشور اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی در ساختار اقتصادی کشور این است که بخش عمده تامین مالی بنگاه‌ها از طریق بانک‌ها تامین می‌شود و باتوجه به اینکه در تمام دنیا رویکرد تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه است و این بازار توانسته در کنار بازار پول تاثیر بسیار مثبتی در رشد اقتصادی کشورها داشته باشد و به شکلی فشار را بر بازار پول کمتر کرده و بانک‌ها در تامین مالی حوزه‌های بلندمدت وارد عمل شده‌اند و قاعدتا باید در کشور ما نیز این کار از سال‌ها قبل انجام می‌شد.

پورابراهیمی تصریح کرد: نگاه نمایندگان مجلس به بازار سرمایه مثبت است و قطعا باید در کشور به سمتی حرکت کنیم که تعادل منطقی بین بازار سرمایه و بازار پول در تامین مالی فراهم شود. با ظرفیتی که  بازار سرمایه برای تامین منابع مالی مورد نیاز کشور دارد، به طور یقین می‌تواند در اقتصاد ایران فوق‌العاده تاثیرگذار باشد و از سوی دیگر فشار بر بازار پول را که با محدویت‌های بسیاری روبه‌روست، کاهش دهد. این مهم در برنامه ششم دیده شده است.

رسیدن به منطق اقتصادی در بازار کالا

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به بندهای مرتبط به بازار سرمایه در برنامه ششم اشاره کرد و با بیان اینکه بورس کالا در حوزه تعادل، کشف قیمت و رسیدن به منطق اقتصادی نقش بسزایی ایفا می‌کند، گفت: حمایت از فعالیت‌های بورس کالا برای استفاده از ابزارهای مالی بسیار پراهمیت است که در یکی از بندهای برنامه ششم مورد توجه واقع شده است، چرا که اهمیت بورس کالا در مکانیزم عرضه و تقاضا نهفته است و این بورس می‌تواند مکانی برای مکانیزم عرضه و تقاضا ایجاد کند و تعادل را در قیمت‌ها فراهم آورد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس افزود: در برنامه ششم این امکان به دولت و فعالان اقتصادی داده شده است تا با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه این بورس بتوانند در عرضه محصولات خود در این بازار به شفافیت و ایجاد تعادل در قیمت‌ها و به یک منطق اقتصادی دست یابند.

وی از موضوعات مهم دیگری که در برنامه ششم به آن توجه ویژه‌ای شده است، بازار بدهی عنوان کرد و گفت: سهم بازار سرمایه در اقتصاد کشور به نسبت سال‌های گذشته زیاد شده اما هنوز نتوانسته نقش خود را در اقتصاد کشور به درستی ایفا کند. بازار سرمایه وقتی موفق است که بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی برای تأمین مالی به جای مراجعه به بانک‌ها، منابع مورد نیاز را از بورس تأمین کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: با توجه به اینکه در چند سال اخیر پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران به سختی و با تاخیر انجام می‌شود به طور یقین ارزش مطالبات پیمانکاران کم و قدرت آنها در انجام و به ثمر رساندن پروژه‌ها ضعیف شده که این خود آسیب جدی به اقتصاد وارد خواهد کرد. بنابراین ایجاد بازار بدهی می‌تواند به عنوان تامین مالی، بخشی از مشکلات و پروژه‌های عمرانی را حل کند.

پورابراهیمی ادامه داد: بر اساس روال متعارف در کشورهای توسعه‌یافته، بازار بدهی بهترین بستر برای مدیریت پولی و مالی اقتصاد کشور به حساب می‌آید و شاید به همین دلیل است که در حال حاضر نخبگان اقتصادی کشور از مزایای بی‌شمار و عدیده بازار بدهی سخن می‌گویند. دولت نیز به تبع این فضا، قصد دارد تا از مسیر بازارپذیر کردن بدهی‌های خود، اقدام به تعمیق این بازار کند و این مسئله در لایحه برنامه ششم توسعه به خوبی دیده شده است. برهمین اساس و با توجه به نیاز تامین مالی برای به حرکت درآمدن چرخ‌های اقتصاد در برنامه ششم بر ایجاد بازار بدهی تاکید ویژه‌ای شد تا از این طریق بازار سرمایه بتواند در تامین منابع مالی بنگاه‌های بخش خصوصی و دولتی کمک کند.

وی افزود: در حال حاضر بخش قابلی توجهی از منابع مالی در اختیار دولت قرار گرفته است که ایجاد بازار بدهی می‌تواند یکی از ابزارهای مهم محسوب شود که در تعمیق و توسعه منابع مالی به تمامی بخش‌ها و فعالیت‌ها کمک می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: به هر میزانی که اوراق بدهی خزانه منتشر شود، منابع از طریق فروش این اوراق در بازار سرمایه جذب خواهد شد که منابع جذب شده در اختیار پیمانکاران قرار می‌گیرد و باعث روان‌تر شدن گردش اقتصاد کشور می‌شود و طرح‌های عمرانی با پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران زودتر به سرانجام می‌رسد؛ البته میزان بدهی دولت به پیمانکاران به قدری بالاست که انتشار اوراق خزانه شاید بتواند بخش کمی از بدهی‌های انباشت‌شده دولت را پوشش دهد.

نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: در دیگر حوزه‌های تامین مالی برای پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی، موضوعات مرتبط با بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در برنامه ششم توسعه دیده شده که خواسته و ناخواسته  می‌تواند بر بازار سرمایه در تامین مالی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تاثیرگذار باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در بحث موضوعات کلان اقتصادی در برنامه ششم توسعه نیز بعضا به طور مستقیم و غیرمستقیم تلاش شده که از ظرفیت‌های بازارسرمایه برای رشد و توسعه اقتصادی کشور استفاده شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها