مجید عشقی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره اینکه به بخش خصوصی باید احترام گذاشت، اظهار کرد:بنگاه اقتصادی را با قیمت‌گذاری دستوری ملزم می‌کنند محصولش را با زیان بفروشد! متاسفانه هنوز درگیر سیاست اشتباه قیمت‌گذاری دستوری هستیم؛ این مسئله باعث ایجاد اختلال در ذهن سرمایه‌گذار، مصرف‌کننده و سیاست‌گذار می‌شود. همچنین باعث ایجاد انحراف در تخصیص منابع، اختلال در نظام عرضه و تقاضا، تقویت خام‌فروشی و عدم شکل‌گیری ارزش افزوده در اقتصاد، توزیع رانت و... می‌شود.

به گزارش کالاخبر و به نقل از سنا، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در سیزدهمین گردهمایی جایزه ملی مدیریت مالی ایران اظهار کرد: باید به چارچوب بخش خصوصی احترام گذاشته بشود، اما بعضا چنین دیدگاهی وجود ندارد. هنوز درگیر سیاست اشتباه قیمت‌گذاری دستوری هستیم؛ این مسئله باعث ایجاد اختلال در ذهن سرمایه‌گذار، مصرف‌کننده و سیاست‌گذار می‌شود. همچنین باعث ایجاد انحراف در تخصیص منابع، اختلال در نظام عرضه و تقاضا، تقویت خام‌فروشی و عدم شکل‌گیری ارزش افزوده در اقتصاد، توزیع رانت و... می‌شود.

به گفته عشقی علاوه بر ثبات اقتصادی، بحث سوددهی بنگاه‌های اقتصادی حائز اهمیت است. اگر بنگاه اقتصادی سودده نباشد، فعالیت آن بی‌معناست؛ متاسفانه بنگاه‌ اقتصادی را ملزم به فروش محصول‌های خود با قیمت‌گذاری دستوری می‌کنند و انتظار دارند که افزایش تولید و کیفیت نیز داشته باشد. در این بین، علاوه بر قیمت‌گذاری دستوری، با تولید دستوری نیز مواجه هستیم و بنگاهی را ملزم به تولید و ایجاد زیان انباشته می‌کنند.

عدم ثبات در سیاست‌گذاری، سرمایه‌گذاران را به سوداگری سوق می‌دهد

رئیس سازمان بورس همچنین تصریح کرد: باید تحلیل سیستماتیک داشته باشیم و تمام اکوسیستم را به‌طور کامل ببینیم. افزایش سرمایه‌گذاری در کشور مسلتزم وجود ثبات اقتصادی است و نبود این مهم، متاسفانه باعث دید کوتاه مدت به بازارها شده است.

وی با اشاره اینکه متاسفانه برخی از سیاست‌گذاری‌ها باعث شده سرمایه‌گذاری به شدت کمرنگ‌تر از گذشته بشود، اظهار کرد: افراد به جهت دریافت سود به دنبال خرید اقلام و فروش سریع آن باشند. سیاست‌گذاری‌ها افراد را به سوداگری سوق می‌دهد؛ چرا که دیدگاه‌های کوتاه مدت در سرمایه‌گذاری، برای فضای اقتصادی کشور زیان‌بار است.

ذهنیت اشتباهی مبنی بر «انرژی ارزان» وجود دارد

عشقی با اشاره اینکه امروزه مسائل و مشکلات فضای اقتصادی بر همگان روشن است، اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی اقتصاد کشور مربوط به هدایت نقدینگی و مقوله سرمایه‌گذاری در کشور می‌شود؛ این امر در فرمایشات دیروز رهبر انقلاب نیز مشهود بود.

عشقی تصریح کرد: با توجه به وضعیت و مشکلات کنونی فضای اقتصادی، باید تصورات غلطی که بعضا در ذهن تصمیم‌گیران ایجاد شده است، ریشه‌یابی شده و به دنبال برطرف کردن این گره‌ها باشیم.

وی در تکمیل سخنان خود عنوان کرد: در سال‌های اخیر نرخ انرژی روند صعودی داشته، اما کماکان ذهنیت اشتباهی مبنی بر وجود «انرژی ارزان» شنیده شده و مقایسه‌های اشتباهی نیز در این زمینه صورت می‌پذیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها