• ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
  • کد خبر: 84160
اوپک

نظرسنجی ماهانه رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در فوریه تحت تاثیر بهبود بیشتر عرضه نیجریه و با وجود پایبندی بالا به توافق اوپک پلاس، افزایش یافت.

به گزارش کالاخبر ، طبق نظرسنجی ماهانه رویترز، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه فوریه ۲۸.۹۷ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است که ۱۵۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با ژانویه افزایش نشان می دهد. تولید اوپک همچنان بیش از ۷۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به سپتامبر، کمتر است.

نیجریه با دزدی نفت و مسائل امنیتی در منطقه تولید نفت این کشور دست به گریبان است که به تولیدش ضربه زده است. این کشور در فوریه نفت بیشتری صادر کرد اما همچنان بسیار پایین‌تر از سهمیه تعیین شده از سوی اوپک، تولید می کند.

اوپک و متحدانش که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، تولیدشان را در طول سال ۲۰۲۲ در واکنش به بهبود تقاضا در دوران پساکرونا، افزایش دادند. اما در نوامبر که قیمت‌ها ضعیف شدند، این گروه بزرگترین کاهش تولید از ابتدای دوران پاندمی کووید در سال ۲۰۲۰ را تصویب کرد.

تولیدکنندگان اوپک پلاس توافق کردند هدف تولید گروهی را دو میلیون بشکه در روز کاهش دهند که سهم اوپک از این کاهش، ۱.۲۷ میلیون بشکه در روز است که توسط ۱۰ عضو مشارکت کننده در توافق اوپک پلاس، انجام خواهد شد. هدف تولید مذکور برای فوریه، تغییری نداشت.

با بهبود تولید نیجریه در فوریه، نرخ پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید اوپک پلاس، به ۱۶۹ درصد در مقایسه با ۱۷۲ درصد در ژانویه رسید.

تولید این گروه بسیار پایین‌تر از نرخ هدف‌گذاری شده بوده زیرا بسیاری از تولیدکنندگان به خصوص نیجریه و آنگولا، ظرفیت تولید کافی برای افزایش مطابق سهمیه توافق شده، ندارند.

طبق یافته‌های نظرسنجی رویترز، ۱۰ تولیدکننده عضو اوپک که در توافق اوپک پلاس مشارکت دارند، حدود ۸۸۰ هزار بشکه در روز کمتر از هدف این گروه نفت تولید کردند. این کسری در ژانویه حدود ۹۲۰ هزار بشکه در روز بود.

تولید نیجریه بزرگترین افزایش را در میان اعضای اوپک داشت و ۱۰۰ هزار بشکه در روز در فوریه رشد کرد و تولید این کشور را به ۱.۶ میلیون بشکه در روز رساند.

دومین افزایش بزرگ تولید از سوی عراق بود که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است و طبق آمار رفینیتیو آیکان و شرکت‌های رصدکننده دیگر، این کشور صادرات نفت از جنوب را در فوریه افزایش داد.

افزایش صادرات از جنوب عراق، کاهش صادرات از شمال این کشور که از طریق بندر سیهان ترکیه انجام می شود را جبران کرد. عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی، نرخ پایبندی بالا به اهداف تولیدی که تحت توافق اوپک پلاس دارند را حفظ کردند.

در میان کشورهایی که تولید کمتری داشت، آنگولا بزرگترین کاهش تولید (۸۰ هزار بشکه در روز) را داشت. در میان سه کشور لیبی، ایران و ونزوئلا که از مشارکت در توافق اوپک پلاس معاف هستند، ایران صادرات بالاتری در فوریه داشت و تولید ونزوئلا اندکی افزایش یافت. تولید لیبی ثابت بود.

نظرسنجی رویترز با هدف رصد عرضه به بازار انجام می گیرد و بر مبنای آمار کشتیرانی است که توسط منابع خارجی، آمار رفینیتیو آیکان، اطلاعات شرکت‌های رصد کننده نفت‌کش‌ها مانند پترولجستیک و اطلاعات فراهم شده توسط منابع در شرکت‌های نفتی، اوپک و شرکت‌های مشاوره تهیه می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها