دلار

استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است که دولت به جای برخوردهای دوره‌ای و ضربتی با معاملات غیر رسمی از جمله معاملات فردایی ارز در بازار آزاد، به فکر راه‌اندازی هر چه سریعتر بازار مشتقه ارزی باشد تا مانند تمام کشورهای پیشرفته دنیا، ابزاری کارا در بازاری شفاف و تحت نظارت برای پوشش ریسک نوسانات ارزی پدید آید.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، محمد محمدی فر، استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی درباره معاملات فردایی که این روزها در بازار ارز رایج‌تر از همیشه شده است، گفت: طی چند سال گذشته معاملات فردایی ارز در بازار ایران رایج بوده است و در دوره از زمان هم بانک مرکزی در حال مقابله با این نوع معاملات بود. اما اخیرا نوسانات موجود در بازار ارز باعث رونق هر چه بیشتر معاملات فردایی شده است.

وی در ادامه بیان کرد: برخورد این چنینی با این‌گونه معاملات، راه مقابله با آن نیست و به هر طریق، تا زمان ایجاد بازار مشتقه ارزی، معاملات فردایی در بازار حاکم خواهد بود.

محمدی فر درباره نظارت‌های انجام شده بر معاملات فردایی گفت: اکنون معاملات در مکان‌هایی مشخص در حال انجام است و دولت گاهی تدابیری را جهت برخورد با این اقدام اتخاذ و بستری را برای مقابله با آن ایجاد می‌کند. این در حالی است که با راه اندازی بازار مشتقه ارزی و به دنبال آن بازار آتی ارز در بورس کالای ایران، به راحتی می‌توان این معاملات را تحت نظارت بانک مرکزی و سازمان بورس انجام داد تا به جای نقش مخرب، نقش سازنده داشته باشند.

وی ادامه داد: به این ترتیب، بازاری سازمان‌یافته و هدفمند به وجود می‌آید که علاوه بر نمایان کردن افقی برای نوسانات نرخ ارز، نقش واسطه گری و سفته بازی در بازار نقدی را کمرنگ می‌کند. علاوه بر این بازار مشتقه ارزی، راهی بسیار مناسب و کارآمد برای پوشش ریسک نوسانات ارزی است که می‌تواند مورد استفاده سرمایه‌گذاران خارجی، صادرکنندگان و تولیدکنندگان و حتی مردم عادی قرار بگیرد.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی به تاثیر معاملات فردایی ارز بر بازار نقدی اشاره کرد و گفت: به طور قطع این امر، بی تاثیر بر بازار نقدی نخواهد بود و منجر به ایجاد نوساناتی در این بازار می‌شود. در واقع، به دلیل کوچک بودن بازار معاملات فردایی و باوجود واسطه‌هایی که اقدام به خرید و فروش ارز می‌کنند، بازار تحت کنترل عده‌ای خاص در می‌آید و نوسان ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه معاملات غیررسمی ارز باعث ایجاد جو روانی در بازار می‌شود، افزود: رونق چنین معاملاتی در بازار به طور حتم باعث ایجاد جو روانی در بازار می‌شود و زمانی که تقاضای خرید ارز برای روز آینده در بازار افزایش می‌یابد، قیمت ارز نیز با افزایش همراه خواهد شد.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه بازار مشتقه ارزی باعث پوشش نوسانات ارزی خواهد شد، گفت: از طریق راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی، نوسانات نرخ ریسک ارز پوشش داده می‌شود و به جرات می‌توان گفت که بازار مشتقه ارزی، راه درمانی برای نوسانات موجود است.

وی با راه اندازی بازار مشتقه ارز می‌توان آماری مستند و دقیق از قیمت آتی ارز و میزان حجم معاملات به دست آورد. این اطلاعات برای هر بازاری از اهمیت بالایی برخوردار است و برای سیاستگذاران بازارها استفاده فراوانی دارد.

محمدی فر دز پایان به اقدامات بانک مرکزی جهت ایجاد بازار مشتقه ارزی اشاره کرد و گفت:‌ بانک‌مرکزی راه اندازی بازار مشتقه ارزی را منوط به یکسان سازی نرخ ارز دانسته که در صورت چنین اتفاقی بازار مشتقه ارزی راه اندازی خواهد شد.

منبع: ایسکا نیوز

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها