عشقی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار عرضه سیمان را نمونه موفق ورود کالاها به بورس کالا و حذف قیمت گذاری دستوری دانست.

به گزارش کالاخبر ، مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در دیدار با اصحاب رسانه یکی از نمونه های موفق در لغو قیمت گذاری دستوری را سیمان خواند و گفت: روند عرضه سیمان در بورس کالا منظم شده و کسی در رابطه با قیمت گذاری این محصول صحبتی نمی کند و امیدواریم تمامی کالاها مانند این محصول در رابطه با قیمت گذاری دستوری به نتیجه برسیم.

عشقی اظهار کرد: سیاست سازمان بورس و اوراق بهادار همواره این بوده که از طریق میز صنعت موارد مبتلا به را شناسایی کند. قیمت‌گذاری دستوری تنها یکی از ابعادی است که ناشران با آن مواجه هستند و پیگیر این موضوع از طرف مراجع مختلف هستیم. در چند سال گذشته شاهد بودیم که در فولاد و پتروشیمی و حتی در موضوع خودرو این سیاست‌ آسیب‌هایی را وارد کرد لذا قصد داریم این سیاست را به حداقل برسانیم.

عشقی تصریح کرد: نمی توان قیمت گذاری دستوری را جدای از سایر سیاست‌های مداخله‌جویانه دولت در اقتصاد دانست. ما به عنوان سازمان بورس و اوراق بهادار صرفا می‌توانیم از طریق ابزارهایی در بازار کالایی تلاش کنیم که بازار هم به نفع تولیدکننده و هم مصرف‌کننده باشد؛ اما امسال در حوزه سیمان به نتیجه رسیدیم. در سال ۱۴۰۱، روند اصلاحی ورهایی از قیمت‌گذاری سیمان را آغار کردیم. امسال روند عرضه منظمی در بورس کالا برای این محصول صورت گرفت و دیگر کسی انتقادی از اصلاح قیمت ندارد. امیدواریم بتوانیم در کالاهای دیگر هم این سیاست را اجرایی کنیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادر در پاسخ به سوالی در خصوص پایین بودن قیمت پایه محصولات بورس کالا گفت: قیمت پایه کالاها را عرضه‌کننده مشخص می‌کند و بورس کالا هیچ اجباری در قیمت پایه ندارد و در بحث فروش نیز سقف رقابتی وجود ندارد و متناسب با عرضه و تقاضا، قیمت نهایی مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد: در بورس کالا قیمت پایه بر اساس نرخ دلار نیمایی یعنی همان نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان است اما در این بستر رقابت آزاد شکل می‌گیرد؛ به‌عبارت با برداشته شدن محدودیت و سقف معامله امکان شکل‌گیری رقابت برای خریداران فراهم شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها