نفت

قیمت نفت در پی اعلام دور غیرمنتظره کاهش تولید از سوی عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان اوپک پلاس، در معاملات روز دوشنبه افزایش یافت.

به گزارش کالاخبر ، بهای معاملات آتی نفت برنت با سه دلار و ۹۴ سنت افزایش، به ۸۳ دلار و ۸۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات نفت آمریکا با سه دلار و ۸۴ سنت افزایش، به ۷۹ دلار و۵۱ سنت در هر بشکه رسید اما در ابتدای معاملات، تا مرز ۸۱ دلار و ۶۹ سنت پیشروی کرده بود.

اوپک و متحدانش شامل روسیه، با اعلام کاهش تولید حدود ۱.۱۶ میلیون بشکه در روز در روز یکشنبه، بازارهای جهانی را در شوک فرو بردند. تحولات مذکور درست پیش از برگزاری جلسه مجازی کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس روی داد که عربستان سعودی و روسیه در آن حضور دارند. انتظار می رفت در این نشست هدف تولید این گروه که دو میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده بود، تغییری پیدا نکند.

ویوک دهار، تحلیلگر انرژی شرکت "سی بی ای" در این باره گفت: مشارکت بزرگترین اعضای اوپک پلاس نشان می‌دهد که پایبندی به کاهش تولید ممکن است قوی‌تر از آنچه در گذشته وجود داشته است، باشد. این به معنای آن است که بازارهای نفت ممکن است با حذف حدود یک درصد از عرضه جهانی از ماه مه روبرو شوند.

گلدمن ساکس در واکنش به تصمیم اخیر اوپک پلاس، پیش بینی خود از تولید این گروه در پایان سال ۲۰۲۳ را به میزان ۱.۱ میلیون بشکه در روز کاهش داد و پیش‌بینی خود برای قیمت نفت برنت را به ۹۵ دلار در هر بشکه تا پایان سال ۲۰۲۳ و به ۱۰۰ دلار برای سال ۲۰۲۴ افزایش داد. این بانک سرمایه گذاری آمریکایی اعلام کرد کاهش غیرمنتظره اخیر با دکترین جدید اوپک پلاس برای اقدام پیشگیرانه همخوانی دارد زیرا این کاهش می‌تواند بدون ضرر قابل توجه در سهم بازار باشند. اگرچه این کاهش غیرمنتظره است، اما این کاهش، منعکس کننده ملاحظات مهم اقتصادی و احتمالی سیاسی است. این بانک برآورد کرد کاهش تولید اوپک پلاس، می‌تواند قیمت نفت را هفت درصد تقویت کرده و درآمد عربستان و سایر اعضای اوپک پلاس را بالاتر ببرد.

بعضی از تحلیلگران منطق کاهش تولید جدید از سوی اوپک پلاس را زیر سوال بردند. واندانا هاری، موسس شرکت "واندا اینسایتس" گفت: پذیرفتن استدلال "پیشگیرانه و محتاطانه"، دشوار است؛ به خصوص اکنون که بحران بانکی فروکش کرده و نفت برنت از پایین‌ترین رکورد ۱۵ ماهه خود در مارس به ۸۰ دلار بهبود یافته است.

نفت برنت ماه میلادی گذشته به دلیل نگرانی از این که بحران بانکی جهانی و افزایش نرخ بهره به تقاضا برای سوخت ضربه خواهد زد، به پایین‌ترین قیمت ۱۵ ماه گذشته نزول کرده و کاهش تولید نفت اوپک در مارس به دلیل تعمیر و نگهداری میادین نفتی در آنگولا و توقف بخشی از صادرات عراق را نادیده گرفته بود.

هلیما کرافت، تحلیلگر شرکت "آر بی سی کپیتال" گفت: اقدام اخیر مانند کاهش تولیدی که در اکتبر گذشته از سوی اوپک پلاس اعلام شد، می‌تواند به‌عنوان یک سیگنال واضح دیگر خوانده شود که عربستان سعودی و شرکای اوپک به دنبال جلوگیری از ریزش گسترده قیمت‌ها هستند و جروم پاول تنها رئیس بانک مرکزی نیست که اهمیت دارد. برآیند کلی این است که واشنگتن و ریاض اهداف قیمتی متفاوتی برای ابتکارات سیاستی اصلی خود دارند.

تحلیلگران بانک جی پی مورگان اظهار کردند که این اقدام، دیرتر از آنچه انتظار می‌رفت انجام شد و واکنش آهسته به قیمت‌های پایین‌تر تاثیر محدودی بر توازن کلی خواهد داشت و می‌تواند تاثیر قیمت را به تاخیر بیاندازد. از نوامبر، توازن جهانی عرضه و تقاضای نفت نشان می‌داد که یک اقدام سیاستی قوی برای کنترل مازاد عرضه جهانی نفت ضروری است.

بر اساس گزارش رویترز، آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا که روز جمعه منتشر شد، نشان داد که تولید نفت خام آمریکا در ژانویه، به ۱۲.۴۶ میلیون بشکه در روز رشد کرد که بالاترین میزان از مارس ۲۰۲۰ است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها