بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به"رونمایی از بازار جذاب آتی شمش طلا در بورس کالا"،"روی خوش بازیگران آتی به شمش طلا"، "رونق ابزارهای مالی طلا یعنی تلاطمات کمتر در بازار"،"پوشش ریسک نوسانات قیمت طلا با راه اندازی قرارداد آتی شمش طلا" و"رونق مبادلات در بورس کالا، لازمه رشد تولید است"،

رونمایی از بازار جذاب آتی شمش طلا در بورس کالا

به گزارش کالاخبر ، رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در روز ۲۰ فروردین ماه معاملات قراردادهای آتی شمش طلا در بورس کالای ایران راه اندازی می شود که یک ابزار مالی دیگر به ابزارهای مالی با دارایی پایه طلا در بورس کالا اضافه شده و شرایط برای مدیریت ریسک بهتر سبد دارایی سرمایه گذاران در حوزه طلا، فراهم شود.

علیرضا صادقی اظهار کرد: معاملات قراردادهای آتی شمش طلا می تواند بسیاری از اشخاصی که در بازارهای خارج از بورس درحوزه طلا فعال هستند را به خود جذب کند. سرمایه گذاران به جای خرید فیزیکی طلا که مشکلات و ریسک های متعددی از جمله به نگهداری و حمل را به همراه دارد، می‌توانند وارد این قراردادها شوند و با توجه به ویژگی اهرمی قراردادهای آتی منفعت بیشتری کسب کنند.

رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس به مزیت قراردادهای آتی اشاره کرد و گفت: افراد زمانی که طلا را به صورت فیزیکی نگهداری می‌کنند، فقط در زمان صعود قیمت‌ها منتفع می‌شوند، اما یکی دیگر از مزایای ورود به قراردادهای آتی شمش طلا این است که با توجه به ویژگی این قراردادها و امکان اخذ موقعیت های متفاوت، افراد حتی می توانند در زمان نزول قیمت‌ها نیز منتفع شوند.

روی خوش بازیگران آتی به شمش طلا

در روز ۲۰ فروردین و نخستین روز معاملات قراردادهای آتی شمش طلا تعداد ۱۴۲۱ قرارداد آتی شمش طلا منعقد شد.

در پایان نخستین روز معاملات قراردادهای آتی شمش طلا در بورس کالای ایران ۱۴۲۱ قرارداد با قیمت تسویه روزانه برای هر گرم ۳۵ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۳۲۹ ریال منعقد شده بود.

قراردادهای آتی شمش طلا در بورس کالای ایران به عنوان یکی از ابزارهایی که با هدف پوشش ریسک سرمایه‌گذاران طراحی شده است، در روز نخست راه اندازی با موج استقبال سرمایه‌گذاران روبه رو شد؛ به طوریکه در همان دقایق ابتدایی با موجی از حجم معاملات همراه بود.همین شروع خوب معاملات آتی شمش طلا در روز نخست، نوید روند جذاب و پر رونقی را برای قراردادهای آتی شمش طلا در روزهای آینده است.

۱۰۰ میلیون واحد صندوق طلای آلتون در لحظه نخست، معامله شد

با توجه به استقبال سرمایه گذاران در نخستین پذیره نویسی آلتون، یازدهمین صندوق سرمایه گذاری طلا در روز ۲۱ فروردین اقدام به پذیره نویسی ۱۰۰ میلیون واحد دیگر کرد که در استقبال بالای سرمایه گذاران و به دلیل تقاضای بیش از عرضه در همان لحظه نخست کل ۱۰۰ میلیون واحد صندوق طلا خریداری شد.

این صندوق سرمایه‌گذاری پیش‌تر در روز ۱۵ فروردین در همان دقایق ابتدایی، ۹۸ میلیون واحد صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای آسمان آلتون (با نماد آلتون) را فروخته بود.

رونق ابزارهای مالی طلا یعنی تلاطمات کمتر در بازار

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با دو ابزار گواهی سپرده و قرارداد آتی شمش طلا که امکان ورود سرمایه های خرد نیز به این بازارها وجود دارد به سمت عمق بخشی به معاملات طلا حرکت می کنیم که با رونق این ابزارهای مالی در حوزه طلا و افزایش عمق معاملات، بدون شک نقش آفرینی دلالان در بازارهای نقدی کم می شود و یک بازار استاندارد، قانونی و شفاف در مقابل همگان قرار می گیرد.

مهدی طغیانی اظهار داشت: بورس کالا با یک نظام کاملا استاندارد و الکترونیکی و شفاف، وارد میدان در حوزه های جدید می شود و تلاش می کند تا با ایجاد یک بستر امن، سرمایه های بزرگ و کوچک به سمت بازارهای غیررسمی و غیرمولد و مخرب برای اقتصاد حرکت نکند. در همین زمینه راه اندازی بازار گواهی و آتی شمش طلا می تواند حتی سرمایه های خرد مردم را در اندازه های کوچک ساماندهی کرده و جذاب باشد.

پوشش ریسک نوسانات قیمت طلا با راه اندازی قرارداد آتی شمش طلا

کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود تلاش برای ایجاد شفافیت در اقتصاد و بازگشت اعتماد سرمایه گذاران به بازار سرمایه را آغاز کرد که در همین زمینه شاهد آغاز معاملات آتی شمش طلا در بورس کالا هستیم تا به مرور علاوه بر انتقال بخشی از سرمایه ها از بازارهای غیررسمی به مبادلاتی شفاف، سرمایه گذاران باسابقه و حرفه ای طلا نیز راهی بورس کالا شوند.

همایون دارابی با اشاره اینکه قراردادهای آتی یکی از ابزارهای پوشش ریسک در برابر نوسان‌های غیرقابل پیش‌بینی به حساب می‌آید اظهار داشت: راه اندازی قراردادهای مشتقه روی دارایی‌های پایه مختلف همچون زعفران، زیره، پسته، کاتد مس، نقره، سکه، صندوق طلا و اقبال سرمایه گذاران و افزایش چشمگیر معاملات برخی از این دارایی ها، بیانگر وجود ظرفیت بالا برای توسعه بازار مشتقه در اقتصاد ایران است.

ابزارهای مالی شمش طلا چگونه به کاهش التهابات بازار طلا و ارز کمک می کند؟

مدیرعامل سبدگردان کاریزما با استقبال از راه‌اندازی معاملات قراردادهای آتی شمش طلا در بورس کالای ایران ابراز امیدواری کرد با فعال شدن قراردادهای آتی شمش طلا همسو با معاملات گواهی سپرده شمش طلا شاهد ظهور بازار کارا و شفاف با نقدشوندگی بالا در مقایسه با بازار غیررسمی طلای کشور باشیم؛ همچنین توسعه ابزارهای مالی شمش طلا می تواند در کاهش التهابات بازار نقدی سکه طلا و ارز اثرگذار باشد.

عزت‌اله طیبی اظهار کرد: گشایش بازار گواهی سپرده شمش طلا و مشتقات آن، خبر نویدبخش برای فعالان بازار طلای کشور است. با توجه به جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه طلا، جذب فعالان و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای حوزه طلا به بورس کالا و رشد و توسعه بازار کالایی، نیازمند وجود بازاری متشکل و کارا (efficient) شامل انواع ابزارهای نوین مالی است.

راه اندازی قرارداد آتی شمش طلا با سررسید خرداد

بورس کالا در اطلاعیه ای از راه اندازی قرارداد آتی شمش طلای خام با سررسید خرداد ۱۴۰۲ از یکشنبه هفته آینده (۲۷ فروردین) خبر داد.در اطلاعیه مدیریت بازارهای مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران آمده است: قرارداد آتی شمش طلای خام تحویل خرداد از یکشنبه ۲۷ فروردین راه اندازی و تا تاریخ ۲۲ خرداد قابل معامله است.

قراردادهای آتی در اولین روز معامللاتی، بدون حد نوسان قیمتی با دوره پیش گشایش به مدت ۳۰ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و پس از انجام حراج تک قیمتی راس ساعت ۱۰:۳۰ با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می یابد.

رونق مبادلات در بورس کالا، لازمه رشد تولید است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که در سال رشد تولید و مهار تورم به واسطه اطلاعات شفاف مالی شرکت های تولیدی در حوزه مبادلات در بورس کالا و روند تامین مواد اولیه، رونق معاملات بورس لازمه رشد تولید است.

غلامرضا مرحبا، در مورد نقش بورس کالا در تحقق شعار سال بیان کرد: بورس کالا از ارکان اصلی اقتصاد کشور به شمار می رود که هر روز میزبان حجم گسترده ای از مبادلات به شکل متمرکز، شفاف و رقابتی بوده و نقش مهمی در رونق اقتصادی و تولید کشور ایفا می کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه فلسفه وجودی بورس کالا کمک به اقتصاد و ایجاد شفافیت در عرضه و تقاضا و کشف عادلانه قیمت هاست، گفت: سیالیت اطلاعات شرکت‌ها و محصول‌های عرضه شده در بورس کالا همراه با دسترسی آسان به اسناد مالی آن‌ها از ویژگی‌های ممتاز بورس کالا است که نقش مهمی در حوزه شفافیت اقتصادی دارد.

امسال بیش از گذشته به بازار سرمایه و بورس کالا نیاز داریم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در سال رشد تولید و مهار تورم، بیش از گذشته به ظرفیت‌های شفاف برای مبادلات کالایی کشور نیاز داریم تا روند تامین مواد اولیه تولید به شکل روان انجام شود که در این زمینه سازوکار بورس کالا موثرتر از گذشته در رشد تولید نقش‌آفرینی می‌کند.

محمد صفایی با تاکید بر لزوم ارتقای شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی افزود: اگر همه زیرمجموعه‌های نهادهای بزرگی همچون سازمان تامین اجتماعی که تحت مدیریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند، وارد بازار سهام شوند و در ادامه، محصولات تولیدی آن شرکت‌ها در بورس کالا عرضه و معامله شود، شاهد یکپارچگی در معاملات و رونق بورس‌ها خواهیم بود که به دنبال آن، بخشی از منابع جامعه برای سرمایه‌گذاری‌های جدید آزاد می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها