بورس کالا

در هفته گذشته رویدادهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آنها می توان به"منطق بورس کالا، رشد شفافیت، حذف رانت و کاهش هزینه معاملات است"،"کاپرا در بورس کالا معامله شد"،"پذیرش کالاهای جدید در بورس کالا" و "معامله ۲.۸ میلیون تن انواع کالا در بورس کالا" اشاره کرد.

منطق بورس کالا، رشد شفافیت، حذف رانت و کاهش هزینه معاملات است

به گزارش کالاخبر ،وزیر اقتصاد از منطق بورس کالا دفاع و تاکید کرد با سازوکار بورس کالا قاعده بازی در بخش کشاورزی تغییر می‌یابد.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفت: بورس کالا باید بتواند منطق خودش یعنی افزایش شفافیت، حذف رانت و تسهیل و کاهش هزینه های معاملاتی را فراگیر و حاکم بکند.

وی ادامه داد:اگر بخش کشاورزی از سال ها پیش به جای شیوه خرید تضمینی کالاها از ظرفیت بورس کالا بهره برده بود، امروز بسیاری از هزینه های دولت کاهش می یافت و کارآمدی حاصل می شد و روابط و قراردادهای بلندمدت میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان شکل می گرفت؛ به نوعی قاعده بازی در بخش کشاورزی تغییر می کرد.

کاپرا با قیمت پایه در بورس کالا معامله شد

در روز ۲۰ خرداد ماه با قیمت پایه در بورس کالا معامله شد. بدین ترتیب، بهمن موتور کاپرا را در بورس کالا فروخت.

هر دستگاه کاپرا ۲ سفید (متعلق به بهمن موتور) امروز در تالار خودرو در همان محدوده قیمت پایه با رقابت بسیار ناچیز، ۸۴۹.۸ میلیون تومان فروخته شد.در برابر ۱۵۰ دستگاه عرضه شده کاپرا، ۱۵۶ دستگاه تقاضا شکل گرفت که در پایان همه عرضه به فروش رسید.

برنامه عرضه گواهی سپرده ناپیوسته تغییر کرد

بورس کالا از تغییر برنامه عرضه گواهی سپرده کالایی ناپیوسته در هفته منتهی به ۱۸ خرداد خبر داد.

در اطلاعیه مدیریت بازارهای مالی بورس کالای ایران آمده است: با توجه به تعطیلی روز دوشنبه ۱۵ خرداد، عرضه گواهی سپرده کالایی ناپیوسته در هفته منتهی به ۱۸ خرداد تغییر کرده است.به این ترتیب گواهی سپرده شیشه جام، میلگرد و سنگ آهن روز سه شنبه ۱۶ خرداد و سیمان در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۱۶ و ۱۷ خرداد صورت می پذیرد.

پذیرش کالاهای جدید در بورس کالا

بورس کالای ایران از پذیرش ۱۱ کالا و محصول متعلق به ۵ شرکت در بازار اصلی و ۶ شرکت در بازار فرعی خبر داد.

براساس اطلاعیه مدیریت پذیرش بورس کالای ایران، ۵ کالای دو اتیل هگزانول، قیر، پلی وینیل کلراید، شمش فولادی و میلگرد فولادی متعلق به ۵ شرکت برای عرضه در بازار اصلی پذیرش شد.

علاوه بر این شاهد پذیرش پلی وینیل کلراید شرکت صنایع پتروشیمی هگمتانه، شمش فولادی شرکت کوهرنگ غلتک پارس و میلگرد فولادی شرکت شیراز پولاد نورد در بازار اصلی بورس کالا بودیم.

مدیریت پذیرش بورس کالای ایران همچنین از پذیرش ۶ کالای روغن فرآیند لاستیک، مواد فسفاته آهن، نوار پوشش لوله، روغن سنگین پایه قطرانی، لوله مسی و کلاف آلیاژی متعلق به ۶ شرکت در بازار فرعی بورس کالا خبر داد.

معامله ۲.۸ میلیون تن انواع کالا در بورس کالا

در هفته نخست خرداد ۲ میلیون و ۸۶۵ هزار و ۵۷۴ تن انواع کالا و محصول به ارزش نزدیک ۲۷.۳ هزار میلیارد تومان در بازار فیزیکی بورس کالای ایران دادوستد شد. صدرنشینان هفته گذشته، سیمان با ۱.۲ میلیون تن، فولاد با ۶۵۸ هزار تن و سنگ آهن با ۵۳۶ هزار تن بود.

در هفته گذشته تالار محصول‌های صنعتی و معدنی بورس کالا شاهد معامله ۲ میلیون و ۴۳۲ هزار و ۱۵۷ تن انواع کالا و محصول به ارزش بیش از ۱۸ هزار و ۷۲۳ میلیارد تومان بود.

تالار کشاورزی نیز معامله ۴۰۰ کیلوگرم زعفران به ارزش ۱۲.۸ میلیارد تومان را تجربه کرد.در هفته معاملاتی منتهی به ۵ خرداد، در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی، ۴۲۰ هزار و ۵۱ تن انواع کالا و محصول به ارزش بیش از ۸ هزار و ۲۴۲ میلیارد تومان به فروش رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها