تالار

بررسی بازارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران در بهار ۱۴۰۲ از افزایش قابل توجه دادوستدها به خصوص در حوزه صندوق های کالایی حکایت دارد. بازار مالی بورس کالا شامل سه بازار گواهی سپرده کالایی، صندو های کالایی و اوراق سلف موازی استاندارد در بهار امسال در مقایسه با سال گذشته با افزایش ۲۱۹ درصدی در حجم و ۲۲۵ درصدی در ارزش معاملات همراه بود.

رشد چشمگیر حجم و ارزش بازار مالی بورس کالا

به گزارش کالاخبر ، در سه ماهه اول امسال در بازار ابزارهای مالی بورس کالا ۴ میلیارد و ۷۵۹ میلیون قرارداد به ارزش ۲۹.۵ هزار میلیارد تومان منعقد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش ۲۱۹ درصدی در حجم و ۲۲۵ درصدی در ارزش همراه بود.

در این بازار علاوه بر انعقاد ۱۶۹.۵ هزار گواهی سپرده کالایی به ارزش ۷.۵ هزار میلیارد تومان، شاهد دادوستد ۷.۹ میلیون اوراق سلف موازی استاندارد به ارزش ۲.۴ هزار میلیارد تومان و معامله ۴ میلیارد و ۵۸۲ میلیون واحد صندوق سرمایه گذاری به ارزش ۱۹.۵ هزار میلیارد تومان بودیم.

معاملات گواهی سپرده کالایی در مدت یادشده با افزایش ۳۵ درصدی در ارزش همراه بود و رشد حجم و ارزش قراردادهای صندوق سرمایه‌گذاری چشمگیر بوده و به ترتیب با افزایش ۲۶۸.۵ درصد در حجم و ۲۲۵ در ارزش معاملات همراه شد.

در حوزه صندوق ها از این تعداد، ۴ میلیارد و ۱۱۶ میلیون واحد به ارزش ۱۸.۷ هزار میلیارد تومان متعلق به ۱۱ صندوق طلا و ۴۶۵ میلیون واحد به ارزش ۸۱۷ میلیارد تومان مربوط به صندوق زعفران بود.

استقبال بهاری از صندوق های سرمایه گذاری کالایی

رشد ۹۸ درصدی ارزش معاملات بازار مشتقه

در سه ماهه نخست امسال در بازار مشتقه نیز ۵۳۸ هزار قرارداد به ارزش ۷ هزار و ۲۱۴ میلیارد تومان دادوستد شد که از لحاظ ارزش معاملات با افزایش ۹۸ درصدی روبه‌رو بود.

به این ترتیب در بازار مشتقه ۵۳۲ هزار قرارداد آتی به ارزش ۷.۲ هزار میلیارد تومان معامله شد که با افزایش ۱۰۳ درصدی در ارزش همراه بود.

همچنین در این بازار بیش از ۶ هزار قرارداد اختیار معامله (آپشن) به ارزش ۴.۶ میلیارد تومان منعقد شد. از این میزان، ۲ هزار و ۱۱۶ قرارداد به ارزش ۲.۱ میلیارد تومان از نوع قرارداد اختیار معامله و ۴ هزار و ۲۳ قرارداد به ارزش ۲.۵ میلیارد تومان از نوع قرارداد اختیار آتی (اختیار معامله مبتنی بر کالا) بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها