اوپک

طبق آمار آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، تولید نفت ایران در ماه مه نسبت به ماه پیش از آن، ۸۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرد که بزرگترین میزان افزایش تولید در میان اعضای اوپک بود.

به گزارش کالاخبر ، بر اساس داده‌های گزارش بازار نفت آژانس بین‌المللی انرژی، تولید نفت ایران در ماه مه (پنجمین ماه از سال میلادی) به ۲.۸۷۰ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۲.۷۹۰ میلیون بشکه در روز در آوریل، افزایش یافت.

بر این اساس، ایران پس از عربستان سعودی (۹.۹۸ میلیون بشکه در روز)، عراق (۴.۰۹ میلیون بشکه در روز) و امارات متحده عربی (۳.۲ میلیون بشکه در روز) در رتبه چهارمین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک قرار گرفت.

تولید نفت ۱۰ کشور عضو اوپک که در توافق محدودیت عرضه مشارکت دارند، در ماه مه به ۲۳.۶۸ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۲۴.۱۸ میلیون بشکه در روز در آوریل کاهش یافت. ایران به همراه لیبی و ونزوئلا از مشارکت در کاهش تولید اوپک معاف هستند.

ایران در ماه مه اعلام کرد تولید نفت خود را به بالای ۳ میلیون بشکه در روز افزایش داده که طبق آمار اوپک، معادل حدود سه درصد از عرضه جهانی و بالاترین میزان تولید ایران از سال ۲۰۱۸ است.

اطلاعات شرکت‌های مشاوره انرژی و آمار کشتیرانی نشان می‌دهد صادرات و تولید نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا به رکورد جدیدی در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

تحلیلگران غربی دیگر هم می‌گویند تولید و صادرات نفت ایران رشد کرده است. شرکت مشاوره "اس وی بی اینترنشنال" برآورد کرد تولید نفت ایران در ماه مه، به ۳.۰۴ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۲.۶۶ میلیون بشکه در روز در ژانویه رشد کرده است. صادرات نفت و میعانات ایران در ماه مه ۱.۹۳ میلیون بشکه در روز بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها