• ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
  • کد خبر: 86402
نفت

قیمت نفت در معاملات روز جمعه اندکی افزایش یافت اما به نظر می‌رسد تحت تاثیر نگرانیها نسبت به کندی رشد اقتصادی چین و احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره در آمریکا، روند صعودی ۷ هفته‌ای خود را متوقف خواهد کرد.

به گزارش کالاخبر بهای معاملات نفت برنت با هشت سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش، به ۸۴ دلار و ۱۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۲ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش، به ۸۰ دلار و ۶۱ سنت در هر بشکه رسید.

روند صعودی ۷ هفته‌ای هر دو شاخص، طولانی‌ترین روند افزایشی بوده که در سال میلادی جاری تجربه کرده اند. بهای معاملات نفت برنت در هفت هفته منتهی به ۱۱ اوت، حدود ۱۸ درصد و شاخص نفت آمریکا، بیش از ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد اما هر دو شاخص هفته جاری، بخشی از این رشد را از دست دادند و از ابتدای هفته جاری تاکنون، بیش از سه درصد کاهش نشان می دهند.

تمرکز بانک مرکزی آمریکا روی مهار تورم در بحبوحه آمار اقتصادی قویتر از حد مطلوب، مانع رشد قیمت نفت شده است. آمار روز پنج شنبه وزارت کار آمریکا نشان داد تعداد آمریکایی های متقاضی دریافت بیمه بیکاری در هفته گذشته، کاهش پیدا کرده و این آمار به منزله آن است که فدرال رزرو می تواند به تحکیم سیاست پولی برای مدت طولانی‌تر ادامه دهد. پیش از آن هم آمار اقتصادی مثبت مشابه نظیر خرده فروشی، نشان داد که بانک مرکزی آمریکا ممکن است برای مدت طولانی‌تر، به افزایش نرخهای بهره ادامه دهد.

عامل منفی دیگر برای قیمت نفت، آمار اقتصادی اخیر چین بود که ضعیف شدن روند احیای اقتصادی از سه ماهه دوم را بارز کرد. آمار خرده فروشی، تولید صنعتی و سرمایه‌گذاری این کشور، ضعیف‌تر از حد مطلوب بود و نگرانی‌ها نسبت به احتمال کندی شدیدتر و طولانی‌تری رشد اقتصاد این کشور را تشدید کرد. آمارهای اقتصادی ژوییه باعث شد برخی از اقتصاددانان این احتمال را مطرح کنند که چین بدون اجرای تدابیر محرک مالی بیشتر، ممکن است نتواند به هدف رشد اقتصادی پنج درصدی دست پیدا کند.

بر اساس گزارش رویترز، با این حال، تحلیلگران می گویند محدودتر شدن عرضه به دلیل محدودیت عرضه اوپک پلاس و افزایش تقاضا به دلیل سفرهای تابستانی و فعالیت صنعتی بهبود یافته در آمریکا، از قیمت نفت پشتیبانی کرده و ممکن است به رشد آن در روزهای آتی منجر شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها