بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به"خریداران خودرو ۴۱.۶ میلیارد تومان خسارت تاخیر در تحویل دریافت کردند"،"هدف‌گذاری جذب ۱۰۰ همت نقدینگی به بازار مالی و مشتقه بورس کالا"،"برتری‌های طلای بورسی به نسبت بازار سنتی"،"ثبات بازار سیمان و فولاد به دلیل سازوکار بورس کالا" و "سازمان خصوصی سازی با ۲۶ ملک به استقبال مولدسازی می‌رود" اشاره کرد.

خریداران خودرو ۴۱.۶ میلیارد تومان خسارت تاخیر در تحویل دریافت کردند

به گزارش کالاخبر ، رییس اداره پایش تحویل شرکت بورس کالای ایران گفت: اخذ و کنترل تضامین و وثایق از عرضه کنندگان در بورس کالای ایران، شرط لازم برای عرضه محصولات در راستای کنترل ریسک و عمل به تعهدات است از این رو خریداران خودرو از بورس کالا که با تاخیر در تحویل موجه شده اند تا به امروز ۴۱.۶ میلیارد تومان خسارت دریافت کرده اند.

زهرا حسین زاده رییس اداره پایش تحویل شرکت بورس کالای ایران در خصوص تاخیر در تحویل برخی از خودروهای فروخته شده در بورس کالا طی ماه های گذشته و شرایط خریداران در این حوزه گفت: مهم ترین بخش فرآیند کنترل پیش از عرضه محصولات در اتاق پایاپای بورس کالا، کنترل تضامین و وثایق عرضه کنندگان است و در واقع، این موضوع شرط لازم برای عرضه محصولات تلقی می شود و نقش بسیار ارزنده ای در کنترل ریسک و عدم عمل به تعهدات را بر عهده دارد.

به گفته وی، طبق دستورالعمل ها، مشتریانی که موفق به تحویل به موقع خودروی خود در موعد مقرر نشدند و تا ۳۰ روز پس از سررسید، اعتراض خود را به شکل مکتوب از طریق کارگزار خریدار به بورس کالا اعلام کردند، امکان اخذ خسارت برای آنان فراهم شد.

هدف‌گذاری جذب ۱۰۰ همت نقدینگی به بازار مالی و مشتقه بورس کالا

مدیر بازارهای مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالا با اعلام خبر جذب ۶۵همت نقدینگی در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالا از ابتدای سال تاکنون گفت: هدف گذاری بورس کالا جذب ۱۰۰همت نقدینگی به بازارهای مالی و مشتقه رسمی کشور در راستای نقش آفرینی در سیاست‌گذاری‌های کلان است که این مهم از ورود این حجم از نقدینگی به بازارهای غیررسمی ارز و طلا و همچنین خروج سرمایه جهت فعالیت در بازارهای جهانی مانند کریپتو و فارکس جلوگیری می کند.

رحمان آراسته از برنامه های توسعه ای بورس کالا به منظور جذب ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان به سمت بازارهای اوراق بهادار کالایی با استفاده از توسعه و گسترش بازارهای موجود و نیز ایجاد ابزارها و امکانات جدید از جمله راه اندازی صندوق های املاک و مستغلات و نیز صندوق های مبتنی بر کالاهای پراقبال از جمله مس و فولاد در بورس کالا خبر داد.

وی با بیان اینکه بورس کالای ایران به عنوان یکی از ارکان اصلی بازار سرمایه طی سال‌های گذشته در ایجاد شفافیت قیمتی در بازار کالا نقش مهم و اساسی داشته است، گفت: در حال حاضر انواع مختلفی از کالاها و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بازارهای فیزیکی، مشتقه، صندوق‌های کالایی، گواهی سپرده کالایی در بستر بورس کالا مورد معامله و تبادل بین فعالان بازارهای کالایی و سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد؛ این بازارها شرایط مناسب و منحصربفردی را برای ذائقه‌های مختلف معاملاتی و سرمایه‌گذاری ایجاد کرده‌اند.

برتری‌های طلای بورسی به نسبت بازار سنتی

کارشناس بازار سرمایه معتقد است که خرید و فروش گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا از همه لحاظ نسبت به معامله در بازار سنتی طلا برتری دارد و اگر عموم مردم با مزایای طلای بورسی آشنا شوند دیگر به سراغ بازار سنتی نخواهند رفت.

همایون دارابی به مزایای معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران اشاره کرد و اظهار داشت: در معاملات بورس کالا قواعدی وجود دارد که شرایط به مراتب بهتری برای سرمایه گذاران به نسبت بازارهای سنتی فراهم می شود .موضوع اول، ابهام در فرآیند قیمت طلا در بازار سنتی است به طوریکه وقتی برای خرید طلا یا سکه به بازار یا صرافی می رویم، اختلاف قیمت شدیدی را مشاهده می کنید در صورتیکه تفاوت قیمتی در بورس کالا وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در بورس کالا همیشه برای گواهی سپرده، خریدار و فروشنده وجود دارد ضمن اینکه حضور بازارگردان ها نیز به این موضوع عمق بیشتری می دهد و بازارگردان ها می توانند در هر شرایطی عرضه کنند یا خریدار باشند.موضوع بعدی، امنیت و نگهداری گواهی سپرده شمش طلاست.

وی گفت:از طرفی در بورس کالا افراد می توانند پول خود را با هر مبلغی و بدون محدودیت دریافت یا پرداخت نمایند. از سوی دیگر وقتی معاملات آپشن و فیوچرز در حوزه طلای بورسی وارد می شود، عملکردها بسیار راحت تر می شود و شما می توانید طلا را برای زمان مشخصی در آینده بخرید یا بفروشید که این معاملات هم اکنون در بورس کالا فعال است. ضمن اینکه می توان ابزارهای زیادی روی گواهی سپرده طلا تعریف کرد و از این ابزار برای وثیقه گیری و پرداخت وام بهره گرفت.

نشست توسعه تجارت ایران و جمهوری تاتارستان روسیه به میزبانی بورس کالا

در روز ۱۵ آبان ماه نشست مشترک هیأت بلندپایه اقتصادی از جمهوری تاتارستان روسیه به ریاست معاون نخست‌وزیر و وزیر صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان با مدیرعامل و مدیران ارشد بورس کالای ایران برگزار شد؛ در این نشست، زمینه‌های همکاری دوجانبه در خصوص تسهیل تجارت کالا و امکان برقراری ارتباط بین فعالان بازار به ویژه صنایع خودروسازی، فلزی، پتروشیمی و کشاورزی جمهوری تاتارستان و ایران از مسیر بورس کالا مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست، شناسایی کالاهای موردنیاز طرفین مورد بحث و بررسی واقع شد به نحویکه امکان صادرات کالاهایی نظیر سیمان، برخی مواد پلیمری، مواد اولیه تولید انواع شوینده‌ها، آلومینیوم، مس، پسته و خرما به تاتارستان طرح و مورد اقبال وزیر صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان قرار گرفت.

در این نشست طرفین توافق کردند به منظور بهبود بازاریابی و عرضه مستقیم محصولات کشاورزی ایران و تسهیل امکان استفاده از فرآیندهای ارزیابی بورس و اطمینان از کیفیت کالا، امکان ایجاد انبارهای تخصصی تحت نظارت بورس کالا در این منطقه بررسی شود.

امکان مبادله کالاها در بورس با واحد پولی ایران و تاتارستان

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد در دیدار با معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد جمهوری تاتارستان و هیات اقتصادی این منطقه از تاکید وزیر اقتصاد مبنی بر خرید و تبادل کالا از طریق بورس کالای ایران خبر داد و گفت: تسویه مالی این مراودات نیز می‌تواند از طریق میربیزنس بانک با واحد پولی دو کشور صورت گیرد.

محمدجواد شریف‌زاده در نشست مشترک با شاگیاخمتوو که معاون، مشاور و مدیرکل دفتر وزیر اقتصاد و مدیران ارشد گروه خودروسازی کاماز جمهوری تاتارستان نیز در این نشست حضور داشتند، به اقدامات صورت گرفته پس از سفر هیات اقتصادی ایران به کازان روسیه اشاره کرد و اظهار کرد: اراده ما برای توسعه روابط با روسیه جدی بوده و افتتاح ساختمان جدید شعبه میربیزنس بانک در شهر کازان واقع در جمهوری تاتارستان روسیه هم مبین همین اراده قوی است.

وی از تاکید وزیر اقتصاد مبنی بر خرید و تبادل کالا از طریق بورس کالای ایران خبر داد و افزود: تسویه مالی این مراودات نیز می‌تواند از طریق میربیزنس بانک با واحد پولی دو کشور صورت گیرد.

ثبات بازار سیمان و فولاد به دلیل سازوکار بورس کالا

عضو کمیسیون امور داخلی کشور گفت: بورس کالا، سازوکار شفافی برای عرضه و تقاضای کالاها از جمله سیمان و فولاد است و طی سال های اخیر به دلیل عرضه این دو کالای استراتژیک در بورس کالا شاهد ثبات بازار و تعادل قیمت سیمان و فولاد بوده ایم.

حسین بامیری اظهار کرد: متاسفانه در برخی حوزه‌های کشور شاهد اظهارنظرها و حتی تصمیمات غیرکارشناسی هستیم که این رویه می‌تواند به بخش‌های تولیدی کشور آسیب‌های جدی وارد کند.

وی افزود: شفافیت، اصل اول و اصلی برای تنظیم صحیح یک بازار است و اگر آن بازار را از شفافیت خارج کنیم شاهد انواع و اقسام اتفاقات غیرمنتظره برای مصرف کنندگان و تولید خواهیم بود. طی چند سال اخیر به واسطه عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا شاهد ثبات بازار این دو محصول هستیم، اما بعضا تلاش‌هایی برای خروج این محصولات از شفافیت بورس مشاهده می‌شود که این اقدامات تبعات بسیار منفی و سنگینی برای اقتصاد کشور خواهد داشت.

بورس کالا، عرضه سیمان و فولاد را شفاف کرد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که بازار غیرشفاف فولاد و سیمان کشور به واسطه عرضه های کامل در بورس کالا شفاف شده و سیاست گذاران امروز به راحتی می توانند کل اطلاعات و شرایط دقیق بازار را رصد کرده و تصمیم درست را با استفاده از داده های درست اتخاذ کنند.

فرهاد طهماسبی اظهار داشت: شرایط قبل از ورود سیمان و فولاد به بورس کالا با امروز قابل مقایسه نیست به طوری که آمار و ارقامی که هم اکنون از میزان تولید و فروش شرکت‌ها شفاف شده به واسطه عرضه این کالاها در بورس کالاست.

وی افزود: بورس کالا بستری شفاف برای کشف قیمت کالاها در تقابل عرضه و تقاضاست و طبیعتاً اگر شفافیتی در یک بازار وجود نداشته باشد امکان تنظیم بهینه آن بازار برای سیاست گذار نیز میسر نیست پس تمرکز مبادلات کالایی در بورس کالا، مسیر تعادل بخشی به بازارها است.

سازمان خصوصی سازی با ۲۶ ملک به استقبال مولدسازی می‌رود

سازمان خصوصی‌سازی با عرضه ۲۶ ملک در روزهای ۲۴ و ۲۷ آبان ماه در تابلوی املاک و مستغلات بورس کالای ایران، چراغ عرضه املاک مازاد دولت را روشن می کند.

براساس اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران، سازمان خصوصی سازی قرار است ۲۱ دستگاه آپارتمان مسکونی و ۳ واحد مغازه و تجاری و ۲ دستگاه آپارتمان اداری-انتظامی را در تاریخ‌های ۲۴ و ۲۷ آبان از طریق تالار املاک و مستغلات بورس کالا به فروش برساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها