جهرمی

سید جواد جهرمی مدیرعامل بورس کالای ایران با حضور در برنامه صف اول شبکه یک سیما ضمن اشاره به کارکردهای بورس کالا در اقتصاد به سوالات پیرامون موضوعات مختلف پاسخ داد.

به گزارش کالاخبر، مدیرعامل بورس کالای ایران در ابتدا با بیان اینکه بورس کالا نقش تب سنج اقتصاد را برای سیاست گذاران ایفا می کند گفت: فرض کنیم اگر رقابت برای خرید یک کالا زیاد است و قیمت آن بالا می رود، بورس کالا به سیاست گذار این علامت را می دهد که دقیقا چه میزان کمبود عرضه در بازار وجود دارد تا برای تامین آن کالا اقدام لازم انجام شود.

سید جواد جهرمی افزود: آن چیزی که می تواند به سیاست گذار کمک کند، بررسی علت هایی است که این انحراف یا التهاب را ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تمامی ابزارهای مختلفی که در بورس کالا وجود دارد، از جمله قراردادهای نقد، نسیه و سلف و نیز قراردادهای بلندمدت نظیر کشف پریمیوم امکان مدیریت بازارهای مختلف وجود دارد و این همان پتانسیلی است که بورس کالا می‌تواند در اختیار حاکمیت، مصرف‌کننده و تولیدکننده قرار دهد.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به اینکه امسال ۹۵ میلیون تن محصول در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته گفت: انتظار ما این است حجم معاملات بورس کالا تا پایان سال به ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون تن برسد که این رقم حدود ۲۱ درصد حمل و نقل جاده ای و ۹ تا ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور محسوب می شود.

هیچگاه در تعیین قیمت های پایه از نرخ دلار تلگرامی استفاده نکردیم

جهرمی در بخش دیگری از این گفت و گو با تاکید بر اینکه هیچ گاه در بورس کالا از نرخ دلارهای تلگرامی در تعیین قیمت های پایه استفاده نشده است تاکید کرد: تعیین قیمت های پایه در حوزه محصولات پتروشیمی طبق مصوبات ستاد تنظیم بازار بوده است.

وی ادامه داد: از سال ۱۴۰۰ در بورس کالا تعیین قیمت های پایه محصولاتی از جمله شمش و میلگرد از نرخ های دلاری جدا شد. در معاملات مس و آلومینیوم از ابتدای سال جاری قیمت ها از نرخ های جهانی جدا شده و این کالاها براساس میانگین قیمت های کشف شده در بورس در حال معامله است.

مدیرعامل بورس کالای ایران تصریح کرد: از کلیه پیشنهادات کارشناسی در خصوص روش های مختلف تعیین قیمت های پایه چه در زنجیره فولاد و چه پتروشیمی و نیز سایر کالاها استقبال می‌کنیم.

رشد همزمان صنایع بالادست و پایین دست به واسطه سازوکار بورس کالا

وی در ادامه یادآور شد: حجم معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا از سال ۹۵ تا به امروز بیش از ۷۰ درصد رشد کرده است و این به معنای رشد صنایع پایین دستی و جذب این محصولات به چرخه تولید و رشد صنایع بالادستی و تامین و عرضه این کالاها است.

به گفته جهرمی امروز از همه اقصی نقاط کشور خریداران مواد اولیه در بورس کالا حضور دارند و تعداد ۵ هزار مشتری سال ۹۵ به حدود ۲۰ هزار مشتری رسیده و بیانگر رشد صنعت در کشور است.

وی تثریح کرد: برای مقابله با قدرت انحصار عرضه کنندگان با کمک ارکان حاکمیت از جمله وزارت صمت و وزارت نفت و براساس نیاز بازار داخل، کف عرضه ماهانه و هفتگی برای شرکت ها تعیین شده و آنها موظف به تامین نیاز منظم از طریق بورس هستند.

مدیرعامل بورس کالای ایران با تاکید بر این نکته که بورس کالا کمک شایانی به دولت برای اخذ درآمدهای مالیاتی کرده اظهار کرد: سال گذشته در حدود ۸۵ همت از مالیات بر ارزش افزوده ای که اخذ شد به معاملات بورس کالا برمی گردد.

نقش بورس کالا در تحقق اقتصاد مقاومتی

مدیرعامل بورس کالای ایران در این برنامه تلویزیونی دیگر دستاورد بورس کالا را استانداردسازی کالاها عنوان کرد و گفت: یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی، استانداردسازی کالاهاست؛ هر کالایی که در بورس عرضه می شود دارای استاندارد و آنالیز مشخصی است و عرضه کننده موظف است طبق استاندارد اعلام شده محصول را به خریدار تحویل دهد.

وی افوزد: برای مثال در بازار زعفران به اذعان خود فعالان این صنعت، به واسطه عرضه این محصول در بورس به مرور تولید زعفران پوشال کاهش یافته و تولید زعفران نگین و سوپر نگین به دلیل عرضه در بورس افزایش یافته است که این رویه در سایر محصولات نیز مشاهده می شود.

داده های متقن بورس کالا در اختیار سیاست گذاران

جهرمی خاطرنشان کرد: اطلاعات بورس کالا به دلیل آنکه براساس معاملات واقعی شکل می گیرد، اطلاعات متقن و دقیقی است و حاکمیت به واسطه همین داده ها به سادگی جریان مبادلات کالاها در کشور را رصد می کند.

وی اظهار کرد: امروز به واسطه شفافیت اطلاعاتی بورس کالا، سیاست گذار برای مثال در آخر هر هفته می تواند اتفاقات بازار فولاد، سیمان، پتروشیمی و ... را مشاهده کند و اگر روند بازار یک محصول با ناهنجاری مواجه باشد نسبت به مدیریت بازار آن تصمیم بگیرد.

استقبال مردم و سرمایه گذاران از گواهی شمش طلا

جهرمی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه راه اندازی معاملات شمش طلا یکی از دستاوردهای مهم دولت به شمار می رود، گفت: علاقه مردم و سرمایه گذاران به خرید طلا برای پوشش تورم، همواره وجود داشته است و از سوی دیگر بررسی های ما نشان می داد که معادن طلا در فروش محصولاتشان نیز مشکل داشتند؛ همچنین شمش طلا در سایر بورس های جهان در حال معامله است و این عوامل موجب راه اندازی ابزارهای مالی مبتنی بر شمش طلا شد.

وی اظهار کرد: از جذابیت های معاملات گواهی سپرده شمش طلا، امکان ورود مردم با سرمایه خرد و پایان ریسک های سنتی خرید طلا از جمله ریسک سرقت، نگهداری، اصالت طلا و نحوه خرید و مراجعه به بازار است که طبق آمارها از ابتدای راه اندازی گواهی سپرده شمش طلا تاکنون ۱.۷ تن طلا فروش رفته و ۵.۷همت نقدینگی جذب شده است.

جهرمی اظهار داشت: حجم معامله شده شمش طلا در بازار گواهی سپرده، معادل ۲۳۰ هزار قطعه سکه است که باید توجه کنیم اگر بازار گواهی شمش وجود نداشت این تقاضای بالا راهی بازار آزاد می شد. 

به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، امروز بانک های دیگری هم برای حضور در این فرآیند و پذیرش خزانه های بانکی درخواست داده اند.

وی یادآور شد: راه اندازی این معاملات که با حمایت دولت و به خصوص معاون اول رئیس جمهور و وزیر اقتصاد آغاز بکار کرد، اقدام هوشمندانه ای در راستای جذب نقدینگی سرگردان از بازارهای غیررسمی به معاملاتی رسمی بود؛ از سوی دیگر رونق این معاملات سبب توسعه معادن طلای کشور و بهره برداری بیشتر دولت می شود.

جهرمی با اشاره به اینکه کل فرآیند معاملات، تسویه و سیستم انبارداری تعبیه شده در این معاملات، بومی است و تحت یک نماد در حال معامله است گفت: استقبال مردم و سرمایه گذاران نشان می دهد که معاملات شمش طلا به سمت بزرگ شدن در حال حرکت است و با ابزارهای تعریف شده در جهت جذب نقدینگی به دولت و بانک مرکزی کمک می کند.
وی در خاتمه از تمامی دستگاه هایی که کمک کردند تا این بازار شکل بگیرد تشکر کرد و گفت: امیدواریم با رونق معاملات گواهی شمش طلا، ارزش این معاملات تا پایان سال به ۲۰ همت برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها