بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به"گواهی شمش، ابزاری جذاب برای معادن طلا و سرمایه گذاران"،"بورس کالا نقش تب‌سنج اقتصاد ایران را ایفا می‌کند"،"استقبال مردم و سرمایه گذاران از گواهی شمش طلا"،بورس کالا بستر شفاف، علمی و تخصصی برای مولدسازی دارایی‌های دولت" و "۳۰۰ دستگاه وانت کارا در بورس کالا معامله شد" اشاره کرد.

گواهی شمش، ابزاری جذاب برای معادن طلا و سرمایه گذاران

به گزارش کالاخبر ،رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با توجه به آنکه طلا همواره یک دارایی سنتی و جذاب برای سرمایه گذاران است، نیاز به یک بازار متشکل و سازمان یافته برای ورود سرمایه گذاران خرد به بازار طلا احساس می شد که اواخر سال گذشته بازار گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا راه اندازی شد تا حتی با وجه یک دهم گرم طلا معادل یک گواهی شمش طلا نیز امکان سرمایه گذاری در این بازار فراهم شود.

مجید عشقی اعلام کرد: طلا به عنوان یک دارایی سنتی دارای خریداران زیادی است و افراد علاقه زیادی به سرمایه‌گذاری در این بازار دارند؛ اما تاکنون چندان امکان سرمایه‌گذاری خرد در بازار طلا به صورت سازمان یافته و متشکل وجود نداشته است.

وی اظهار داشت:تاکنون اشخاص حقیقی و حقوقی حجم قابل توجهی طلا را در اندازه مختلف خریداری کردند که این میزان شامل یک‌دهم گرم تا چند کیلو طلا بوده است.این طلا در خزانه بانک باقی می‌ماند و گواهی آن معامله می‌شود و تولیدکننده آن شمش می‌تواند از طریق منابع جمع‌آوری شده سرمایه‌گذاری مجدد داشته باشد تا از این طریق تولید بیشتری را انجام دهد.

بورس کالا نقش تب‌سنج اقتصاد ایران را ایفا می‌کند

مدیرعامل بورس کالای ایران با حضور در برنامه صف اول شبکه یک سیما با بیان اینکه بورس کالا نقش تب سنج اقتصاد را برای سیاست گذاران ایفا می کند گفت: فرض کنیم اگر رقابت برای خرید یک کالا زیاد است و قیمت آن بالا می رود، بورس کالا به سیاست گذار این علامت را می دهد که دقیقا چه میزان کمبود عرضه در بازار وجود دارد تا برای تامین آن کالا اقدام لازم انجام شود.آن چیزی که می تواند به سیاست گذار کمک کند، بررسی علت هایی است که این انحراف یا التهاب را ایجاد کرده است.

سید جواد جهرمی خاطرنشان کرد: با توجه به تمامی ابزارهای مختلفی که در بورس کالا وجود دارد، از جمله قراردادهای نقد، نسیه و سلف و نیز قراردادهای بلندمدت نظیر کشف پریمیوم امکان مدیریت بازارهای مختلف وجود دارد و این همان پتانسیلی است که بورس کالا می‌تواند در اختیار حاکمیت، مصرف‌کننده و تولیدکننده قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه امسال ۹۵ میلیون تن محصول در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته گفت: انتظار ما این است حجم معاملات بورس کالا تا پایان سال به ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون تن برسد که این رقم حدود ۲۱ درصد حمل و نقل جاده ای و ۹ تا ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور محسوب می شود.

استقبال مردم و سرمایه گذاران از گواهی شمش طلا

سید جواد جهرمی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه راه اندازی معاملات شمش طلا یکی از دستاوردهای مهم دولت به شمار می رود، گفت: علاقه مردم و سرمایه گذاران به خرید طلا برای پوشش تورم، همواره وجود داشته است و از سوی دیگر بررسی های ما نشان می داد که معادن طلا در فروش محصولاتشان نیز مشکل داشتند؛ همچنین شمش طلا در سایر بورس های جهان در حال معامله است و این عوامل موجب راه اندازی ابزارهای مالی مبتنی بر شمش طلا شد.

وی اظهار کرد: طبق آمارها از ابتدای راه اندازی گواهی سپرده شمش طلا تاکنون ۱.۷ تن طلا فروش رفته و ۵.۷همت نقدینگی جذب شده است همچنین حجم معامله شده شمش طلا در بازار گواهی سپرده، معادل ۲۳۰ هزار قطعه سکه است که باید توجه کنیم اگر بازار گواهی شمش وجود نداشت این تقاضای بالا راهی بازار آزاد می شد.امروز بانک های دیگری هم برای حضور در این فرآیند و پذیرش خزانه های بانکی درخواست داده اند.

وی از تمامی دستگاه هایی که کمک کردند تا این بازار شکل بگیرد تشکر کرد و گفت: امیدواریم با رونق معاملات گواهی شمش طلا، ارزش این معاملات تا پایان سال به ۲۰ همت برسد.

بورس کالا بستر شفاف، علمی و تخصصی برای مولدسازی دارایی‌های دولت

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ظرفیت‌سازی مناسبی برای مولدسازی دارایی‌های دولت در کشور ایجاد شده که با نگاه ویژه دولت و مجلس در حال پیشروی است گفت: بورس کالا به دلیل رویکرد کاملا شفاف، علمی و تخصصی، بستر بسیار مناسبی برای مولدسازی دارایی‌های دولت است.

محمد رضا پورابراهیمی با بیان اینکه ظرفیت بورس کالا برای مولدسازی دارایی‌های دولت بسیار قابل توجه است، اظهار کرد: به طور کلی ظرفیت‌سازی مناسبی برای مولدسازی دارایی‌های دولت در کشور ایجاد شده که با نگاه ویژه دولت و مجلس در حال پیشروی است.

وی با تاکید براینکه بورس کالا ابزار قدرتمندی برای مولدسازی به شمار می‌رود، گفت: بورس کالا به دلیل رویکرد کاملا شفاف، علمی و تخصصی، بستر بسیار مناسبی برای مولدسازی دارایی‌های دولت است.

ادامه روند مولدسازی دارایی‌های راکد دولت از مسیر بورس کالا

رئیس سازمان خصوصی سازی از ادامه روند مولدسازی دارایی‌های راکد دولت در بخش‌های محروم کشور از مسیر بورس کالا خبر داد و با بیان‌اینکه آگهی مولدسازی ۲۶ ملک و آپارتمان با کاربری مسکونی،تجاری و اداری انتظامی به عنوان اولین سری از عرضه املاک مازاد دولت از سوی سازمان خصوصی‌سازی به شمار می‌رود، اظهار کرد: در راستای بسترسازی مقرراتی برای مولدسازی املاک مازاد و راکد در سازمان خصوصی‌سازی، از این پس بطور مداوم و پیوسته عرضه املاک از طریق بورس کالا و یا از طریق برگزاری مزایده عمومی در این سازمان انجام می‌شود که در این راستا متقاضیان و فعالان حوزه مسکن با مراجعه به وب‌سایت ipo.ir می‌توانند در جریان فهرست عرضه‌ها و معاملات آنها قرار گیرند.

مالک رحمتی افزود: در فهرست عرضه املاک مذکور هم‌اکنون تعداد ۲۱ دستگاه آپارتمان بلااستفاده با کاربری مسکونی، سه واحد مغازه و واحد تجاری و دو دستگاه آپارتمان اداری _ انتظامی مازاد در چهار استان لرستان، همدان، گلستان و اصفهان قرار دارند که با هدف مولدسازی دارایی‌های راکد دولت در بخش‌های محروم کشور، در روزهای چهارشنبه ۲۴ آبان‌ماه و شنبه ۲۷ آبان‌ماه روانه میز فروش تالار املاک بورس کالا می‌شوند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به نحوه انجام معاملات املاک در بورس کالا عنوان کرد: به‌جز یک مورد از این املاک که نحوه تسویه آن بطور صد در صد نقدی است، ثمن معامله سایر املاک عرضه شده به صورت ۶۰ درصد نقد و الباقی به صورت اقساط ۱۲ ماهه با نرخ سود ۲۳ درصد سالیانه خواهد بود.

۳۰۰ دستگاه وانت کارا در بورس کالا معامله شد

تالار خودرو بورس کالا روز چهارشنبه ۲۴ آبان ماه میزبان معامله ۳۰۰ دستگاه خودرو وانت کارا تک کابین و دوکابین بود.

هر دستگاه وانت کارا تک کابین با قیمت ۴۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در تالار خودرو فروخته شد؛ قیمت پایه این خودرو روی تابلو عرضه ۴۳۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود.در برابر ۲۰۰ دستگاه عرضه شده وانت کارا تک کابین، ۳۴۵ دستگاه تقاضا شکل گرفت.

قیمت نهایی وانت کارا تک کابین به رنگ سفید (متعلق به بهمن موتور)، قیمت کشف شده روی تابلوی بورس کالا به اضافه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۹.۶ میلیون تومان سایر هزینه‌های مربوط به پلاک، بیمه و شماره‌گذاری است.

هر دستگاه وانت کارا دو کابین با قیمت پایه ۴۶۵ میلیون و ۲۸۵ هزار تومان در تالار خودرو فروخته شد؛ قیمت پایه این خودرو روی تابلو ۴۶۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود.در برابر ۱۰۰ دستگاه عرضه شده وانت کارا دو کابین، ۱۷۸ دستگاه تقاضا شکل گرفت.تحویل خودرو وانت کارا دو کابین ۲۳ دی ۱۴۰۲ خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها