• ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
  • کد خبر: 87678
فلزات

حدود ۲.۸ میلیارد تن فلز در سال ۲۰۲۲ در سراسر جهان استخراج شد و سنگ آهن با سهم ۹۳ درصدی از کل مواد استخراج‌شده، برتری داشت.

به گزارش کالاخبر ،در سال میلادی گذشته، ۲.۶ میلیارد تن سنگ آهن استخراج شد که حاوی حدود ۱.۶ میلیارد تن آهن بود.

سنگ‌ آهن در محیط‌های جغرافیایی مختلف مانند سنگ‌های آذرین، دگرگونی یا رسوبی یافت می‌شود و می‌تواند حاوی بیش از ۷۰ درصد آهن باشند اما بسیاری از آنها، بین ۵۰ تا ۶۰ درصد آهن دارند. سنگ آهن در ترکیب با مواد دیگری مانند کک و سنگ آهک، عمدتا در تولید فولاد استفاده می‌شود. در حال حاضر، تقریبا تمام (۹۸ درصد) سنگ آهن تولید شده، به فولادسازی اختصاص دارد.

سنگ آهن به طور معمول در حدود ۵۰ کشور استخراج می‌شود، اما استرالیا، برزیل، چین و هند، عامل ۷۵ درصد از تولید آن هستند. سنگ آهن به دلیل نقش اساسی که در توسعه زیرساخت‌ها دارد، یکی از مهم‌ترین مواد زیربنای شهرنشینی و رشد اقتصادی است.

فلزات صنعتی

فلزات صنعتی جایگاه دوم را در این فهرست دارند و ۶.۶ درصد از کل فلزات استخراج شده در سال ۲۰۲۲ را تشکیل دادند. این فلزات شامل مس، آلومینیوم، سرب و روی، در کاربردهای ساختمانی و صنعتی به کار می‌روند. آلومینیوم تقریبا ۴۰ درصد از تولید فلزات صنعتی در سال ۲۰۲۲ به حساب آمد. چین سهم ۵۶ درصدی از کل آلومینیوم تولید شده دارد.

کروم که نقش اصلی را در مقاوم سازی فولاد ضد زنگ در برابر خوردگی دارد، در جایگاه دوم ایستاد. آفریقای جنوبی در تولید کروم پیشتاز است و سهمش از کل کروم استخراج شده در سال میلادی گذشته، ۴۴ درصد بود.

فلزات فناوری و گرانبها

فلزات فناوری با وجود این که کمتر از یک درصد از کل فلزات استخراج شده را تشکیل می‌دهند، در چند سال گذشته در اخبار بوده اند، زیرا کشورها و شرکت‌ها برای کاهش انتشار کربن و بهبود بهره وری، به دنبال این مواد هستند. این فلزات شامل لیتیوم و کبالت هستند که در وسایل نقلیه برقی و ذخیره باتری و عناصر نادر خاکی مورد استفاده در آهن‌رباها، آلیاژهای فلزی و محصولات الکترونیکی استفاده می‌شوند.

بسیاری از آنها به دلیل نقشی که در فناوری‌های انرژی پاک و وابستگی به سایر کشورها برای تامین تقاضای داخلی دارند، برای امنیت کشورها، حائز اهمیت به شمار می‌روند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با این حال، با وجود افزایش علاقه به این فلزات، از نظر اندازه بازار همچنان از فلزات گرانبهایی مانند طلا و نقره عقب هستند. به عنوان مثال، بازار طلا در سال ۲۰۲۲، به ۱۹۶ میلیارد دلار رسید، در حالی که بازار عناصر خاکی نادر، ۱۰.۶ میلیارد دلار بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها