• ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
  • کد خبر: 88306
نفت

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا تحت تاثیر کاهش چشمگیر قیمت فروش نفت عربستان سعودی و افزایش تولید اوپک که نگرانی‌ها نسبت به تحولات ژئوپلیتیکی خاورمیانه را تحت الشعاع قرار داد، بیش از یک درصد سقوط کرد.

به گزارش کالاخبر ، بهای معاملات نفت برنت ۸۶ سنت معادل ۱.۰۹ درصد کاهش یافت و به ۷۷ دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۵ سنت معادل ۱.۱۵ درصد کاهش، به ۷۲ دلار و ۹۶ سنت در هر بشکه رسید.

واندانا هری، موسس شرکت تحلیل بازار نفت واندا اینسایتس در این باره گفت: کاهش قیمت فروش رسمی نفت عربستان سعودی در فوریه، منعکس کننده تقاضای ضعیف است.

عرضه رو به رشد و رقابت با تولیدکنندگان دیگر، باعث شد عربستان سعودی روز یکشنبه، قیمت فروش رسمی گرید نفتی سبک عرب لایت در فوریه را برای مشتریان آسیایی خود کاهش داده و به پایین‌ترین قیمت ۲۷ ماه گذشته برساند.

تونی سایکامور، تحلیلگر شرکت آی جی اظهار کرد: اگر تنها به عوامل بنیادین شامل ذخایر بالاتر، تولید بالاتر اوپک و غیراوپک و قیمت فروش پایین‌تر از حد انتظار عربستان سعودی، متمرکز شویم، بدبین نبودن به قیمت نفت، غیرممکن خواهد بود. با این حال، این نگاه، بدون در نظر گرفتن تحولات ژئوپلیتیکی در خاورمیانه است که بی‌شک، روند نزولی نفت را محدود می‌کند.

هر دو شاخص هفته گذشته، پس از بازگشت سرمایه‌گذاران از تعطیلات سال نوی میلادی و تمرکز آنها به ریسک‌های ژئوپلیتیکی خاورمیانه، بیش از دو درصد رشد کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که هفته جاری به خاورمیانه سفر کرده است، اظهار کرد: جنگ غزه ممکن است به سراسر منطقه گسترش پیدا کند، مگر این که تلاش‌های صلح متمرکزی وجود داشته باشد.

طبق نظرسنجی ماهانه رویترز، تولید نفت اوپک در دسامبر، ۷۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۲۷.۸۸ میلیون بشکه در روز رسید. این داده‌ها، از فشار صعودی که به دلیل نگرانی‌های ژئوپلیتیکی وجود داشت، کاست.

در این بین، آمار شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز نشان داد که تعداد دکل‌های حفاری نفت آمریکا در هفته گذشته، یک حلقه افزایش یافته و به ۵۰۱ حلقه رسیده است.

بر اساس گزارش رویترز، بانک جی پی مورگان پیش بینی کرده که امسال، ۲۶ دکل نفتی در آمریکا اضافه خواهد شد که اکثر آنها در نیمه اول سال در منطقه پرمین اضافه می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها