• ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
  • کد خبر: 88389
نفت

مصرف جهانی نفت و مایعات دیگر در سال میلادی گذشته، به بالاترین حد خود رسید و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ افزایش بیشتری پیدا کند، اما رشد مصرف، لزوما به معنای آن نیست که قیمت‌ها برای تضمین تامین تقاضا، باید افزایش پیدا کنند.

به گزارش کالاخبر ،طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)، مصرف جهانی در سال ۲۰۲۳، به طور متوسط ۱۰۱.۱ میلیون بشکه در روز بود و با اختلاف اندکی، از رکورد ۱۰۱ میلیون بشکه در روز مربوط به قبل از شیوع پاندمی کرونا در سال ۲۰۱۹، عبور کرد.

این آژانس در نخستین ارزیابی خود برای سال میلادی آینده، پیش بینی کرد که میزان مصرف در سال ۲۰۲۴، به طور متوسط به ۱۰۲.۵ میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۲۵، به ۱۰۳.۷ میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد.

برخی از مقامات ارشد اوپک پلاس، این استدلال را تکرار کرده‌اند که قیمت‌ها به اندازه کافی بالا هستند تا سرمایه‌گذاری را تشویق کرده و امنیت عرضه را تضمین کنند اما مصرف برای بیش از یک قرن، روند صعودی داشته است و در بیشتر سال‌ها، از جمله در ۲۹ سال از ۴۱ سال، بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۲۱، باعث ثبت بالاترین قیمت‌ها شد.

تولیدکنندگان نفت احتمالا می‌توانند رشد خود را در مقیاس پیش‌بینی‌شده برآورده کنند، بدون این که فشار افزایشی زیادی بر قیمت‌ها وارد کنند. رشد ۱.۴ میلیون بشکه در روز (۱.۴ درصد) در سال ۲۰۲۴ و ۱.۲ میلیون بشکه در روز (۱.۲ درصد) در سال ۲۰۲۵ پیش بینی شده که به طور کلی، با میانگین رشد سالانه ۱.۴ درصد از سال ۱۹۹۰ مطابقت دارد.

قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۳، به طور متوسط ۸۲ دلار در هر بشکه بوده است، بنابراین، در مقایسه با قیمت ۸۹ دلار در سال ۲۰۰۰ یا ۷۳ دلار از سال ۱۹۹۰، با در نظر گرفتن تورم، فاصله زیادی با میانگین قیمت داشته است.

ظرفیت تولید مازاد اوپک بیش از ۴.۳ میلیون بشکه در روز در پایان سال ۲۰۲۳ بود که نسبت به ۲.۵ میلیون بشکه در روز در پایان سال ۲۰۲۲، افزایش داشت و این اطمینان را ایجاد می‌کند که این گروه برای مقابله با اکثر اختلالات عرضه، از ظرفیت تولید کافی برخوردار است.

ذخایر نفت تجاری سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD)در پایان نوامبر، به ۲۸۵۶ میلیون بشکه رسید که مطابق با میانگین فصلی ۱۰ ساله بوده و تضمین می‌کند که خیال بازار از بابت وجود ذخایر کافی، آسوده است.

بر اساس گزارش رویترز، در حال حاضر، معامله‌گران نفت پیش‌بینی می‌کنند که توازن میان تولید و مصرف، با توجه به ظرفیت تولید و ذخایر کافی برای جذب همه شوک‌ها به جز شدیدترین شوک‌ها در سال ۲۰۲۴، احتمالا به راحتی حفظ می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها