بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به"نقش ویژه بازار سرمایه در تحقق شعار سال"، "افزایش سهم بورس کالا در تامین مواد اولیه تولید"،"حجم معاملات بورس کالا چندبرابر می شود" و نقش بورس کالا در رقابتی کردن بازار و کشف قیمت منصفانه کالاها"اشاره کرد.

نقش ویژه بازار سرمایه در تحقق شعار سال

به گزارش کالاخبر ، سخنگوی اقتصادی دولت در نخستین نشست خبری سال ۱۴۰۳ گفت: یکی از بهترین نهادهایی که می‌تواند شعار سال و مشارکت آحاد مردم در تولید و تامین مالی اقتصاد را ایفا کند، بازار سرمایه است و پیش شرط بهره‌مندی از این بازار، جلوگیری از تصمیمات دارای تاثیرات منفی بر این بازار است.

سید احسان خاندوزی در خصوص برنامه دولت برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» از مسیر بازار سرمایه، گفت: یکی از بهترین نهادهایی که می‌تواند مشارکت آحاد مردم در تامین مالی اقتصاد را ایفا کند، بازار سرمایه است.

وی عنوان کرد: اما پیش شرط تمام این بسترسازی‌ها، مهار تصمیم‌گیری‌های دارای ابعاد منفی بر بازار سرمایه است که بتوانیم در بسته سیاستی امسال آن‌ها را پیش‌بینی و جهت هماهنگی بین دستگاهی اقداماتی را در راستای پیش‌بینی پذیری اقتصاد انجام دهیم.

سهم بورس کالا در تامین مواد اولیه تولید رو به افزایش و بهبود است

مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه گفت: رشد حجم معاملات بورس کالا در تمامی زمینه ها نویدبخش آن است که سهمی که بورس کالا در تامین مواد اولیه تولید به خود اختصاص داده رو به افزایش و بهبود است و امیدواریم این روند رو به رشد ادامه داشته باشد تا مسیر تامین مواد اولیه صنایع هر روز شفاف تر، مطلوب تر و در دسترس تر برای عموم تولیدکنندگان باشد.

حجم معاملات بورس کالا چندبرابر خواهد شد

حسن رضایی پور کارشناس بازار سرمایه معتقد است :عبور حجم معاملات بورس کالای ایران از ۱۵۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ را به فال نیک می گیریم اما باید توجه کرد که ثبت این رکورد در نبود کالاهای کشاورزی به ثبت رسیده که دولت مطابق قوانین جاری می تواند حداقل ۱۲۰ میلیون تن از این کالاها را از مسیر شفاف بورس کالا با کمترین هزینه و تخصیص بودجه نقدی، با بیشترین شفافیت به دست متقاضیان برساند. از سوی دیگر اقتصاد و بازار ایران، تشنه ابزارهای مشتقه کالایی جدید و عمق بخشی به ابزارهای قبلی است و با توجه به تمرکز بورس کالا در این حوزه، نوید می رود که علاوه بر کشف نرخ شفاف و نقدشوندگی سرمایه گذاری های مبتنی بر کالا با توسعه بازارهای مالی و مشتقه بورس کالا، طی چند سال آینده شاهد رشد چندبرابری حجم و ارزش معاملات بورس کالا و ارتقای جایگاه این نهاد در اقتصاد ملی باشیم.

افزایش حجم معاملات بورس کالا یعنی شفافیت بیشتر بازار

رضا شهرستانی تولیدکننده فولاد گفت:مسلما هرچقدر میزان معامله محصولات از طریق بورس کالای ایران افزایش یابد، شفاف سازی در اقتصادمان بیشتر شده، قیمت کالاها به صورت شفاف و لحظه ای به کل اقتصاد مخابره می شود و سیاست گذاران نیز به طور دقیق می توانند آمار تولید و مصرف و حتی اطلاعات خریداران و فروشندگان را رصد کرده و برای تنظیم گری بازار بهترین تصمیم را بگیرند؛ لذا از افزایش حجم معاملات و رسیدن آن به رقم۱۵۰ میلیون تنی خرسندیم.

نقش بورس کالا در رقابتی کردن بازار و کشف قیمت منصفانه کالاها

علی جبل عاملی کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس کالا نقش اساسی در رقابتی کردن بازار و کشف قیمت منصفانه کالاها دارد و می تواند تضمین کننده ایفای تعهدات طرفین در فضایی شفاف باشد. این بازار شفاف توانسته به علت لزوم استاندارد بودن کالاهای عرضه شده در آن، موجب افزایش کیفیت کالاها در بازار داخلی و خارجی شود و البته گزارشات و اطلاعات بصورت عینی و شفاف در اختیار عموم قرار بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها