روند معاملات تالار محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی از ابتدای سال نشان می دهد که معاملات محصولات شیمیایی به جز دو قلم کالا، با آرامش نسبی روبه رو بوده است.

علی نمازی کارشناس بازار محصولات شیمیایی در این باره به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: در حال حاضر اکثر محصولات شیمیایی در بورس کالای ایران با تعادلی نسبی در روند عرضه و تقاضا روبه رو هستند و تنها دو محصول سودکاستیک و جوش شیرین با تقاضای بالایی از سوی معامله گران مواجه می شوند.

نمازی افزود: با توجه به اینکه سودکاستیک برای اولین بار پس از نوروز در هفته گذشته عرضه شد و موجودی انبار تولیدکننده ها نیز به انتها رسیده بود، بیشتر معامله گران ترجیح دادند برای خرید این کالا به رقابت بپردازند،از این رو هفته گذشته عرضه پتروشیمی اروند با تقاضای بالایی از سوی خریداران مواجه شد.

وی تصریح کرد: به این ترتیب مجتمع پتروشیمی اروند شش هزار تن سود کاستیک را در حالی عرضه کرد که با استقبال ۶۴۶۰ تنی مشتریان روبه رو شد و نهایتا کل محصول با قیمت ۳۷۷۱ ریال در هر کیلو دادوستد شد. مجتمع پتروشیمی بندرامام دیگر عرضه کننده سود کاستیک در هفته گذشته بود که در مقابل عرضه دو هزار تنی، فروش ۱۵۰۰ تنی را به قیمت ۳۷۵۸ ریال در هر کیلو تجربه کرد.

به گفته نمازی، البته در هفته جاری عرضه سلف سودکاستیک پتروشیمی آبادان تقاضای اندکی داشت، به طوری که در مقابل یک هزار تن عرضه، 100 تن تقاضا وجود داشت و در نهایت این کالا با قیمت پایه 361 تومان به ازای هر کیلوگرم و در حجم 100 تن مورد معامله قرار گرفت.

از سوی دیگر جوش شیرین پتروشیمی شیراز  نیز در هفته گذشته با تقاضای بالایی از سوی خریداران روبه رو شد، به طوری که عرضه ۵۰۰ تنی این کالا یک هزار و ۲۵۰ تن تقاضا داشت. به این ترتیب این کالا با قیمت یک هزار و ۲۹۵ تا یک هزار و ۳۱۰ تومان توسط کارگزاران خریداری شد. نرخ عرضه جوش شیرین یک هزار و ۱۹۵ تومان در هر کیلو ثبت شده است.

این کارشناس بازار محصولات شیمیایی معتقد است؛ افزایش عرضه جوش شیرین از سوی شرکت پتروشیمی شیراز می تواند تقاضای این کالا را با تعادل نسبی روبه رو کرده و از رشد قیمت آن در بازار داخل جلوگیری کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها