بانک

دیوید گیز رئیس بخش سیاست های تحریمی، سرویس اقدامات خارجی اروپا - بلژیک در چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا گفت: برجام برای اروپا حائز اهمیت است و در مرحله اجرایی شدن برجام نیز این اتحادیه نقش دارد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، وی تصریح کرد: در نتیجه توافق هسته ای و اجرای آن، فصل نوینی در روابط اتحادیه اروپا با ایران باز شده است و در عمل، آژانس بین المللی انرژی اتمی در سپتامبر ۲۰۱۶ راستی آزمایی کرد که ایران اقدامات خود را انجام داده و تحریم های هسته ای مرتبط بانکی و مالی ایران، برداشته شده و افتتاح شعبات جدید در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در دستور کار قرار گرفته است؛ ضمن اینکه خدمات مالی و افتتاح ویژه از طریق سوئیف به بانک های ایرانی داده می شودبه طوری که هم اکنون ۳۰ بانک ایرانی به سوئیفت وصل شده اند.

گیز گفت: امکان صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی از ایران نیز فراهم است که این امر، فرصت سرمایه گذاری در این بخش را ایجاد کرده و همچنین فعالیت های مرتبط با کشتیرانی و حمل و نقل ایران مجاز و تجارت طلا و سنگ های ارزشمند نیز فراهم شده است.

وی اظهار داشت: بانک مرکزی ایران امکان دسترسی به اسکناس های جدید را به دست آورده و افراد زیادی هم از فهرست تحریم ها خارج شده اند که همه اینها پیام های مثبتی است. بسیاری از کشورهای اروپایی هیات های تجاری و مالی را به ایران اعزام کردند که حضور آنها نشانگر تعامل با اروپا است. در سال ۲۰۱۶ روابط ایران و اروپا ۷۶ درصد رشد و اقتصاد ایران نیز رشد داشته که مورد ستایش صندوق بین المللی پول قرار گرفته است.

علی دیواندری رییس پژوهشکده پولی و بانکی نیز در همایش همایش تجاری و بانکی گفت: بررسی روند پیشرفت اصلاحات در نظام بانکی ایران برای تسریع در اتصال به نظام بین الملل از محورهای اصلی این همایش است و فرصت های سرمایه گذاری در ایران بویژه سرمایه گذاری در امور زیربنایی و نیز انرژی به مهمانان خارجی همایش معرفی می شود.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی از اروپا به عنوان دومین شریک تجاری ایران پس از آسیا یاد کرد و ابراز امیدواری کرد که برگزاری این همایش ها بتواند در تسهیل فضای تجاری و بانکی دو طرف موثر باشد.

وی گفت: بانک مرکزی اقدام های مهمی را برای اتصال مجدد نظام بانکی ایران به نظام بین المللی در دستور کار قرار داده و از این رو انتظار می رود که همزمان با انجام این اقدام ها، مسیر برای توسعه روابط تجاری و بانکی هموارتر شود.

دیواندری با بیان اینکه رعایت الزامات و مقررات بین المللی و مقررات مبارزه با پولشویی یکی از پیش نیازهای اتصال مجدد نظام بانکی ایران به نظام بین الملل است ابراز امیدواری کرد: روابط بانکی ایران با سایر کشور ها مجددا به حالت گذشته بازگردد.

منبع: سنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها