پس از تصویب اجرای مکانیسم قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی محصولات کشاورزی از طریق بورس کالای ایران در هیات دولت، در حال حاضر نیز نماد گواهی سپرده كالايی جو در سامانه معاملات بورس درج شد تا رفته رفته با حمایت دولت و توسعه نظام انبارداری بورس کالا، انگیزه معامله گران برای ورود به تالار محصولات کشاورزی افزایش یابد.

مدیر عامل کارگزاری اقتصاد بیدار با بیان مطلب فوق به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: بر اساس آیین نامه اجرایی ماده 33 قانون افزایش بهره وری کشاروزی، کشاورزان به جای تحویل محصول خود به دولت و دریافت وجه، محصول خود را به یکی از انبارهای پذیرش شده بورس کالای ایران تحویل داده و قبض انبار دریافت می کند؛ سپس محصول خود را به پشتوانه قبض انبار در بورس کالای ایران به فروش می رسانند.

حسن رضایی پور بیان کرد: این قبض ها اواراقی مبتنی بر کالا هستند که معامله گران می توانند بعد از سپردن محصولات خود در انبارهای بورس کالای ایران، از آن اوراق به عنوان وجه تضمین استفاده کنند.

به گفته وی قبض سپرده کالایی می تواند چندین بار خرید و فروش شود بدون آن که نیازی به جا به جایی محصول از انبارها باشد، از طرفی نیز تعداد معاملات این کالا و دست به دست چرخیدن آن نشان از شفافیت معاملاتی و ارزش این سپرده کالایی  دارد.

رضایی پور در ادامه به مزایای اوراق سپرده کالایی در بورس کالا اشاره کرد و افزود: مهمترین مزیت این سپرده یا وجه تضمین این است که دیگر بر اساس هر معامله نیازی به جا به جایی محصولات نیست، در نتیجه علاوه بر اینکه هزینه های اضافی پوشش داده می شود، قیمت ها شفاف شده که این امر به سود مصرف کننده نهایی خواهد بود.

او در پایان افزود: ماده 33 قانون بهره وری کشاورزی مجموعه اقدامات بسیار مهمی بوده که ارتباط تنگاتنگی با استقرار نظام انبارداری و صدور قبض انبار در بورس کالای ایران دارد که بر اساس آن امیدواریم بعد از جایگزینی سیاست قیمت تضمینی به جای سیاست خرید تضمینی راه گشای بازار کشاورزی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها