عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

بورس کالای ایران می تواند نقش بسیار فعالی در حوزه محصولات کشاورزی به خصوص عرضه گندم داشته باشد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب گفت: گندم کالایی استراتژیک است، از این رو ضرورت عرضه این محصول در فضایی رقابتی همچون بورس کالای ایران احساس می شود.
وی با اشاره به مصوبه هیات دولت در خصوص اجرای طرح قیمت تضمینی گندم چهار استان در بورس کالا، افزود: طرح قیمت تضمینی گندم در بورس کالای ایران می تواند برای کشاورزان برنامه ریزی به دنبال داشته باشد، از سوی دیگر می تواند حوزه تصدگری دولت را در این بخش کاهش دهد.
کریمی با اشاره به اینکه سال ها پیش، سیلوهای گندم متعلق به دولت بود،خاطر نشان کرد: در سال های اخیر بخش زیادی از سیلوهای گندم غیردولتی شده اند و خطوط اعتباری در اختیار صاحبان سیلوها برای خرید گندم قرار گرفته است.
به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مکانیزم بورس کالای ایران می تواند در بخش معاملات گندم به صورت شفاف، تصدی گری دولت را کاهش دهد و این موضوع به نفع اقتصاد ملی است.
وی با اشاره به اینکه طرح قیمت تضمینی در بورس کالای ایران می تواند افراد بسیاری را با سرمایه کافی به این حوزه بکشاند، تاکید کرد: اگر این روال در ساختار کشاورزی جا بیفتد و عرضه گندم به صورت عمده در بورس کالا انجام شود، منافع بسیاری برای کشور دارد.
کریمی افزود: علاوه بر قیمت گذاری شفاف در این حوزه می توان خوشبین بود که کیفیت گندم نیز افزایش یابد، به طوری که در طرح خرید تضمینی کشاورزان هیچ گونه انگیزه ای برای افزایش کیفت گندم نداشتند؛ چرا که دولت موظف بود با یک رقم ثابت گندم تولیدی کشاورزان را خریداری کند.
وی در ادامه گفت: اما با ایجاد طرح قیمت تضمینی گندم، می توان امیدوارم بود که کیفیت گندم و راندمان تولید افزایش یافته و به این ترتیب گندم تولید شده در بازاری رقابتی به فروش برسد و از این طریق کشاورزان به ارتقای کیفیت تشویق شوند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: با کاهش دخالت دولت در خرید و فروش گندم و انجام طرح قیمت تضمینی در بورس کالای ایران می توان امیدوار بود که در سال های آینده به محصولاتی با کیفیت بالا در حوزه کشاورزی و به لحاظ تجاری و اقتصادی در فضایی کاملا رقابتی برسیم.
وی همچنین در ادامه گفت: طرح قیمت تضمینی در بورس کالای ایران علاوه بر حمایت کشاورزان به آنها این امکان را می دهد که در سال های آینده از مابه التفاوت قیمت برای اصلاح بذر و آموزش در حوزه کشاورزی استفاده کنند.

منبع: ایلنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها