با صادرات مستمر قیر از بورس کالای ایران، قیمت های ایران در منطقه مرجع شده است که این اتفاق یک دستاورد بزرگ بزرگ به شمار می رود.

مدیر کالایی کارگزاری توازن بازار، نامه وزیر صنعت را در خصوص لغو الزام عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا نسنجیده و پرخطر ارزیابی کرد و گفت: الان، هم خریداران و هم فروشندگان اکثرا راغبند که در بورس اقدام به دادوستد کنند؛ چرا که این سازو کار برای فعالان بازار جا افتاده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» به نقل از سنا، سید علی موسوی افزود: یقینا کارمزدی که در بورس وجود دارد در مقایسه با رانت و هزینه های واسطه گری در خارج از بورس به شدت پایین تر است و اصلا این دو قابل قیاس با هم نیست. بنابراین اگر بنا باشد این محصولات  در خارج از بورس معامله شود، هزینه های پنهان زیادی خواهد داشت. 

موسوی با اشاره به اینکه سازو کار جاری در بورس کالای ایران، ویژه ایران نیست و  بورس لندن، شانگهای و  نیویورک هم همین راه را رفته اند، افزود: آنجا حتی  فراتر از این را داریم و بازارهای فیوچر، بازارهای سلف های موازی و  آپشن ها وجود دارند، چون به مزایای معاملات در بورس کالا آگاهی کامل دارند.

وی هشدار داد: اگر بخواهیم دوباره آزمون و خطای جدیدی انجام دهیم  که نتیجه آن مشخص نیست، با عواقب ناگواری همچون دلال پروری، چند نرخی شدن کالاها، عدم شفافیت،  ایجاد فساد و  رانت برای افراد بانفوذ و  نبود بازار منسجم و کارآ مواجه خواهیم شد. 

مدیر کالایی کارگزاری توازن بازار در خصوص سامانه بهین یاب هم گفت:  می گویند شاید این سامانه برای برخی در حجمی که می خواهند خرید کنند  ایجاد محدودیت کند؛  اما جالب است که مجوز بهین یاب را خود وزارت صنعت برای شرکت ها صادر و سازو کار آن را هم خود وزارتخانه ایجاد کرد. این در حالی است که از قبل، ساز و کار رقابت آزاد در بورس کالا حاکم بود.

موسوی اظهار داشت: اگر هم الان کسی طالب حذف بهین یاب شود، بعید می دانم بورس کالا با آن مشکلی داشته باشد؛ پس ایرادها خیلی منطقی به نظر نمی رسد.

وی با اشاره به اینکه بورس کالا از رانت ها و فسادهای مالی و  اداری جلوگیری می کند، تصریح کرد:  اینکه اکثریت اقبال نشان داده و راضی بوده اند به این خاطر است که قیمت ها در بورس مشخص است. یک قیمت پایه وجود دارد که از سوی عرضه کننده مشخص می شود. این قیمت، شفاف و قطعی است. اگر هم قرار باشد معامله ای با قیمت بالاتر انجام شود، رقابتی است و در واقع نرخ را عرضه کننده مشخص می کند .

مدیر کالایی کارگزاری توازن بازار افزود: ضمانت های اجرایی عرضه کننده و همچنین پیش پرداخت خریدار در بورس، باعث می شود که یک معامله بسیار قطعی انجام شود و امکان نکول یا تخطی از تعهدات کم شود. اگر هم مشتری بخواهد قرارداد خود را ابطال کند باید جرایم را بپردازد.

وی اضافه کرد: همه اینها امتیاز است و در واقع تضمینی بودن معاملات، خودش یک امتیاز بزرگ است که این مزیت مخصوصا برای دستگاه های نظارتی  و مالیاتی کشور  بسیار با اهمیت است. چرا که می توانند  دقیقا به  حجم معاملات، ارزش معاملات و نام خریداران به آسانی دسترسی داشته باشند و  برای دولت هم  بسیار مهم است که افراد و گروه هایی را که در اقتصاد کشور حضور دارند، شناسایی و مالیاتی را که بر عهده آنهاست، دریافت کند .

موسوی سپس با طرح این سوال که  شاید بعضی ها ایراد بگیرند و بگویند بورس کالا در  قیمت گذاری و سهمیه بندی ها دخالت می کنند، گفت:  روشن است که بورس کالا با این قضیه کاری ندارد و اگر نظارتی هم بوده، قطعا این نظارت از ناحیه دستگاه ناظر دولتی و وزارتخانه ها بوده است.

مدیر کالایی کارگزاری توازن بازار در تشریح چشم انداز صنعت پتروشیمی پس از لغو تحریم ها هم گفت : اگر بخواهیم در صنعت پتروشیمی مخصوصا بخش صادرات آن موفق عمل کنیم، لازم است به صنعت پتروشیمی در آن سوی مرزها نگاه  ویژه تری داشته باشیم .

وی افزود: الان در خصوص صادرات قیر، تابلو بورس کالا کمک کرده که قیمت های ایران در منطقه مرجع شود . این دستاورد بزرگی است که رسیدن به آن به واسطه انجام  معاملات در بورس کالا بوده است.

موسوی در پایان اظهار داشت: تجربه کشورهای پیشرفته و موفق می گوید که این اتفاق مثبت در خصوص سایر کالا ها هم می تواند رخ دهد، مشروط به آنکه بورسی عمل کنیم و این بازار را با ابزارهای نوین گسترش دهیم.

اخیرا وزیر صنعت، معدن و تجارت  در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور، خواهان اعطای اختیار به مجتمع های پتروشیمی برای عرضه محصولاتشان در بورس کالا شده است. 

این در حالی است که طبق مصوبه ستاد هدفمندی یارانه ها در سال ۹۰، مجتمع های تولیدی و غیردولتی محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی موظف شده بودند محصولات تولیدی خود را از طریق بورس کالا عرضه کنند. همچنین براساس مصوبه سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت، مبنای احتساب نرخ محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران از ارز مبادله ای به ارز آزاد تغییر یافت تا همه مجتمع های پتروشیمی بدون بهانه موظف به عرضه محصولاتشان در بورس کالا شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها