جهانگیری

معاون اول رییس جمهور در آیین گشایش بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات گفت: نمایشگاه مطبوعات فرصتی است که در آن رسانه های مکتوب برای ارتقای ظرفیت خود تلاش می کنند.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،اسحاق جهانگیری گفت:نمایشگاه مطبوعات، ظرفیت کشور را در سطح ملی و محلی برای گفتگو افزایش می دهد .

وی برپایی نمایشگاه  مطبوعات را به کوچه آشتی رسانه ها تشبیه کرد و افزود: دولتمردان و شهروندان باید از ظرفیت برپایی این نمایشگاه برای گفتگو بهره ببرند تا شرایط برای گفتگو در سطح کشور مهیاتر شود.

وی اضافه کرد: همه باید برای معرفی جایگاه مطبوعات در کشور تلاش و از رسانه هراسی و رسانه گریزی پرهیز و با رسانه کار کنیم حتی اگر زبانش در نقد تند باشد .

معاون اول رئیس جمهور رسانه را محل نقد صحیح، آگاهی دادن، ترویج اخلاق و انصاف دانست و افزود: روزنامه مزرعه محبت است نه کشتزار نفرت، رسانه میدان دوستی است نه محل دشمنی، رسانه محل همگرایی، انسجام و همبستگی ملی است نه محلی برای واگرایی ، و جامعه ما امروز به شدت نیازمند این ویژگی های مثبت رسانه است .

وی تصریح کرد: دولت وجود رسانه های مستقل، حساس، صریح و شجاع را هم به سود جامعه و هم به سود دولت می داند و نقد رسانه ها بزرگترین سرمایه ای است که برای اداره کشور در اختیار ما قرار می گیرد.

جهانگیری افزود: هر کس نقد رسانه های رسمی کشور را نتواند تحمل کند حتما به راه اشتباهی می رود و منابع کشور را به هدر می دهد و هنر رسانه این است که به موقع زنگها را به صدا در بیاورد تا مسیرهای غلط اصلاح شود .

جهانگیری با بیان اینکه جامعه نیازمند خبرگزاری هایی است که مورد وثوق مردم باشند و مرجعیت سیاسی، اجتماعی در جامعه داشته باشند گفت: رسانه ای که دیده و خریده شود، مرجعیت دارد و همه به دنبال ان حرکت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: اصحاب مطبوعات از مدیر مسئول، سردبیر، دبیر، عکاس، گرافیست و هنرمند همه نیازمند امنیت روانی و شغلی هستند و دولت، مجلس و قوه قضاییه مهمترین وظیفه ای که در این چارچوب دارند این است که تلاش کنند با قانون، مطبوعات را در متن جامعه نگاه دارند و تلاش نکنند با استفاده از قانون مطبوعات را از متن به حاشیه ببرند.

جهانگیری روزنامه نگار آگاه، شجاع ، با اخلاق و متخصص را نیاز امروز جامعه دانست و افزود: اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی باید در مطبوعات جدی گرفته شود و دولت در صدد است برای پاسداشت اخلاق حرفه ای در حرفه خبرنگاری ، سازمان نظام رسانه ای را تاسیس کند .

وی با بیان اینکه از رسانه نباید ترسید و باید با رسانه کار کرد حتی اگر زبان رسانه تند باشد، اضافه کرد: ما مکلف هستیم امنیت جامعه رسانه را فراهم کنیم.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه توسعه نیافتگی مطبوعات در همه جوانب توسعه‌ای کشور اثر می‌گذارد افزود: رسانه و رشد مطبوعات یکی از اهرم‌های رشد کشور است.

 معاون اول رئیس جمهور گفت: جوانمرگی مطبوعات به دلایل اقتصادی، سیاسی یا قضایی نشان از توسعه نیافتگی کشور است، مطبوعات هم عامل توسعه یافتگی هستند و هم محصول توسعه کشور ، و توسعه نیافتگی آن بر توسعه همه بخشها اثرگذار است .

جهانگیری دوام مطبوعات را نشان توسعه یافتگی کشور دانست و تاکید کرد: کشور امروز در شرایط تعیین کننده ای قرار دارد هم فرصتها و هم تهدیدهایی پیش روی ماست که لازمه مقابله با آنها درک صحیح و واقعی از منافع و سرمایه های ملی و استفاده از فرصتهای تاریخی پیش روست و مطبوعات به عنوان واسط مهم بین جامعه و حکومت نقشی تاثیرگذار در این فرایند دارند.

معاون اول رئیس جمهور غالب مطالبات مردم را جدی دانست و گفت: باید برای حل مطالبات مردم و راهکارهای مناسب برای حل آنها به تفاهم و توافق برسیم.

وی ادامه داد: امروز تلاطم اقتصادی به ثبات اقتصادی، رشد منفی به رشد مثبت و عدم اشتغال زایی به اشتغال زایی ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفری در سال تبدیل شده است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: دولت تنگناها و محدودیت هایی برای پاسخگویی به خواسته های مردم دارد لذا برای باز شدن دست دولت در این مسیر از همه رسانه ها، شبکه های اجتماعی، نهادهای مدنی، احزاب و جریان های سیاسی، انتظار کمک داریم و از آنها می خواهیم برای مشارکت جدی در جهت منافع ملی کشور که لازمه رفاه، بهبود زندگی مردم، رونق بازار تولید و اشتغال و پیشبرد اقتصاد مقاومتی است دست به دست هم دهیم.

وی گفت: اقتصاد ایران راه افتاده است، رشد بالای ۱۲ درصد در سال گذشته و رشد بالای ۵ یا ۶ درصد در منطقه و جهان جزء رتبه های بالایی است ولی ما به بیش از این رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال نیاز داریم.

جهانگیری با بیان اینکه ما نیاز داریم در داخل کشورمان سرمایه گذاری داخلی و سرمایه گذاری خارجی شود افزود: همچنین نیاز داریم امنیت سرمایه گذاری حفاظت شود ما به بخش خصوصی توانمند و قوی در ایران نیاز داریم و شما در این باره باید به کشور کمک کنید.

وی ادامه داد: برای مقابله جدی با فساد نیازمند هستیم که شما به صحنه بیاید، فساد نهادینه شده است و زمانی فساد نهادینه می شود که عدم پاسخگویی و عدم شفافیت باشد، رانت وجود داشته باشد و مطبوعات و رسانه ها­از صحنه کنار باشند

وی گفت: بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در بودجه های سال جاری تحت عنوان یارانه مستقیم و غیر مستقیم و کمک به صندوق های بازنشستگی باید پرداخت کنیم.

 معاون اول رییس جمهور گفت: فساد باید از کشور ریشه کن شود و این موضوع با حضور رسانه های آزاد شدنی است، رسانه ها در مبارزه با فساد نباید لکنت زبان داشته باشند.

وی تأکید کرد: باید برای مقابله با چالش ها تلاش کنیم، باید گروه های اجتماعی به صحنه بیایند، رسانه ها و مطبوعات می توانند کمک خوبی بکنند، نیاز به برگشت سرمایه ها داریم، سرمایه های اجتماعی نیاز اساسی برای پیشرفت هستند و بسیار مهم.

جهانگیری افزود: سرمایه های اجتماعی در همین چهار سال نشان داد نقشش از سیاست گذاری های کارآمدترین دولت کشور برای پیشرفت کشور مهم تر است.

وی ادامه داد: اگر اعتماد مردم به آینده نبود، مگر می شد ثبات را به اقتصاد ایران برگرداند؟ با فضاسازی ای که امریکایی ها درست کردند برای ناامن کردن فضای روانی اقتصاد کشور، ولی آب از آب تکان نخورد، مردم ایران اعتنا نکردند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: سرمایه های نمادین کشور برای روزهای مبادا به کار می رود، چرا باید سرمایه های نمادین را چوب حراج بزنند؟ هر کسی به اندازه توان خود می تواند عده ای را بسیج کند، شاید به خاطر ایران، انقلاب و رهبری باید حفاظت بکنیم، نباید محدودیت ایجاد کنیم.

جهانگیری در پایان اضافه کرد: از شما می خواهم برای به کارگیری سرمایه ها و تحصیلکرده های این کشور و ظرفیت های بسیار عظیم زنان در این کشور، از اقوام و مذاهب، برای توسعه و پیشرفت این کشور و عبور از تنگناهای پیش رو، دولت را یاری کنید.

بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات از جمعه ۵ آبان تا ۱۲ آبان از ساعت  ۹:۳۰صبح در مصلی امام خمینی(ره) میزبان علاقمندان حوزه رسانه است.در نمایشگاه امسال ۱۰۰ ماهنامه، ۵۴ هفته‌نامه،۳۰ دوهفته‌نامه، ۲۰ دوماهنامه، ۵۲ فصلنامه، بیش از ۱۱۵ رسانه برخط (خبرگزاری و پایگاه خبری)، ۷۰ رسانه غیرسراسری (محلی، منظقه‌ای و استانی) و بیش از ۶۰ روزنامه و موسسه مطبوعاتی حضور دارند.

منبع:سنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها