مدیر عامل

مدیرعامل بورس کالای ایران در همایش بین المللی «بازار سرمایه ایران تنوع بیشتر، بازده بالاتر» که با حضور بیش از ٥٠ مهمان خارجی از ١٧ کشور جهان در کیش آغاز به کار کرد، از صادرات و واردات بی واسطه کالا روی سکوی بورس کالا به عنوان یکی از اهداف و برنامه های مهم در دست پیگیری این بورس خبر داد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، حامد سلطانی نژاد طی سخنرانی خود در این همایش به اقدامات بین المللی بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: صادرات و واردات بی واسطه کالاها روی سکوی بورس کالای ایران باعث می شود از هزینه های معاملات کاسته شده و ریسک های بازار کالا به شکل بهتری در حوزه بین المللی پوشش داده شود.

سلطانی نژاد با اعلام اینکه از نظر بین المللی در افق چشم انداز بورس کالای ایران به دنبال ایجاد ارتباط با بازارهای خارجی و وصل شدن به بورس های کالایی دنیا هستیم، گفت: ما درصدد ایجاد سکوهای معاملاتی مشترک با همتایان خارجی خود هستیم. بگونه ای که تلاش داریم کارگزاری های متصل با این بورس های کالایی را در بورس کالای ایران نیز عضو کنیم.

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص راه اندازی سکوهای معاملاتی مشترک گفت: از جمله مواردی که در حال حاضر در بورس کالای ایران در حال شکل گیری است راه اندازی سکوی معاملاتی مشترک بین بورس کالای ایران و بورس ملی کالا و مشتقه هندوستان است. همچنین بورس کالای ایران در حال ایجاد فرآیندهای صادرات بی واسطه و مستقیم با بورس کالای پاکستان است.

وی ادامه داد: همچنین بورس کالا سعی دارد بازارهای مشتقه مشترکی را با این بازارها از جمله کشور هندوستان شکل دهد که یکی از این کالاهای مهم محصول قیر است و دلیل آن این است که پوشش ریسک معاملات قیر در ایران بهتر صورت می گیرد. علاوه بر این، یکی از برنامه های ما شکل دادن بازار مشتقه مشترک بر روی ارزهای خارجی به خصوص «روپیه هند» و «وون واحد پول ملی کشور کره» است.

وی افزود: برای این برنامه می توانیم معامله گران بین المللی را به شکل مستقیم در بورس کالا پذیرش کنیم. بطوریکه در حال حاضر حدود ۴۰۰ معامله گر عضو بورس کالا هستند که می توانیم این عدد را به شدت افزایش دهیم که در این راستا قیمت کالاهایی که معامله می شوند بهتر کشف خواهند شد. در این راستا بورس کالای ایران سعی دارد همکاری هایی را با بانک های جهانی انجام دهد که باعث می شود انتقال پول هنگامی که معامله گر خارجی روی این سکو معامله می کند، به آسانی صورت پذیرد. ضمن اینکه از فرآیندهایی همچون پول شویی جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: پذیرش انبارها در خارج از ایران و در مناطق آزاد برای تحقق اهداف صادراتی، طراحی مدلی جهت انتشار بلیط حمل و نقل، ایجاد بستر بازاریابی بین المللی و جذب مشتری خارجی و ایجاد زیرساخت های ارتباطی با بورس های منطقه از دیگر برنامه های پیش روی بورس کالا در حوزه فعالیت های بین المللی است.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه ساختار کلی بازارهای بورس کالا را مورد توجه قرار داد و گفت: بورس کالای ایران دارای ۴ بازار مالی، مشتقه، فیزیکی و فرعی است که در این بازارها علاوه بر معاملات محصولات کشاورزی، فرآورده های نفتی، پتروشیمی و صنعتی و معدنی در قالب قراردادهای نقدی، نسیه و سلف، صندوق های کالایی، گواهی سپرده کالایی، سلف موازی استاندارد، معاملات سلف، قرارداد اختیار معامله و قراردادهای آتی، اوراق خرید دین و کشف پریمیوم و پیمان های آتی نیز از ابزارهای بورس کالا هستند.

وی با بیان اینکه ارزش معاملات بورس کالا ۶.۵ درصد GDP کل کشور را به خود اختصاص می دهد، گفت: بورس کالا مکانیزم های معاملاتی خود را در حد استانداردهای بین المللی شکل داده که فرصت بسیار مناسبی برای حضور سرمایه گذاران خارجی را در بازار ایران فراهم می کند.

بورس کالا در ٦ ماه نخست امسال

وی به افزایش حجم و ارزش معاملات بورس کالای ایران از سال ۱۳۸۶ تاکنون اشاره کرد و گفت: این روند مثبت نشان دهنده رابطه موثر و کارآمد بین بازارهای مالی و اقتصاد کشور است. همچنین از نظر معاملات اوراق بهادار نیز  معاملات این بازار روندهای رو به رشد را نشان می دهد.

سلطانی نژاد به آمار معاملات بورس کالای ایران اشاره و خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه اول سال ۹۶ ارزش کل معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۴ درصدی مواجه شد و به بیش از ۳۶۷ هزار میلیارد ریال رسید.

وی ادامه داد: همچنین ارزش و حجم معاملات بازار فیزیکی در ۶ ماهه ابتدایی سال نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ به ترتیب ۲۷ و ۱.۳ درصد رشد کرد و در مجموع بیش از ۱۲ میلیون تن محصول به ارزش ۲۱۳ هزار میلیارد ریال در این بازار داد و ستد شد. علاوه بر این در ۶ ماهه اول امسال ارزش بازار مشتقه به بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال رسید و بازار مالی نیز ارزشی بالغ بر ۳ هزار میلیارد ریال را تجربه کرد.

وی به سهم گروه های کالایی از حجم معاملات کالاهای فیزیکی اشاره کرد و گفت: براساس عملکرد ۶ ماهه اول امسال، فرآورده های نفتی ۴۰ درصد، محصولات صنعتی و معدنی ۳۳ درصد، محصولات پتروشیمی ۱۵ درصد و محصولات کشاورزی سهم ۱۵ درصدی از کل معاملات کالاهای فیزیکی را به خود اختصاص دادند.

مدیر عامل بورس کالای ایران اضافه کرد: این در حالی است که بررسی سهم گروه های کالایی از ارزش معاملات کالاهای فیزیکی نشان می دهد که محصولات صنعتی و معدنی با سهم ۴۱ درصدی بیشترین سهم را در کل ارزش معاملات فیزیکی بورس کالا داراست. همچنین محصولات پتروشیمی سهم ۳۱ درصدی، محصولات فرآورده های نفتی سهم ۱۹ درصدی، محصولات کشاورزی سهم ۸ درصدی و بازار فرعی سهم یک درصدی از ارزش معاملات کالاهای فیزیکی را به خود اختصاص دادند.

چشم انداز و راهبردهای بورس کالا

سلطانی نژاد در ادامه به چشم انداز بورس کالای ایران اشاره کرد و افزود: تبدیل شدن به مرجع قیمت گذاری کالاهای اساسی و مواد اولیه واسطه ای در منطقه و تبدیل شدن به یکی از گزینه های اولویت دار تولید کنندگان برای تامین مالی و پوشش ریسک تجاری، از مهم ترین چشم اندازهای بورس کالا است.

وی در خصوص راهبردهای بورس کالای ایران نیز گفت: از راهبردهای بورس کالای ایران، اوراق بهادار سازی معاملات کالاها و توسعه ابزارهای مشتقه، ایجاد و به کارگیری ابزارهای تامین مالی و معاملاتی متنوع متناسب با نیاز مشتریان، گسترش اندازه و عمق بازار در کالاهای منتخب جهت مرجعیت کشف قیمت بازار و استفاده از ظرفیت نهادهای مالی جهت توسعه کسب و کار است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این مشتری مداری و کیفیت گرایی در ارائه خدمات به ذی نفعان، بهینه سازی مستمر و به روزرسانی قابلیت های حوزه فناوری اطلاعات متناسب با توسعه ابزارها و بازارها، ترویج کارکردها و ارتقای جایگاه بورس کالای ایران در محیط کسب و کار و رسانه و توسعه فعالیت جهت ارتقای تجارت کشور با بازارهای بین المللی از راهبردهای دیگر این شرکت است.

اقدامات در دست اجرا در حوزه داخلی

وی در ادامه برنامه های در دست پیگیری بورس کالای ایران را اعلام کرد و افزود: راه اندازی معاملات قراردادهای اختیار معامله روی محصولات ذرت و جو، آغاز به کار معاملات پیمان های آتی و سوآپ کالایی، راه اندازی بازار مشتقه ارزی، راه اندازی معاملات اوراق خرید دین کالایی، راه اندازی تابلوی مناقصه، راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی محصولات کشاورزی، صنعتی و پتروشیمی، راه اندازی معاملات حق امتیاز و بازار معاملات تهاتری از برنامه های جاری این شرکت به شمار می رود.

مدیر عامل بورس کالای ایران در پایان سخنان خود راهکارهایی جهت ارتقای تجارت کشور با بازارهای بین المللی پیشنهاد کرد و گفت: ایجاد بسترهای لازم برای حضور کارگزاران بین المللی در معاملات بازار سرمایه ایران، انطباق رویه ها براساس استانداردهای بین‌المللی با همکاری نهاد ناظر، انطباق با قوانین بین المللی، ایجاد زیرساخت الکترونیکی و تسویه و پرداخت مطابق با استانداردهای بین المللی، پذیرش انبارها در خارج از ایران و در مناطق آزاد برای تحقق اهداف صادراتی از راهکارهای توسعه تجارت ایران با دنیا از دریچه بورس کالا به شمار می رود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها