پسته

پس از پایان برداشت محصول در استان های پسته خیز، پسته می رود که خود را برای حضور در بازارهای جدید آماده کند.اما همزمان با آن یک سوال در ذهن همه صادرکنندگان و تولیدکنندگان پسته نقش می بندد مبنی بر اینکه آیا قیمت گذاری پسته باز هم بی برنامه و به ضرر تولید خواهد بود و یا قیمت پسته ایرانی امسال با تولید بالا در بازار جهانی نیز افزایش می یابد؟

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که «طلای سبز» در میان صادرات محصولات کشاورزی ایران، هم به لحاظ وزنی و هم به لحاظ ارزی، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

از خنده پسته تا غصه پسته کار

در زمان برداشت محصول، پسته در حالی به روی باغداران می خندد که غصه باغدار از بابت فهرست خرج های تولید پسته از همان زمان آغاز می شود؛ بطوریکه با فرارسیدن پاییز باغدار پسته باید مزد کارگران پسته چین و ترمینال فروش و نیز هزینه های حمل و ترابری را علاوه بر هزینه های نگهداری زمین مانند خرج سم و کود، آب و کارگران پرداخت کند.

بدین ترتیب، با احتساب این مبالغ، بیش از نیمی از درآمد سالانه یک پسته کار، صرف هزینه های پرورش و برداشت محصول می شود و در این میان، بیشترین سود از خرید و فروش «طلای سبز» به جیب دلالان و سوداگران این محصول می رود. بطوریکه به نظر می رسد در این بازار مکاره در غیاب مرجع مشخصی برای تعیین نرخ واحد، نان دلالان در روغن است. زیرا پسته در مناطق عمده تولید کننده آن بسیار نازل قیمت گذاری می شود و این روند سال هاست که دست کشاورزان را خالی و جیب دلالان را پر از پول می کند.

قیمت گذاری غیرشفافی که در اختیار برخی افراد و گروه های خاص است و باغداران در تعیین آن هیچ نقشی ندارند.

در همین ارتباط، یک تولیدکننده پسته در استان کرمان با ابراز ناراحتی از مشکلات بازار سنتی پسته و نبودن شفافیت در آن، اظهار کرد: برداشت پسته از ابتدای امسال مناسب بود اما از خرداد ماه به دلیل مشکلات در استفاده از سم «موونتو» و نامناسب بودن شرایط آب و هوایی باغداران را برای برداشت محصول با کیفیت دچار مشکل کرد.

یدالله سلطان زاده افزود: در مقابل ضرری که از بابت کیفیت محصول به باغداران رسید، قیمت ها به نسبت سال قبل با افزایش همراه شد. زیرا میزان برداشت محصول و کیفیت آن با تصورات کشاورزان پسته کار همخوانی نداشت.

وی به بالابودن هزینه های تولید پسته و پایین بودن سود باغداران به دلیل دخالت واسطه ها در بازار اشاره کرد و گفت: دلالان و واسطه ها در حالی بخش زیادی از سود باغداران را به دست می آورند که زحمت اصلی بر دوش باغدار است. دراین شرایط بورس کالا هم پا به میدان گذاشته و وعده حذف دلالان را ارایه کرده است.

این تولیدکننده پسته استان کرمان با بیان اینکه بورس کالا شفافیت معاملاتی را می تواند در پی داشته باشد، گفت: در حال حاضر گروه های خاص روند قیمت گذاری پسته را در دست دارند؛ البته حضور این افراد تنها محدود به محصول پسته نبوده و در همه بخش های کشاورزی قابل مشاهده است که امیدواریم بورس بتواند در مقابل این گروه ها بایستد.

سلطان زاده در خاتمه سخنان خود با ابراز تأسف از شرایط ناسالم بازار سنتی پسته، تاکید کرد: عرضه پسته در بورس کالا طرح جدیدی است که تجربه آن را نداشته ایم؛ اما بزرگترین خواسته ما باغداران پسته ایجاد بازاری سالم با مدیریت درست است تا منافع حاصل از زحمت باغداران عاید افراد و گروه های خاص نشود.

منبع:تسنیم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها