پسته

پسته کاران و باغداران، خرده مالکان سنتی هستند که سال هاست به دلیل هزینه های سنگین کاشت محصول از جمله هزینه آب، کود، سم، کارگر و نگهداری زمین سود چندانی نداشته و در اغلب موارد هزینه هایشان بر درآمد آنها پیشی می گیرد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»ایران از بزرگترین تولید کنندگان پسته جهان است که هر ساله قیمت های خود را برای ارقام مختلف پسته های تولید شده در کشور اعلام می کند. بطوریکه پسته هر ساله با توجه به اینکه محصول برداشتی چه وضعیتی داشته و از نظر کیفیت در چه رتبه ای قرار دارد، قیمت گذاری می شود. هر چند در بازار سنتی این محصول صادراتی بخش کشاورزی این مشکل مطرح بوده و هست که حضور و دخالت برخی گروه های خاص در امر قیمت گذاری بسیار پررنگ تر از نظام عرضه و تقاضای واقعی است.

این در حالی است که باغداران و کشاورزان این بخش که اکثرا خرده مالک هستند، چندان نقشی در این رابطه ندارند و به همین دلیل، تحت تاثیر مشکلات نقدینگی خود به ویژه در زمان برداشت محصول، مجبور می شوند محصول خود را به هر قیمتی و در اغلب موارد با سود ناچیز به دست دلالان و واسطه ها بسپارند.

اینجاست که لزوم شکل گیری بازاری منسجم و هدفمند برای ایجاد شفافیت قیمت ها و ساماندهی بازار داخلی و به ویژه بازار صادراتی این محصول ارزآور حوزه کشاورزی براساس نظام عرضه و تقاضا به وضوح احساس می شود.

در همین ارتباط، یک تولیدکننده پسته با اشاره به وضعیت محصول برداشت شده در سال جاری گفت: حجم برداشت محصول به نسبت سال گذشته بیشتر بود، ولی متاسفانه به دلیل افزایش دما و تغییرات آب و هوا کیفیت محصول با کاهش مواجه شد. بطوریکه درصد پوکی پسته در برداشت امسال با افزایش مواجه شد و پسته پوک به طور متوسط ۳۰ درصد از کل برداشت را به خود اختصاص داد.

علی گرامی طی مقایسه ای با سال قبل در خصوص روند قیمت ها گفت: روند قیمت پسته در سال جاری با رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی همراه شده است. بطوریکه، اوایل فصل برداشت در سال گذشته قیمت پسته فندوقی حدود ۲۵ هزار تومان در هر کیلو بود که قیمت این واریته پسته به ۳۰ هزار تومان در هر کیلو رسیده و از رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت به ازای هر کیلو حکایت دارد.

وی در بیان عوامل اثرگذار بر رشد بهای پسته تصریح کرد: با وجود اینکه امسال اونس پسته برداشت شده از باغات پایین تر از سال گذشته بود، اما قیمت آن تحت تاثیر قیمت دلار افزایش یافت. زیرا قیمت این محصول صادراتی به صورت مستقیم به نرخ دلار وابسته است و با توجه به اینکه تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد آن در بازار داخلی استفاده شده و مابقی آن صادر می شود، از قیمت های جهانی و بهای این ارز تبعیت زیادی دارد. از این رو، به دلیل آنکه نرخ دلار در بازار نسبت به زمان مشابه سال قبل بالا رفته، قیمت پسته نیز به تبع آن رشد کرده است.

گرامی به عرضه طلای سبز در بورس کالا و مزایای عرضه در این بازار جهت شفافیت قیمت ها و ساماندهی بازار داخلی و صادراتی اشاره کرد و گفت: معامله پسته در بورس کالا حرکتی مثبت برای ساماندهی بازار سنتی این محصول است. از این رو، عرضه پسته در بورس اقدامی مثبت ارزیابی می شود که می تواند در کشف قیمت شفاف و واقعی اثربخش باشد.

وی تاکید کرد: البته باید به این نکته مهم توجه ویژه داشت که خرید و فروش و صادرات پسته تاکنون در بازاری سنتی انجام شده و فعالان آن آشنایی لازم وکافی با مکانیزم بورس را ندارند؛ از این رو، ورود پسته به بورس و پا گرفتن این بازار جدید و نوین هزینه بر و زمان بر بوده و نیاز به همت همگانی مسئولین و باغداران و تاجران پسته دارد.

این فعال بازار پسته با اشاره به حضور و فعالیت دلالان در بازار محلی و سنتی پسته، افزود: باید به باغداران و پسته کاران اجازه داد تا نسبت به مزایای عرضه در بورس اطمینان حاصل کنند تا اثرات مثبت آن به فعالان این حوزه شناسانده شود که در نهایت این امر می تواند به قیمت گذاری بهتر این محصول ارزآور و صادراتی منجر شود.

گرامی به بحث تامین مالی و مشکلات مرتبط با این حوزه که هر ساله باغداران را به عرضه محصول به هر قیمتی در بازار وا می دارد، پرداخت و گفت: پسته کاران و باغداران، خرده مالکان سنتی هستند که سال هاست به دلیل هزینه های سنگین کاشت محصول از جمله هزینه آب، کود، سم، کارگر و نگهداری زمین سود چندانی نداشته و در اغلب موارد هزینه هایشان بر درآمد آنها پیشی می گیرد. همین عامل سبب می شود در زمان برداشت برای جبران هزینه ها و تامین نقدینگی موردنیاز خود، اقدام به عرضه بیش از تقاضای پسته در بازار می کنند که به دنبال این حرکت قیمت ها در بازار افت می کند و برخی افراد از این شرایط به نفع خود بهره می برند.

وی عنوان کرد: این در حالی است که در بورس کالا ابزارهایی همچون گواهی سپرده کالایی یا همان قبض انبار وجود دارد که می تواند پشتوانه ای برای تامین مالی باغداران و پسته کاران باشد، به این ترتیب با حمایت مسوولان و عرضه های گسترده پسته در بورس، این مشکلات قابل رفع بوده و به نفع باغداران است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها