مجلس

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، گفت: عرضه زعفران در بورس کالا سلامت خرید و فروش، توسعه و کشف قیمت واقعی این محصول را تضمین خواهد کرد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،در واپسین روزهای آبان ماه سال جاری، معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، با قید فوریتی از هدایت سازوکار خرید توافقی محصول زعفران از طریق ظرفیت های ایجاد شده در بورس کالا خبر داد و دستورالعمل معاملات توافقی این محصول با استفاده از گواهی سپرده کالایی در بورس کالا را نیز ابلاغ کرد. اقدامی که می تواند در صورت عزم ملی دغدغه مداران شفافیت معاملات زعفران در کشور  منجر به اصلاحات گسترده ای در نظام تولید و توزیع طلای سرخ شود.

در این خصوص غلامرضا جعفرزاده ایمن آبادی در مورد عرضه زعفران در بورس کالای ایران از این ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی استقبال کرد و گفت: با عرضه زعفران در بورس کالا تضمین سلامت بازاریابی و معاملات این محصول به کشاورز داده خواهد شد تا با حذف دست دلالان و جلوگیری از قاچاق، طلای سرخ با  قیمت واقعی در بازار داخلی و همچنین بازارهای جهانی عرضه شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه در کشور با مشکل کشف قیمت محصولات کشاورزی از جمله زعفران رو به رو هستیم، افزود: از دلایلی که دلال به معاملات محصولات کشاورزی و سایر اقلام ورود کرده و شاهد قاچاق و رانت در این بخش هستیم، نبود مرجعی برای قیمت گذاری رسمی است اما با قاطعیت می توان اعلام کرد بورس کالا تنها محلی است که می توان زعفران را بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا و کشف قیمت واقعی، معامله کرد.

وی با تاکید بر اینکه بورس کالا محلی برای کشف قیمت واقعی بوده و نرخ ها در این بازار کاذب نیست، اظهار کرد: وقتی زعفران در بورس کالا عرضه می شود، قیمتی که برای این محصول تعیین می شود قیمتی واقعی است وحبابی در قیمت ها مشاهده نمی شود.

جعفرزاده ایمن آبادی گفت: زعفران یک محصول ملی و استراتژیک بوده و هر محصول استراتژیک کشاورزی که کشف قیمت واقعی نشود و عرضه آن از مبادی قانونی صورت نگیرد، به طور یقین فسادی در آن ایجاد خواهد شد. برهمین اساس عرضه محصولات کشاورزی به خصوص زعفران در بورس کالا می تواند به کشف واقعی قیمت منجر شده و از همه مهم تر قیمت گذاری طلای سرخ از چرخه دست دلالان و واسطه ها خارج شود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه عرضه زعفران در بورس کالای ایران ریسک قاچاق این محصول را به صفر می رساند، تصریح کرد: باید توجه داشت زعفران جزو محصولاتی است که می تواند برای کشور ارزآوری به همراه داشته  باشند اما متاسفانه شاهد صادرات فله ای این محصول در بازارهای جهانی هستیم، برهمین اساس عرضه زعفران در بورس کالا می تواند در کنار کشف قیمت از صادرات فله ای این محصول نیز که توجیه اقتصادی برای کشور ندارد، جلوگیری کند.

جعفرزاده ایمن آبادی افزود: دیپلماسی و بازاریابی بین المللی نیاز امروز صادرات زعفران ایرانی است، زیرا مشتریان در بازار جهانی به دنبال کیفیت بهینه هستند و اگر مشتریان خارجی با کیفیت زعفران ایرانی آشنا شوند، به طورحتم این محصول را برای خرید انتخاب می کنند که در این زمینه بورس کالا می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد.
وی در بحث اصالت محصولاتی که به صورت غیرمنسجم به دیگر کشورها صادر می شوند، گفت: این محصولات فاقد آنالیز کیفیت و سلامت کالا بوده و باید راهکاری تهیه شود که در بحث صادراتی محصول اجرایی شده و محصول صادراتی شناسنامه مشخصی داشته باشند. از این رو، امیدواریم با حمایت کشاورزان بتوانیم از طریق بورس کالا محصول با کیفیت را با تضمین سلامت و کیفیت آن تحویل صادرکننده دهیم.

وی عرضه زعفران در بورس کالا را موجب ایجاد انسجام در زنجیره تولید این محصول دانست و افزود: با عرضه این محصول در بورس کالا بر مبنای قیمت های فعلی امکان دو برابر کردن درآمد کشاورزان را داریم و تحقق این امر در بورس کالا می تواند کشاورزان را به سمت دلگرمی بیشتر سوق دهد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به طور یقین زمانی که زعفران در بورس کالا قیمت گذاری شود، هم به نفع خریدار و هم کشاورز خواهد بود و در این بین فقط واسطه ها و دلالان متضرر خواهند شد.

منبع:ایانا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها