شریعتی مقدم

در صورت برنامه‌ریزی منسجم و استفاده از کل ظرفیت‌های موجود در صنعت کشاورزی و بسته‌بندی، بازارهای جهانی توسط ‏زعفران ایرانی فتح می‌شود.

به گزارش «کالاخبر»، زعفران یکی از کالاهای باارزش بخش کشاورزی بوده و زمانی انحصار تولید آن در دست ایرانیان بود و حتی در یک برهه زمانی، تنها استان خراسان مجوز تولید این محصول باارزش را در دست داشت و پیاز زعفران حتی از مرزهای این استان نیز خارج نمی‌شد.

اما سوء مدیریت در بخش‌های کشاورزی و بازرگانی و البته صنعتی، دست در دست یکدیگر، باعث خارج شدن اسم زعفران از محصولات انحصاری کشور شدند دقیقه همان اتفاقی که برای پسته، خرما و انار افتاد.

افغانستان، آمریکا، اسپانیا، چین و امارات که تا دهه‌های قبل واردکننده عمده طلای سرخ از ایران بودند، حالا به‌عنوان صادرکننده این محصول معرفی می‌شوند.

جالب اینکه در رتبه‌بندی برترین‌های تولید و صادرات، نام اسپانیا و امارات از ایران پیشی گرفته که این مهم زنگ خطری است برای از دسترس خارج شدن بازارهای صادراتی.

یکی از سوء مدیریت‌ها در مورد زعفران، فروش فله‌ای این گیاه ارزشمند بدون ایجاد ارزش‌افزوده و بازاریابی مناسب است. این فروش فله‌ای به دست تجار خارج از ایران به‌صورت بسته‌بندی‌های شکیل درآمده و باارزش افزوده بسیار بالا نسبت به فله‌ای فروش ایرانی‌ها، به بازارهای جهانی ورود پیدا کردند.

با توجه به فعالیت شرکت‌های صادراتی بسیار قوی در حوزه زعفران، چقدر باید بیم از دست رفتن بازارهای صادراتی را داشته باشیم؟ این دغدغه ما را بر این داشت تا با علی شریعتی مقدم مدیرعامل گروه بین‌المللی نوین زعفران و صادرکننده طلای سرخ، هم‌کلام شویم.

شریعتی مقدم ضمن تأیید فروش بخش عمده‌ای از زعفران تولیدی در کشور به‌صورت فله‌ای گفت: این مهم اتفاق می‌افتد اما؛ در کنار بخش عمده‌ای از فله‌ای و خام فروشی زعفران، شرکت‌های فعال در زمینه تولید و بسته‌بندی این محصول همانند نوین زعفران، فعالیت‌های خوبی برای فراوری و بسته‌بندی شکیل این طلای سرخ انجام داده‌اند.

مدیرعامل گروه بین‌المللی نوین زعفران ادامه داد: تولید محصولات جانبی از زعفران، یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که در سال‌های اخیر از سوی ما و سایر شرکت‌ها افتاده است که این مهم می‌تواند مسئله خام فروشی را محدودتر کند.

به نظر می‌رسد نگاه سنتی بازرگانان ایرانی به تجارت و نبود دانش کافی و شناخت مناسب از بازاریابی و علم بازار سازی، یکی از دلایلی است که در یک دهه گذشته آسیب بسیار زیادی به محصولات صادراتی کشور ازجمله پسته و زعفران وارد کرده است و شکل گرفتن شرکت‌های صادراتی با نگاه و دانش بین‌المللی همانند نوین زعفران، می‌تواند مشکل فله‌ای فروشی را مرتفع سازد و البته در کنار این نگاه، بی‌شک این نیاز حس می‌شود که قانون‌گذار با پر کردن خلأهای قانون، جلوی فروش فله‌ای و خام فروشی محصولات گران‌بها را گرفته و شرط صادرات را ایجاد ارزش‌افزوده به کمک بسته‌بندی شکیل و بازاریابی قوی اعلام نماید. یعنی اگر قرار است در جشن‌های صادراتی از کسی تقدیر شود نه به خاطر حجم بالای صادرات به روش فله و باارزش افزوده کم، که به دلیل برند سازی و ارزش‌افزوده بالا این مهم رخ دهد.

منبع: بورس نیوز

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها