یکی از عمده ترین مشکلات صنایع پایین دست، بازاریابی ضعیف آنها است.

سیامک سپهریان از فعالان بازار پتروشیمی با بیان این مطلب به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: در حال حاضر بازارهایی نظیر ازبکستان، افغانستان، ترکمنستان و عراق تضعیف شده است و صاحبان صنایع حاضر به بررسی بازارهای دیگر نیستند.

وی افزود: از سوی دیگر همواره صنایع پایین دست سرمایه درگردش پایینی دارند و مواد اولیه را به صورت قسطی با بهره های 5 یا 6 درصد خریداری می کنند و به این ترتیب ظرف یک سال رقم بزرگی از سرمایه درگردش خود را از دست می دهند.

وی در ادامه خاطر نشان می کند: صنایع پایین دست همواره محصول نهایی مطلوبی تولید می کند، اما قادر به فروش در خور توجه نیستند و به این ترتیب در بلندمدت با مشکلات عدیده ای روبه رو می شوند.

سپهریان تاکید می کند: صنایع پایین دست نیازمند سیستم های بازرگانی و بازاریابی هستند تا پس از نیازسنجی، اقدام به تولید محصول کنند. اما متاسفانه همواره محصول نهایی ای در صنایع پایین دست به مدت طولانی تولید می شود و این در حالی است که در دنیا قطعات مدام در حال نو شدن هستند و قطعات قدیمی پاسخگوی نیاز خریداران را نمی دهد.

این کارشناس بازار پتروشیمی در پایان گفت: علاوه بر ضعف در نیاز سنجی، این صنایع با عدم نقدینگی و یا نقدینگی های پایین روبه رو هستند و مجبورند تن به گرفتن وام بدهند و این موضوع سبب می شود تا در بلند مدت با مشکلات بسیاری روبه رو شوند، با همه این تفاسیر به نظر می رسد صنایع پایین باید در شیوه فعالیتشان همچون بازاریابی و نیاز روز بازار به محصولات مختلف تجدید نظر کنند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها