یان استوارت، اقتصاددان بانک «کردیت سوئیس گلوبال انرژی» با حضور در شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» به بررسی روند قیمت‌های جهانی نفت پرداخت و توضیح داد که چرا فکر می‌کند قیمت طلای سیاه تا پایان سال ۲۰۱۵ به سطح ۷۰ دلاری‌ بازمی‌گردد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»به نقل از اقتصادنیوز، به‌رغم ریزش شدید قیمت نفت، میزان عرضه به میزان زیاد ادامه یافته است. یان استوارت در گفت‌وگو با تلویزیون بلومبرگ تاکید کرد: عوامل بسیاری سعی در پایین کشیدن بازار دارند که تا این جای کار نیز موفق شده‌اند. در موقعیتی قرار داریم که نفت وست‌تگزاس اینترمدییت در پایین‌ترین سطح ۹ ‌ساله و برنت در کمترین سطح ۶‌سال گذشته قرار دارد.

استوارت با تأیید اینکه در چنین شرایطی توقع نفت ۷۱ دلاری بسیار جاه‌طلبانه‌ است، ادامه داد: اما اگرچه تولید نفت از آنچه انتظار می‌رفت بالاتر است، اما رو به کاهش می‌رود. بنابر پیش‌بینی ما، آمریکا سال را با تولید ۹ میلیون بشکه نفت خام در روز به پایان می‌رساند که به نسبت ۹.۶ میلیون بشکه کاهش چشمگیری به شمار می‌رود.

به گفته استوارت دلیل دیگر برای کاهش تولید نفت جهانی این است که تقاضا رو به رشد است. رشد ساخت‌وساز و خودروسازی و البته تقاضای بازارهای نوظهور -که اگرچه عالی نیست، اما بد هم تلقی نمی‌شود- در افزایش تقاضا مؤثر است.

مجری «بلومبرگ»‌با اشاره به نموداری که اندرو گارتویت، اقتصاددان دیگر کردیت سوئیس درباره بازار نفت ظرف ۵۵ سال اخیر طراحی کرده، خاطر نشان کرد که در نمودار مذکور نشان‌داده شده که بازار بی رونق نفتی بیشتر طول خواهد کشید اما در سال‌های گذشته (به‌جز دوره یک‌ساله اخیر) قیمت نفت رشد کرده است. چرا مانند سایر مواردی که رکود بازار را تجربه کردیم، سال‌ها طول نخواهد کشید؟

یان استوارت با اشاره به قسمتی از منحنی که قیمت بالای نفت در چند سال اخیر را نشان می‌داد، تأکید کرد: قرار نبود که این اتفاق بیفتد و نمی‌توان به خوبی توضیح داد در ۱۰ سال اخیر چه اتفاقاتی برای رشد یا سقوط قیمت نفت افتاد، اما می‌توان گفت اندرو گارتویت در پیش‌بینی بازار راکد نفت در ۱۰ ماه اخیر دقیق‌تر عمل کرده است و از نظر من باید در بازار بالانس ایجاد شود.

مجری «بلومبرگ» از استوارت پرسید، با توجه به اینکه بازارهای نوظهور ارزش پول پایین‌تری به نسبت آمریکا دارند و تورم به قدری در این کشورها پایین است که هزینه‌های تولید نفت برایشان بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود، چه دلیلی وجود دارد که بخواهند میزان تولیدشان را کاهش دهند؟

اقتصاددان «کردیت سوئیس» ضمن تأیید سخنان او گفت: اگر به داده‌‌‌های مربوط به تقاضا نگاه کنیم، می‌بینیم نرخ رشد در سراسر بازارهای نوظهور حدود ۴ درصد بوده است درحالی‌که طی ۴-۵ سال گذشته به حدود ۳ درصد رسیده بود و امسال بین ۲ تا ۲.۵ درصد است و شکی نیست که تقاضای بازارهای نوظهور کاهش یافته است.

استوارت افزود:‌ هرچند من بعید می‌دانم بازارهای نوظهور وارد نوعی رکود اقتصادی شوند، چراکه من تقاضای نفت را نه‌تنها در کشورهای متقاضی بزرگ، بلکه در کشورهای کوچک آسیایی، آفریقایی، آمریکای جنوبی و حتی خاورمیانه، موثر می‌دانم.

یان استوارت نگرانی‌های کنونی‌ درباره اوضاع بازار نفت را نابه‌سامانی اقتصاد چین و جنگ نفتی در خاورمیانه توصیف کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها