مس

بررسی شرایط کنونی بازار، خبر از ۳ عامل مؤثر بر قیمت مس می‌دهد. این عوامل عبارتند از تولید جهانی مس که در نیمه نخست سال جاری با کاهش همراه بود، تقاضای مس چین که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال رشد ۳.۵ درصدی نسبت به سال گذشته داشته باشد و احتمال اجرایی شدن قانون منع استفاده از قراضه‌های مسی در چین که باعث کوچ تقاضای آن به محصولات جایگزین یعنی کنسانتره و کاتد مس می‌شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»،در بازار بین‌المللی، قیمت مس تحت تأثیر محرک‌های گوناگونی است که تأثیر برخی بیشتر و اثر بعضی دیگر کمتر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر، تولید جهانی مس، تقاضای مس چین و احتمال قانون منع استفاده از قراضه‌های مسی در چین، از مهمترین علل مؤثر بر قیمت مس محسوب می‌شوند؛ البته، قیمت نفت و شاخص ارزش دلار نیز تأثیر اندکی بر نوسانات قیمت خواهند داشت. این عوامل در کنار تحلیل تکنیکال بازار طی ۹ ماه گذشته (یا به عبارتی از ابتدای سال جاری)، برآوردهای نسبی از روند آتی قیمت تا پایان سال جاری به دست می‌دهد. نمودار ۱، قیمت مس در بازار بورس فلزات لندن را از ابتدای سال ۲۰۱۴ تا پایان سپتامبر ۲۰۱۷ نشان می‌دهد.

همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود، سطوح حمایتی و مقاومتی قیمت بر اساس تحلیل‌های تکنیکال برای پیش‌بینی تغییرات قیمت تا پایان سال جاری ترسیم شده‌اند. اکنون، عوامل مؤثر بر قیمت که در بالا بیان شد، مورد بررسی قرار می‌گیرند. آمار تولید جهانی، به عنوان مهمترین پارامتر مؤثر بر قیمت، عملا تا پایان سال جاری، نقش حمایتی خود را حفظ خواهد کرد. مطابق گزارش گروه بین‌المللی مطالعات مس از نیمه نخست سال جاری، تولید جهانی مس معدنی با کاهش ۲ درصدی نسبت به ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۶ همراه بود و تولید جهانی مس تصفیه شده نیز در همین دوره، عملا بدون تغییر باقی ماند.

در مقابل، بررسی تقاضای جهانی مس تصفیه شده به‌ویژه از طرف چین، به‌عنوان مصرف‌کننده تقریبا نیمی از مس جهان، خبر از کاهش داشت. بر اساس گزارش مذکور، مصرف مس تصفیه شده در چین طی ۶ ماهه نخست سال جاری، افت ۴ درصدی داشت که با احتساب افزایش مصرف این فلز صنعتی در سایر کشورهای جهان نظیر هند، ژاپن و ایالات متحده آمریکا، مصرف جهانی آن به حدود ۲ درصد کاهش یافت. افت تقاضای مس تصفیه شده در چین، در حالی بود که نه‌تنها تولید این فلز در این دوره ۶ ماهه با رشد ۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بود، بلکه دولت چین، رشد اقتصادی ۶.۹ درصدی (بیش از هدف مطلوب) را گزارش کرد.

گفتنی است واردات مس تصفیه شده به چین با توجه به افت تقاضای این کشور و همچنین رشد تولید این فلز سرخ در داخل، کاهش حدود ۲۷ درصدی را در نیمه نخست سال جاری تجربه کرد. از طرفی، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مس تصفیه شده در چین، شرکت جیانگژی، طی گزارشی، برآورد خود از بازار تولید و مصرف داخلی چین برای فصل چهارم سال ۲۰۱۷ را گزارش کرد.

بر اساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود که تقاضای مس تصفیه شده چین در فصل پایانی سال جاری، با رشد تقریبا ۲ درصدی به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن برسد؛ در حالی که تولید این محصول در چین با رشد حدودا ۳ درصدی به ۲ میلیون و ۹۰ هزار تن خواهد رسید.

پیش‌بینی رشد تقاضای چین در فصل پایانی سال جاری، محرکی قوی برای رشد قیمت به حساب می‌آید. گفتنی است گروه بین‌المللی مطالعات مس، وضعیت بازار سال جاری و آتی را با کسری به ترتیب ۱۵۰ و ۱۷۰ هزار تنی مس تصفیه شده پیش‌بینی می‌کند. برآورد تراز بازار نیمه نخست سال جاری نیز، به‌رغم افت تقاضای جهانی مس تصفیه شده، با کسری ۷۵ هزار تنی عرضه برآورد شد. تمامی این برآوردها و پیش‌بینی‌ها تاکنون از عوامل حمایت رشد قیمت محسوب می‌شدند. برخی از تحلیلگران بازار، در تأیید برآورد شرکت جیانگژی از بازار مصرف، پیش‌بینی کردند که تقاضای مس تصفیه شده چین در سال ۲۰۱۷، با رشد ۳.۵ درصدی نسبت به سال گذشته همراه خواهد بود.

علاوه بر عرضه و تقاضا، عامل مهم دیگری نیز از نقش پررنگی بر نوسانات قیمت مس برخوردار است. این عامل احتمال اجرای قانون ممنوعیت استفاده از قراضه مسی در چین است که توجه بسیاری از فعالان بازار را به خود جلب کرده است. در صورت اجرایی شدن این قانون که احتمالا از ابتدای سال ۲۰۱۹ خواهد بود، بزرگترین واردکننده قراضه و ضایعات مسی در جهان، با چالش بزرگی روبه‌رو خواهد شد. این چالش، کوچ تقاضای قراضه وارداتی چین به محصولات جایگزین یعنی کنسانتره یا کاتد مس است. با بررسی عوامل فوق، می‌توان ادعا کرد که قیمت مس تا پایان سال جاری در بازه قابل مشاهده در نمودار ۱، باقی خواهد ماند.

به‌طور کلی، قیمت مس به رشد خود که از اواخر سال ۲۰۱۶ آغاز کرده ادامه خواهد داد و همچنان یکی از پرنوسان‌ترین بازارهای فلزات پایه به‌شمار خواهد رفت. قیمت مس در این دوره، سطح مقاومتی ۶ هزار دلار بر تن که اثر روانی بر بازار داشت را شکست و همچنان به پیش تاخت. در نهایت می‌توان ادعا کرد که قیمت مس، با توجه به شرایط بازار در اولین ماه از فصل پایانی سال جاری، با توجه به بازه مشخص شده در نمودار ۱، حدود ۶ هزار و ۸۰۰ دلار بر تن باشد. گفتنی است، قیمت نفت و شاخص ارزش دلار نیز از جمله عوامل مؤثر اما حاشیه‌ای هستند که موجب نوسانات قیمت مس خواهند بود.

منبع:اخبار فلزات

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها