زعفرون

طرح خرید توافقی زعفران در حالی امسال برای اولین بار در کشور اجرایی شد که محصول طلای سرخ کشاورزان در قالب دو روش معاملات قعطی و فیزیکی و نیز گواهی سپرده کالایی به قیمت های تعیین شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی خریداری شد.

به گزارش «کالاخبر»؛به نقل از تسنیم این طرح در حالی از مهر ماه امسال به اجرا درآمد که هدف اصلی آن حمایت دولت از کشاورزان و جلوگیری از کاهش قیمت ها در بازار تحت تاثیر دخالت واسطه ها و دلالان بود. سیاستی که به نظر می رسد در صورت تداوم در سال های آتی بتواند برند زعفران ایرانی را در دنیا به همگان معرفی کند.

در همین ارتباط، مدیرعامل یک شرکت مباشر رسمی در طرح خرید توافقی زعفران پیرامون استقبال کشاورزان و زعفرانکاران از اجرای این طرح گفت: کشاورزان و زعفرانکاران از اجرای سیاست خرید توافقی که برای اولین بار در کشور اجرایی شد، استقبال کردند و زعفرانکاران از نحوه پرداخت پول محصول خود رضایت کامل داشتند.

غلامرضا کریمی افزود: با توجه به نتایج و بررسی های انجام شده، کشاورزان این موضوع را قبول دارند که اجرای این سیاست بسیار موفقیت آمیز بوده و اگر اجرایی نمی شد، در سال جاری قیمت ها به طور قطع با کاهش چشمگیری مواجه می شد. اما اجرای این سیاست حمایتی از سوی دولت مانع از کاهش شدید قیمت ها در بازار شد.

وی تاکید کرد: این طرح در حالی با موفقیت به اجرا در آمد که از تجارب اولین سال می توان برای بهبود سازوکارهای فعلی استفاده کرد تا چنانچه نواقص و کاستی هایی هم وجود داشته باشد، در سال های بعدی اجرای این سیاست مرتفع شده و بتوان به موفقیت ۱۰۰ درصدی دست یافت.

کریمی با بیان اینکه با اجرای سیاست خرید توافقی زعفران هدف اصلی دولت برای خدمت رسانی بهتر به کشاورزان محقق شد، اظهار کرد: ما به عنوان یکی از مباشران رسمی در اجرای این طرح بیش از ۲ تن و ۸۰۰ کیلوگرم زعفران را به روش معامله قطعی از کشاورزان خریداری کردیم و بیش از یک تن و ۳۰۰ کیلوگرم زعفران نیز در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس کالا مورد معامله قرار دادیم.

وی در خصوص کیفیت محصول خریداری شده از زعفران کاران در قالب سیاست خرید توافقی اظهار کرد: با توجه به استانداردهای تعیین شده، تا به حال محصولی با این مشخصات کیفی و آنالیز شده خریداری نشده بود؛ بطوریکه کیفیت محصول خریداری شده در قالب این سیاست با افزایش چشمگیری همراه شده است.

این مباشر رسمی زعفران در خاتمه با تاکید بر اینکه با اجرای این سیاست، زعفران ایرانی برای اولین بار شناسنامه دار شد، عنوان کرد: با این اقدام و تداوم اجرای این سیاست در سال های آتی می توان برند زعفران ایرانی را در دنیا مطرح کرد و حجم صادرات مستقیم این محصول ارزآور را افزایش داد.

این گزارش می افزاید، خرید توافقی زعفران یکی از سیاست های حمایتی دولت است که دستورالعمل آن از سوی وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شده و خرید زعفران به قیمت توافقی توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در قالب دو سناریو صورت می گیرد. بطوریکه سناریوی اول مبتنی بر خرید فیزیکی زعفران است که توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با پرداخت ۴۰ درصد از پول کشاورز بوده که در آن معامله به صورت قطعی انجام می شود و زعفران خریداری شده برای تقویت بخش صادرات و حفظ جایگاه بین المللی زعفران از طریق بورس کالای ایران عرضه  می شود.

در سناریوی دوم نیز خرید زعفران به شکل گواهی سپرده کالایی مورد معامله در بورس کالای ایران است که طی آن قیمت توافقی زعفران برمبنای مشخصات کیفی و وضعیت ظاهری انواع محصول، در ۴ دسته تعیین شده است.

به این ترتیب، قیمت های توافقی مصوب زعفران ممتاز رشته ای بریده (نگین) به ازای هر کیلوگرم ۵۴ میلیون ریال، قیمت زعفران رشته ای بریده ممتاز (سرگل یا سرقلم) هر کیلوگرم ۵۱ میلیون ریال و قیمت توافقی مصوب برای زعفران رشته ای درجه یک (پوشال مرغوب) هر کیلوگرم به قیمت ۴۸ میلیون ریال است و در نهایت قیمت مصوب توافقی زعفران رشته ای درجه دو (پوشال معمولی) نیز به ازای هر کیلوگرم ۴۳ میلیون ریال تعیین شده است.

در این شیوه سازمان مرکزی تعاونی روستایی موظف به خرید ۳۰ درصد گواهی سپرده کالایی صادر شده برای کشاورز با سازوکار معاملات گواهی سپرده کالایی بوده و نسبت به تسویه حساب با کشاورزان براساس مقررات بورس اقدام می کند.۷۰ درصد باقیمانده محصول کشاورز به مدت سه ماه با اخذ هزینه انبارداری از کشاورز نگهداری می شود و در صورتی که طی سه ماه مذکور کشاورز موفق به فروش محصول خود در بورس نشود، ۷۰ درصد مذکور نیز پس از سه ماه با همان حداقل قیمت خرید توافقی توسط مجری طرح با سازوکار معاملات گواهی سپرده کالایی خریداری شده و با کشاورز تسویه می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها