زعفران

طی هفته گذشته وزارت جهاد کشاورزی در حالی ابلاغیه خرید توافقی زعفران از طریق بورس کالا را ابلاغ کرد که این طرح از ابتدا با استقبال کشاورزان و زعفرانکاران روبه رو شده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در این طرح، خرید توافقی زعفران به صورت قطعی و امانی و توسط مباشران انجام می شود که طی آن مراکز خرید و مباشران تعیین شده توسط دولت، در حاشیه بازار برای خرید زعفران اقدام می کنند؛ به گونه ای در شیوه نخست با قیمت توافقی این محصول از زارعان خریداری می شود و در شیوه دیگر زعفران به امانت از بهره برداران گرفته شده و در بورس عرضه می شود.

مزایای طرح خرید توافقی زعفران

در همین ارتباط، یک مباشر رسمی خرید توافقی زعفران از زارعان در خصوص مزایای اجرای این طرح برای بازار طلای سرخ اظهار کرد: اجرای طرح خرید توافقی زعفران طرحی است که علاوه بر حمایت از تولیدکننده زعفران، جهت تنظیم بازار این محصول به اجرا در آمده است تا در زمان برداشت، نگرانی از بابت کاهش قیمت ها موجب افزایش عرضه در بازار نشود.

غلامرضا کریمی افزود: لزوم تنظیم بازار ثابت بودن میزان تقاضا در مقابل عرضه است. حال آنکه در برهه ای از زمان به دلیل عدم تامین جو روانی ایجاد شده در بازار توسط برخی دلالان مبنی بر حجم بالای تولید محصول و احتمال کاهش قیمت ها، افزایش عرضه رخ می دهد و همین امر موجب هجوم کشاورزان برای فروش محصول شده و نظم بازار را بر هم میزند که در این شرایط، خریداران زعفران سود به مراتب بیشتری می کنند.

اطمینان خاطر دولت به زعفرانکاران

وی تاکید کرد: دولت با اجرای طرح خرید توافقی این اطمینان خاطر را داده تا هر زعفرانکاری که تا پایان آذرماه زعفران خود را به مباشران تعیین شده تحویل دهد، می تواند از مزایای این طرح برخوردار شود. بطوریکه کشاورزان مجبور به فروش کل محصول زعفران خود نیستند. چرا که در این طرح می توانند محصول خود را در قالب گواهی سپرده کالایی تحویل انبارهای پذیرش شده دهند و در ابتدای امر برای پوشش هزینه های خود، ۳۰ درصد پول زعفران تحویلی را به قیمت های مصوب این طرح دریافت کنند.

کریمی تاکید کرد: همچنین کشاورزان از این طرح برای فروش قطعی زعفران نیز بهره مند شود. بدین ترتیب بازار زعفران در کل سال تنظیم شده و نوسانات کاذب قیمتی نیز به حداقل ممکن می رسد.

اطلاع رسانی نادرست یک معضل بزرگ

وی با بیان اینکه در صورت عدم تنظیم بازار، اطلاع رسانی نادرست برخی صادرکنندگان و تجار در خصوص افزایش میزان برداشت آتی تحت تاثیر شرایط آب و هوایی مساعد و در نتیجه ایجاد فضای روانی منفی نسبت به شکل گیری روند کاهش قیمت ها کشاورزان را نگران کرده و تعادل بازار را بر هم می زند، گفت: در سال جاری شاهد افزایش نسبی دمای هوا و کاهش بارندگی ها در مناطق تحت کشت زعفران بودیم که این امر اثرات منفی بر میزان برداشت محصول داشته و می تواند موجب افزایش قیمت ها شود. این در حالی است که اطلاع رسانی برخی صادرکنندگان و تجار زعفران نسبت به شرایط مساعد و افزایش برداشت محصول و در نتیجه انتظار برای افت قیمت ها، کشاورزان را نگران کرده و موجب افزایش عرضه محصول در بازار به هر قیمتی، می شود که اجرای این طرح می تواند این نگرانی ها را مرتفع سازد.

این مباشر خرید توافقی زعفران در کشور تاکید کرد: دولت شرایط مطلوبی مهیا کرده تا کشاورزان و زعفرانکاران به کمک این طرح پول خود را تا پایان سال در قالب دو برنامه فروش قطعی و امانی دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه امکانات و ویژگی های متعددی در این طرح تعبیه شده، جلوگیری از نوسانات قیمتی کاذب قیمت طلای سرخ را به کمک خرید توافقی امکان پذیر دانست و گفت: با ابلاغ این طرح، دولت امنیت را برای بازار زعفران تثبیت کرده، از این رو، امیدواریم در بورس کالا به جایگاه مطلوب دست یابیم تا از این پس بورس بار کاری تنظیم بازار را از دوش دولت بردارد.

وی همکاری های بورس کالای ایران را برای اجرای این طرح مثبت ارزیابی کرد و گفت: با این اقدام مثبت، کشاورزان و زعفرانکاران با بورس کالا و مزایای آن آشنا شدند. ضمن اینکه با همکاری بورس کالای ایران این قابلیت برای اولین بار ایجاد شده تا از گواهی سپرده کالایی به عنوان وثیقه جهت دریافت تسهیلات بانکی استفاده شود.

امکان وثیقه گواهی سپرده زعفران برای دریافت تسهیلات بانکی

کریمی از امضای تفاهم نامه این شرکت مباشر در طرح خرید توافقی زعفران با بانک ملی برای دریافت تسهیلات بانکی خبر داد و گفت: در راستای ابلاغ این طرح توسط وزارت جهاد کشاورزی، با بانک ملی تفاهم نامه ای به امضا رسیده که برمبنای آن بانک ملی گواهی سپرده کالایی زعفران را به عنوان تضمین مورد وثوق خود پذیرفته است تا این ابزار به عنوان وثیقه مورد استفاده کشاورزان و زعفرانکاران قرار گرفته و بدون نیاز به ضامن، به آنها تسهیلات بانکی یکساله با نرخ ۱۵

درصد اعطا شود.

وی در خاتمه، تاکید کرد: با فراهم شدن این امکان کشاورزان می توانند از مزیت بورس کالا استفاده کرده و پس از تحویل محصول به مباشر و انبارهای مورد تایید بورس، گواهی سپرده کالای خود را دریافت کنند.

منبع: اقتصاد آنلاین

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها