مس

موسسه بین المللی مطالعات مس، داده های اولیه عرضه و تقاضای مس را منتشر کرد. این گزارش که در بولتن اواخر مارس ۲۰۱۸ این موسسه منتشر شد، نشان می دهد که تولید معدنی جهان در سال ۲۰۱۷ حدود ۲ درصد کاهش یافته است.

مس معدنی

به گزارش «کالاخبر»، تولید معدنی جهان در حالی طی نیمه نخست ۲۰۱۷ به دلیل اختلالات عرضه با کاهش ۴ درصدی همراه بود که در نیمه دوم سال وضعیت تولید بهبود یافت.

کاهش تولید معدنی به طور عمده به دلیل کاهش یک درصدی تولید در شیلی- بزرگ ترین تولیدکننده مس جهان- که ناشی از اعتصاب در معدن اسکوندیدا در ابتدای سال ۲۰۱۷ و کاهش تولید کودلکو بود. همچنین افت ۱۲.۵ درصدی تولید کنسانتره در اندونزی، کاهش ۱۲ درصدی تولید آمریکا به دلیل کاهش عیار و بدی آب و هوا در ابتدای سال و کاهش تولید کنسانتره در کشورهای آرژانتین، کانادا و مغولستان از دیگر دلایل کاهش تولید در سال گذشته بود.

کاهش تولید تا حدودی با افزایش ۳۰ درصدی در قزاقستان و ۴ درصدی تولید معدنی پرو جبران شد و هر دو کشور در حال سود بردن از ظرفیت جدید و توسعه یافته هستند. همچنین کشورهای برزیل، مکزیک، میانمار و سوئد در افزایش تولید نقش داشتند.

مس تصفیه شده

تولید مس تصفیه شده در سال ۲۰۱۷ با رشد ۰.۶درصدی مواجه شد. تولید اولیه (الکترولیتیک و الکترو واینینگ) ۰.۱۵ درصد افت داشت و تولید ثانویه (از قراضه) ۴.۵ درصد افزایش یافت. افزایش قراضه در دسترس به ویژه در چین اجازه داد تا تولید قراضه افزایش یابد.

چین با افزایش ۵ درصدی، مهم ترین مشارکت کننده در رشد تولید مس تصفیه شده بود. تعادل مس تصفیه شده جهان از کسری ۱۶۳ هزار تنی در سال ۲۰۱۷ حکایت دارد. از طرفی تعادل مس تصفیه شده جهان (تعدیل شده بر اساس تغییرات ذخایر تضمین شده چین) حاکی از کسری ۱۳۵ هزار تنی بود.

به طور کلی مصرف ظاهری مس تصفیه شده جهان در سال گذشته افزایش ۰.۷ درصدی را تجربه کرد. مصرف ظاهری مس تصفیه شده در چین شاهد رشد ۰.۹ درصدی بود و هرچند تولید مس تصفیه این کشور با رشد ۵ درصدی مواجه شد، اما واردات مس تصفیه ۹.۵ درصد کاهش یافت.

موسسه بین المللی مطالعات مس برای تعدیل تعادل مس تصفیه شده از میانگین برآورد تغییرات در موجودی های گزارش نشده استفاده می کند که از سوی سه مشاور آگاه در بازار مس چین فراهم می شود.

جدول روند عرضه و مصرف مس تصفیه شده جهان

منبع: هلدینگ سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها