بورس کالا

در هفته گذشته اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که نرخ واقعی طلای سرخ بر تابلوی بورس کالا، استقبال کشاورزان از معاملات آتی زعفران، دلایل رشد قیمت زعفران در بازار آتی و عرضه شیرخام در بورس کالا از مهم ترین آنها بود.

نرخ واقعی طلای سرخ بر تابلوی بورس کالا

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با عرضه زعفران در بورس کالای ایران، علاوه بر منتفع شدن تولید کننده و مصرف کننده، زعفران ایران می تواند به جایگاه و ارزش واقعی خود برسد و به تنها مرجع قیمت‌گذاری این محصول مهم تبدیل شود؛ همچنین با کشف واقعی قیمت زعفران در بورس دیگر شاهد ارزان و فله فروشی این محصول ارزشمند به بازارهای جهانی نخواهیم بود.

حمدالله کریمی افزود: ایران، بزرگترین تولیدکننده زعفران در جهان است و سهم ۹۰ درصدی تولید این محصول را در اختیار دارد اما هنوز نتوانسته به جایگاه اصلی خود دست پیدا کند لذا عرضه این محصول در بورس کالا نقش مهمی در توسعه این بخش دارد و موجب کشف قیمت‌ مناسب و شفافیت معاملات می شود.

وی اظهار کرد: استفاده از ظرفیت بورس کالای ایران برای ساماندهی بازار داخلی و خارجی زعفران سیاستی است که از آن استقبال ویژه ای می شود زیرا بورس باعث شفافیت قیمت و ارتقا کیفیت محصول شده و منافع زیادی را نصیب کشاورز می کند. همچنین با عرضه این محصول در بورس کالا دست دلالان و واسطه ها از این بازار کوتاه شده و قیمت به صورت شفاف و از طریق عرضه و تقاضا تعیین می شود که این امر به نفع تولید کننده و مصرف کننده است.

آمارهای بورس کالا سخن می گویند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بورس کالا یک فاکتور مهم دارد و آن، شفافیت است. این فاکتور در اقتصاد ایران بسیار ارزشمند است چراکه شما می توانید با مبادله یک کالا در بورس به شکل واقعی از جزییات آن کالا همچون تولیدکننده، کیفیت، قیمت و سایر موارد مطلع شوید.

سید تقی کبیری افزود:همچنین بورس کالا در زمینه عرضه و تقاضا نماینگر واقعیت های بازار کالای ماست به طوریکه همه افراد از جمله مسوولان تصمیم گیر می توانند دقیق از حجم عرضه و تقاضای یک محصول مطلع شوند و با بررسی واقعیت های بازار در راستای تنظیم بازارها اقدام کنند.

بورس کالا ویترین عرضه و مقایسه کالای ایرانی

عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به نقش بورس کالا در حوزه حمایت از کار، تولید و کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: طی دو سال اخیر شاهد اقدامات مناسبی از سوی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا هستیم تا علاوه بر شفاف سازی در این حوزه، حمایت از کشاورزی و جلوگیری از واسطه گری های مخرب و پرنفوذ در دستور کار قرار گیرد.

عین الله شریف پور شریف پور عنوان کرد: بورس کالا یک ویترین است که عرضه کالاهای داخلی در این بازار می تواند عیار مناسب محصولات ما در مقایسه با کالاهای خارجی به فعالان اقتصادی و صنایع نشان دهد به طوریکه کالای بی کیفیت امکان عرضه در بورس را ندارد و به این ترتیب بورس کالا به ترویج تولید با کیفیت کمک می کند.

تنظیم بازار از طریق آمارهای بورس کالا

کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه نیز بورس کالا را بستری برای حضور تولیدکننده و مصرف کننده عنوان کرد و گفت: کشف قیمت ها در تقابل عرضه و تقاضا از مزیت های بورس کالاست به طوریکه مصرف کنندگان با در نظر گرفتن عوامل مختلف و تاثیرگذار بر بازار، هر هفته محصولاتشان را از بورس خرید می کنند.

کاظم دوست حسینی با بیان اینکه با ابزار بورس کالا از اقتصاد دستوری فاصله گرفته ایم، افزود: تنظیم بازار و حمایت از تولیدکننده داخلی اگر در فضایی غیر شفاف و بدون آمار باشد بسیار سخت می شود اما امروز که آمارهای بورس کالا در مقابل دیدگان همه است، مسوولان می توانند زمینه افزایش عرضه و یا تقاضا را برای تنظیم و دوری بازارها از التهاب فراهم کنند.

تقویت پایه های پل میان عرضه کننده و مصرف کننده

کارشناس مسائل اقتصادی و معاون اسبق وزارت صمت نیز گفت: بورس کالا یک پل ارتباطی بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است و هر چقدر تلاش کنیم تا این پل ارتباطی را مستحکم تر کنیم و دامنه شمول کالاهایی که در بورس کالا عرضه می شود بیشتر باشد، به طور طبیعی می تواند در رشد تولید و کاهش دغدغه تولیدکننده و مصرف کننده تاثیر ویژه ای داشته باشد.

محمود دودانگه افزود: بورس کالا یک نهاد ملی است و راه اندازی ابزارها و بازارهای جدید این بورس نشان دهنده مسیر درست برای افزایش دایره خدمت رسانی به فعالان اقتصادی است. در این زمینه معرفی مزیت های بورس کالا در سراسر کشور و حتی ایجاد تالارهای بورس در استان های مختلف به منظور استفاده همه فعالان و مردم به طور حتم به درج قیمت های مناسب تر کالای ایرانی و کاهش شدید هزینه های مبادلات منجر می شود.

دلایل رشد قیمت زعفران در بازار آتی

مدیرعامل یک شرکت فعال در بازار زعفران در خصوص دلایل رشد قیمت زعفران در بازار آتی بورس کالا گفت: افزایش قیمت ها نشان دهنده این است که فرآیند کشف قیمت به سمت واقعی تر شدن حرکت کرده تا بهای این محصول ارزشمند به واقعیت نزدیک تر شود.

غلامرضا کریمی با بیان اینکه قیمت زعفران به کمک معاملات آتی در بورس کالا به نرخ های واقعی خود نزدیک تر شده است، تاکید کرد: با توجه به کاهش ارزش پول ملی در مقابل سایر ارزهای خارجی، سرمایه گذاران خرید کالاهایی همچون زعفران که از بازارهای صادراتی برخوردارند، به نگهداری سرمایه ترجیح می دهند. به این ترتیب، این بازیگران بازار با تحلیل شرایط افزایش قیمت ها را تا شهریور ماه امسال پیش بینی کرده اند.

وی تاکید کرد: البته شنیده می شود که دولت برای تقویت جایگاه محصولات صادراتی ارزشمند که ایران در آنها در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن دارد، مثل زعفران و پسته، مبنای ارز را از ۴۲۰۰ تومان به قیمت های حدود ۶ هزار تومان تغییر دهد تا قیمت ها به سمت واقعی شدن پیش رود

به تابلوی بورس نگاه می کنیم و زعفران را ارزان به دلال نمی فروشیم

اباذر محمدزاده، کشاورز نمونه شهرستان زاوه در خصوص پیش بینی روند آتی زعفران تا زمان برداشت سال زراعی جدید این محصول گفت: همواره در ماه های پایانی قبل از شروع سال زراعی جدید قیمت زعفران در بازار افزایش می یابد. از این رو، انتظار می رود طی ماه های آتی قیمت ها رو به رشد باشد.

وی با بیان اینکه بورس کالا می تواند منجی بازار زعفران ایران باشد، گفت: همواره دلالان سعی دارند محصول را ارزان از کشاورزان خریداری کنند. اما با ورود زعفران به بورس کالا و همچنین راه اندازی معاملات آتی این محصول، امسال در فصل برداشت با نگاه به تابلوی بورس و اطلاع از قیمت های واقعی، اسیر معاملات صوری و جوسازی ها دلالان نمی شویم و محصولمان را ارزان نمی فروشیم

محمدزاده به آغاز معاملات قراردادهای آتی زعفران و کشف قیمت ۶۹۰۰ تومان به ازای هر گرم زعفران اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه زعفران ایرانی درکشوری مثل اسپانیا به قیمت های بالای ۱۷ میلیون تومان در هر کیلو به فروش می رسد، بنابراین باید قیمت در بازار داخلی بیش از این ارقام باشد تا سود اصلی عاید کشاورزان کشورمان شود.

استقبال کشاورزان از معاملات آتی زعفران

یک زعفرانکار تربت حیدریه گفت: با توجه به اینکه برداشت زعفران در سال زراعی جدید در مهر و آبان هر سال است، راه اندازی معاملات آتی زعفران برای سررسید مهر، آبان و به ویژه یک ماه بعد از زمان برداشت محصول جذاب خواهد بود.

غلامرضا جهانشیری اظهار کرد: با راه اندازی قرارداد آتی زعفران در بورس کالا، چشم اندازی از قیمت طلای سرخ در شهریور امسال به وجود آمده است که این یک اتفاق مثبت برای زعفرانکاران است.

وی درباره راه اندازی این معاملات و کشف قیمت ۶۹۰۰ تومان برای هر گرم زعفران نگین در معاملات آتی برای سررسید شهریور ماه جاری گفت: قیمتی که در روز نخست معاملات این قراردادها برای تحویل محصول در شهریورماه امسال کشف شد، قیمت مناسبی بود و انتظار می رود طی سه ماه آینده قیمت زعفران از جمله زعفران نگین در بازار افزایشی باشد.

جذابیت بازار آتی زعفران برای سرمایه‌گذاران

مدیر معاملات آتی کارگزاری مفید به دلیل افزایش قیمت و استقبال از معاملات آتی زعفران در نخستین روزهای راه اندازی این قرارداد در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: استقبال از معاملات آتی زعفران تحت تاثیر فضای عمومی کشور است به طوری که در حال حاضر سرمایه گذاران تمایل دارند تا کالاهای مصرفی را جایگزین کالاهای سرمایه ای کنند بنابراین در جایی که امکان کسب سودآوری بیشتری وجود داشته باشد، سرمایه گذاری می کنند.

محمدرضا ماجد افزود: کاهش ارزش پول ملی باعث شده است تا سرمایه گذاران به هر کالای ارزشمندی که می تواند برای آنها سود داشته باشند، تمایل پیدا کنند. لذا با راه اندازی بازار آتی زعفران توجهات به این بازار جلب شده است، زیرا زعفران محصولی است که تابع عرضه و تقاضا بوده و قدرت تحلیل پذیری دارد بنابراین با استقبال سرمایه گذاران مواجه شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر افراد به دنبال یک بازار سودآور و جبران ضررهای ناشی از سرمایه گذاری در سایر بازارها هستند، که در این میان بازار زعفران می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشد. زیرا این بازار در کنار داشتن آپشن های جدید از بازار نقد شونده ای نیز برخوردار است ضمن اینکه عرضه کنندگان هم باعث ایجاد گردش و رونق بیشتر معاملات زعفران شده و به عرضه بیشتر محصول خود در بورس تمایل دارند.

پاسخ به نیاز نانوایان آزادپز با عرضه گندم در بورس کالا

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با اعلام موافقت و حمایت مجلس از خرید و فروش گندم و تامین نیاز نانوایان از طریق بورس کالا گفت: مهم‌ترین مزیت اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا، کنار رفتن دلالان پرشمار از بازار کشاورزی و کشف عادلانه قیمت‌ها است.

حمدالله کریمی افزود: گندم یک محصول استراتژیک است و بازار این محصول باید به طور اصولی حمایت شود؛ از این رو عرضه گندم و گسترش معاملات این محصول دربورس کالا، رفته رفته علاوه بر ایجاد شفافیت و نیاز داخل، در افزایش استانداردسازی این محصول نیز نقش بسزایی خواهد داشت

وی تصریح کرد: با همه این تفاسیر، مصوبه هیات وزیران برای تامین گندم مورد نیاز نانوایان از بورس راهکار خوبی است تا در راستای عرضه کل گندم تولیدی کشور در بورس کالا، هم اکنون بخشی از نیازهای فعالان صنعت از طریق بورس تامین شده و تقاضای گندم مورد نیاز فعالان اقتصادی از این طریق پاسخ داده شود.

بزودی شیرخام در بورس کالا عرضه می شود

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی از عرضه شیر خشک در بازار بورس خبر داد و افزود: به زودی شیر خشک فرآوری شده از شیرهای خام خریداری شده توسط کارگزاری ها در بورس کالا ارائه می شود.

حسین شیرزاد با اشاره به اینکه نرخ جدید خرید حمایتی شیر خام از ابتدای امسال اجرا می شود، افزود: براساس ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار سازمان مرکزی تعاون روستایی شیر خام را در قالب طرح خرید حمایتی با قیمت مصوب هر لیتر ۱۴۴۰ تومان از دامداران خریداری می کند.

وی گفت:​ این قیمت از ابتدای فروردین امسال لازم الاجراست و مابه التفاوت قیمت به دامدارانی که از ابتدای فروردین شیر تولیدی آنها را با قیمت گذشته خریداری کردیم پرداخت خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها