نفت

بانک آمریکایی جی پی مورگان پیش‌بینی کرد به دلیل ضعیف شدن عوامل عرضه و تقاضا، قیمت‌های نفت اواخر امسال پایین‌تر می‌رود و در سال ۲۰۱۹ کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد.

به گزارش«کالاخبر»، به نقل از ایسنا، آبشک دشپاند، تحلیلگر جی پی مورگان در یادداشتی نوشت: اگرچه تنش‌های ژئوپلیتیکی و ریسک اختلالات بزرگ عرضه تا نیمه دوم سال ۲۰۱۸ یک ریسک صعودی باقی‌ می‌ماند اما ما براین باوریم که قیمت‌ها نزدیک به پایان سال تصحیح شده و کاهش پیدا می‌کند و در سال ۲۰۱۹ پایین می‌ماند.

با وجود این‌که قیمت‌های نفت اخیرا به بالاترین حد خود در سه سال و نیم گذشته صعود کردند، این بانک سرمایه‌گذاری پیش‌بینی خود برای قیمت نفت برنت را تغییر نداد و همچنان ۶۹.۳۰ دلار در هر بشکه حفظ کرد. برنت روز جمعه پایین ۷۷ دلار در هر بشکه معامله شد در حالی که ماه گذشته به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کرده بود.

جی پی مورگان قیمت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا را ۶۲.۲۰ دلار در هر بشکه پیش‌بینی کرد که سه دلار کمتر از برآورد قبلی این بانک بود. نفت آمریکا که دو هفته پیش به رکورد ۷۳ دلار در هر بشکه صعود کرده بود، روز جمعه حدود ۶۶ دلار در هر بشکه معامله شد.

بانک جی پی مورگان پیش‌بینی خود از قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۹ را یک دلار کاهش داده و ۶۳ دلار در هر بشکه اعلام کرد. همچنین دورنمای وست تگزاس اینترمدیت را به ۵۸.۲۵ دلار در هر بشکه تنزل داد.

در یادداشت تحقیقاتی جی پی مورگان آمده است: دیدار اوپک در دو هفته دیگر روند حرکت کوتاه مدت قیمت‌ها را مشخص می‌کند. وزنه‌های بزرگ بازار نفت شامل روسیه و عربستان سعودی اخیرا اعلام کردند که ممکن است توافق کاهش تولید میان ۱۴ عضو اوپک و ۱۰ تولیدکننده خارج از این سازمان که از ژانویه سال ۲۰۱۷ به اجرا درآمده است را تسهیل کند.

سعودی‌ها و روسیه نگران هستند رشد بیش از حد قیمت‌ها به تقاضا ضربه بزند. همزمان روند کاهش تولید ونزوئلا به دلیل بحران اقتصادی این کشور ادامه دارد و تحریم‌های آمریکا علیه ایران که سومین تولیدکننده بزرگ اوپک است اجرا خواهد شد.

به گفته تحلیلگران جی پی مورگان، قیمت‌های نفت نشان می‌دهد بازار انتظار دارد تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند با این حال همچنان براین باورند که روند صعودی قیمت‌ها متوقف خواهد شد، زیرا اقدام اوپک برای تسهیل محدودیت‌های تولید به منزله بازگشت به سطح تولید بیش از سال ۲۰۱۷ است و بازار نفت را که تعادل ظریفی پیدا کرده است، در سه ماهه چهارم مجددا دچار مازاد عرضه خواهد کرد.

جی پی مورگان پیش از این نیز انتظار داشت عوامل عرضه و تقاضای بازار ضعیف شود. این بانک انتظار دارد تقاضا برای نفت نسبت به آنچه پیش از این پیش‌بینی کرده بود رشد آهسته‌تری داشته باشد که مرتبط با بازبینی نزولی رشد اقتصادی در اروپا، آمریکای لاتین و خاورمیانه است.

در بخش عرضه تولید جهانی به میزان دو میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ افزایش خواهد یافت که ۲۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از پیش‌بینی قبلی این بانک است. عرضه از سوی تولیدکنندگان غیراوپک ۲.۲ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت که عمدتا ناشی از رشد تولید در آمریکا است که به سرعت در حال رسیدن به سطح تولید روسیه است که حدود ۱۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند.

اما در سناریوی قیمت‌های بالاتر در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ جی پی مورگان قیمت برنت را ۷۴.۵۵ دلار در هر بشکه در سال جاری و ۷۸.۷۵ دلار در هر بشکه در سال آینده پیش‌بینی کرد. این بانک انتظار دارد در صورتی که اوپک و روسیه محدودیت‌های عرضه خود را در سال ۲۰۱۹ ادامه دهند و ریسک‌های ژئوپلتکی در بازار انعکاس پیدا کنند، قیمت‌های نفت بالاتر خواهد رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها