کامودیتی

روند قیمتی فلزات پایه و چشم انداز بازار کامودیتی ها نشان می دهد که افزایش تنش های تجاری می تواند آینده این بازارها را متحول کند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از معدن ۲۴، با صعود دلار احتمالا قیمت طلا از اواسط سال ۲۰۱۸ نزول خواهد کرد، همچنین معاملات آتی پلاتین هم در پایین تر حد خود از سال ۲۰۰۸ قرار دارد و قیمت مس هم در پایین ترین حد خود از سپتامبر قرار گرفته که ناشی از نگرانی های جهانی است .

قیمت طلا نسبت به روز جمعه کاهش ۱،۳ درصدی و همچنین کاهش ۳،۸درصدی نسبت به ماه ژوئن و کاهش ۵،۵ درصدی در سه ماهه دوم سال جاری را داشته است.قیمت مس نیز در ماه سپتامبر ۱،۰۴درصد کاهش داشته و شاهد کمترین قراردادهای معاملاتی از سپتامبر ۲۰۱۷ به بعد هستیم .

قیمت فلزات به کار رفته در پروژه های ساختمانی نیز به طور گسترده‌ای از ۷ ژوئن کاهش یافته است . به نظر می رسد اختلافات تجاری با آمریکا بیشتر از وضع خود تعرفه ها بر چینی ها تاثیر گذاشته است .اتحادیه اروپا هم آمریکا را به وضع تعرفه های تازه به حجم ۳۰۰ میلیارد دلار تهدید کرده است و ترامپ هم در مقابل تهدید به وضع تعرفه ۲۰درصدی بر خودروسازان کرده است .

به این ترتیب می توان گفت که فلزات با چاقوی دولبه طرف هستند و باید منتظر اتفاقات جدیدی بود .در ماه های آینده کامودیتی ها با تهدیدهای بسیاری روبه‌رو هستند از طرفی افزایش تنش های تجاری و فشار بر کامودیتی ها به خصوص فلزات و از طرف دیگر ترس از گزارش رشد اقتصادی چین و کاهش در آن !

بانک جهانی در گزارشی بیان کرد افزایش تنش های تجاری باعث کاهش تقاضا در بازار کامودیتی ها خواهد شد زیرا باعث افزایش هزینه ها برای کاربران نهایی شده و همچنین دسترسی به کامودیتی ها را با محدودیت مواجه می سازد .

مواد اولیه در ماه جاری به عنوان پایه اقتصاد جهانی تحت فشار بوده و فشارها بر چین، کانادا و اروپا باعث می شود در مورد قیمت‌های فلزات در سال ۲۰۱۸ با احتیاط بیشتر صحبت کرد .

همچین تحلیلگران معتقدند چشم انداز مثبتی روبه‌روی بازار نفت بوده و تا پایان ۲۰۲۰ ما شاهد نفت ۹۰ دلاری خواهیم بود و احتمال کاهش قیمت نفت را بسیار کم دانسته اند که البته این افزایش قیمت، باعث افزایش هزینه تولید فلزات اساسی خواهد شد .

همچنین تحلیل هایی پیرامون شکل گیری ریسک های تقاضا در بازارهای جهانی وجود دارد در نتیجه تا سال ۲۰۱۹ ما شاهد افت چشمگیر قیمت ها خواهیم بود. هرچند ما در بازار لندن شاهد افزایش قیمت سرب و نیکل ومس بودیم ولی قیمت های جهانی در درجه هشدار قرار دارند . همچنین با تحت فشار قرار گرفتن بازار فلزات احتمالا بازار ماشین آلات و تجهیزات آسیب جدی ببینند.

در روز دوشنبه قیمت مس به ازای هر تن به ۶۴۸۰دلارکاهش یافت و این کاهش ادامه دار شده است و شاهد کاهش تقاضا در بازار این محصول هستیم . نکته‌ای که باید در اینجا به آن توجه ویژه کرد آن است که مس در ساخت و ساز ، حمل و نقل و برق مورد استفادد قرار می گیرد که این کاهش تقاضا زنگ خطری نسبت به آینده و احتمال کاهش رشد اقتصادی در جهان و چین است .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها