جهانی

قیمت نفت در شروع هفته تحت تاثیر نشانه‌های تقاضای قوی‌تر و استمرار محدودیت‌های تولید از سوی اعضای اوپک و تاکید عربستان بر محدود نگه داشتن صادرات در راستای توافق کاهش تولید جهانی، به بالاترین حد خود در سه هفته گذشته صعود کرد.

 به گزارش «کالاخبر»، وزیر نفت عربستان سعودی اعلام کرد که تولید این کشور در فاصله ژانویه تا مارس پایین سقف تولید و صادراتش پایین ۷ میلیون بشکه در روز می ماند. قیمت نفت از روز چهارشنبه در واکنش به آمار صنعتی ضعیف چین و ژاپن و همچنین افزایش هفتگی ذخایر و تولید نفت خام آمریکا بر مدار نزولی قرار گرفت. در ادامه به دنبال اعلام تصمیم ترامپ در مورد تعرفه های جدید دولت آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم که نگرانی از بروز یک جنگ تجاری را افزایش داده، ارزش سهام در بورس وال استریت و متعاقب آن بورس های آسیایی کاهش داشت و این موجب افت قیمت نفت شد. از طرف دیگر وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد تولید نفت این کشور در ماه نوامبر رکورد تولید ۴۷ سال گذشته را شکست و به ۱۰.۰۵۷ میلیون بشکه در روز صعود کرد؛ اما در دسامبر این میزان ۱۰۸ هزار بشکه در روز کاهش یافت. در ساعت های پایانی روز جمعه با متوقف شدن روند نزولی شاخص های بورس در آمریکا طلای سیاه نیز صعودی شده و اندکی از افت قیمت خود را جبران کرد.

در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

 

افت یکپارچه قیمت فلزات تحت تاثیر رشد ارزش دلار و وضع تعرفه های جدید در آمریکا

در هفته ای که گذشت فلزات اساسی تحت تاثیر رشد ارزش دلار، انتشار آمار ناامید کننده از اقتصاد چین و تصمیم ترامپ برای وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا تحت فشار قرار گرفته و روندی نزولی در پیش گرفتند. در شروع هفته جرومی پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا در نخستین اظهارات خود در نشست کمیته بانکی کنگره اعلام کرد که به رشد تورم و رشد اقتصاد آمریکا خوشبین است و بر لزوم افزایش تدریجی نرخ بهره تاکید کرد. این سخنان موجب رشد ارزش دلار و افزایش فشار بر قیمت فلزات اساسی شد. دیگر عامل اثر گذار بر افت قیمت کامودیتی ها انتشار آمار نا امید کننده از اقتصاد چین بود. در روز چهارشنبه شاخص PMI چین در ماه فوریه منتشر شد که نشان دهنده رقم ۵۰.۳ بود. این عدد کمترین سطح از ماه اکتبر ۲۰۱۶ بوده و با پیشبینی ۵۱.۴ اقتصاددانان فاصله زیادی دارد. درروزهای پایانی هفته اقدام ترامپ برای وضع تعرفه های ۲۵ و ۱۰ درصدی بر واردات فولاد و آلومینیوم از تمام کشورهای دنیا موجی از نگرانی ها نسبت به اقدام متقابل سایر کشورها و وقوع یک جنگ تجاری تمام عیار را به دنبال داشت و بازارهای بورس در آمریکا و آسیا به این خبر واکنش منفی نشان داده و متعاقب آن شاهد تشدید روند نزولی فلزات در بازارهای جهانی بودیم.

در جداول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

در هفته ای که گذشت روی علیرغم افت ۷ درصدی موجودی انبارهایش در بورس فلزات لندن بیشترین افت هفتگی را تجربه کرد که این مسئله بیشتر تحت تاثیر خروج هیجانی سرمایه گذاران و تلاش آن ها برای حفظ سود بود. قیمت سرب نیز علاوه بر دلایلی که در بالا ذکر شد تحت فشار افزایش ۱۹ درصدی موجودی انبارهایش در بورس فلزات لندن قرار داشت.

فرید فتحی  - کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها