بورسی کالا.jpg

بورس كالای ايران طی هفته گذشته با رويدادهای مختلفی روبه رو شد كه نخستين تامين مالی صنعت سيمان از طريق اوراق سلف موازی استاندارد از مهم ترين اين رويدادها بود.

فروش یک ثانیه ای اوراق سلف سیمان در بورس کالا

شركت سيمان سپاهان دوشنبه هفته گذشته با انتشاز اوراق سلف موازی از طريق بورس کالای ايران توانست به ميزان ٢٠٠ ميليارد ریال تامين مالی كند.

مدیر بازارگردانی و فروش تامین سرمایه امین در این رابطه  با اشاره به تقاضای ۱۳۰۰ میلیارد ریالی اوراق سلف سیمان سپاهان در مقابل عرضه ۲۰۰ میلیارد ریالی گفت: امروز ۵ بهمن ماه عرضه این اوراق برای تامین مالی سرمایه در گردش سیمان سپاهان از طریق بورس کالا انجام شد و تنها طی یک ثانیه اول کل اوراق عرضه شده به فروش رسید.

به گفته اسماعیل بینایی،حجم عرضه اولیه سلف موازی استاندارد سیمان حداکثر برای ۲۰۰ هزار تن سیمان پرتلند تیپ ۲ بود که تقاضای موجود در بازار نشان داد چندین برابر عرضه های فعلی در بازار متقاضی خرید این مدل از اوراق برای تامین مالی صنعت سیمان وجود دارد.

فرصت رشد صادرات سیمان از بورس کالا

موضوعی که این روزها تولیدکنندگان صنعت سیمان به دنبال آن هستند رفع معضلات مربوط به واحدهای تولیدی و بنگاه هاست که این معضلات تنها از طریق تامین مالی و سرمایه در گردش می تواند صورت بگیرد، بنابراین هر تصمیمی اعم از تامین مالی تولید کنندگان می تواند فرصتی تازه را در اختیار تولید کنندگان قرار دهد تا ضعف نقدینگی در این صنعت را جبران کند.

افزایش حجم صادرات سیمان، اطمینان خریداران خارجی از خرید محصول با کیفیت، کاهش حجم محصولات انباشت شده در انبار شرکت های سیمانی و تامین مالی از طریق اوراق سلف موازی استاندارد از مزیت های بورس کالای ایران برای صنعت سیمان در دوران پساتحریم به شمار می رود.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با بیان مطلب فوق گفت: موضوعی که این روزها تولیدکنندگان صنعت سیمان به دنبال آن هستند رفع معضلات مربوط به واحدهای تولیدی و بنگاه هاست که این معضلات تنها از طریق تامین مالی و سرمایه در گردش می تواند صورت بگیرد، بنابراین هر تصمیمی اعم از تامین مالی تولید کنندگان می تواند فرصتی تازه را در اختیار تولید کنندگان قرار دهد تا ضعف نقدینگی در این صنعت را جبران کند.

ابزارهای مالی نبض بازارهای دنیا را در اختیار گرفته اند

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در همایش اقتصاد مقاومتی و توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت: این روزها نوسان قیمت نفت افزایش یافته که این تغییرات تاثیرات بسزایی بر روند زندگی همه مردم دنیا می گذارد، اما باید دید که این افت و خیز قیمت ها کجا و چگونه اتفاق می افتد.

حامد سلطانی نژاد به صنایع پایین دستی پتروشیمی اشاره کرد و گفت: می توان برای عمده محصولات پایین دستی و بالا دستی پتروشیمی، بازار مالی تشکیل داد و آن محصولات را براساس اوراق بهادار معامله کرد؛ این اتفاق تعامل و همکاری دوجانبه میان بورس و صنایع را می طلبد که از این طریق بتوانیم به تامین مالی و پوشش ریسک واحدهای مختلف کمک کنیم.

وی در ادامه به راه اندازی بازار مشتقه ارزی در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: بازار مشتقه ارزی به زودی در بورس کالای ایران تشکیل می شود و این بازار می تواند مسیری قابل اتکا برای جذب سرمایه گذارن خارجی و پوشش ریسک فعالان اقتصادی داخلی در مقابل نوسانات نرخ ارز باشد؛ باید کمک کنیم که هر چه سریعتر این بازار که از نیازهای امروز اقتصاد ماست شکل بگیرد و بورس کالا آماده است تا با برگزاری دوره های آموزشی برای فعالان صنعت پتروشیمی، فرصت ها و مزایای راه اندازی بازار مشتقه ارزی در اقتصاد ایران را تشریح کند.

عرضه طلا در بورس کالا، تحویل ارز به بانک مرکزی

دلیری مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی از آغاز عرضه طلا و جواهر کشف شده توسط این سازمان در بورس کالا در آینده نزدیک خبر داد و گفت: مذاکرات اولیه برای انجام این مهم انجام شده و قرار است طلا و جواهراتی که در اختیار این سازمان قرار می گیرند، در بورس کالا عرضه شود

امین دلیری روز چهارشنبه در نشستی خبری به مناسبت آغاز دهه فجر در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی، در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت تعیین تکلیف طلا و جواهرات و همچنین ارز تحت تصرف سازمان اموال تملیکی افزود: حدود ۸۸ میلیارد ریال طلا و جواهر قاچاق در ۱۰ ماهه امسال توسط این سازمان تعیین تکلیف شده که این رقم ۵۹ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

وی ادامه داد: البته هنوز بخشی از طلا و جواهر تحت تصرف به فروش نرسیده که قرار است از طریق بورس کالا آن را تعیین تکلیف کنیم.

اعلام قيمت های جديد محصولا پتروشيمی

طبق اعلام قبلی، دوشنبه هفته گذشته قيمت جديد محصولات پتروشيمی اعلام شد كه بررسی فهرست جديد شركت ملی صنايع پتروشيمی نشان می دهد كه تقريبا تمام محصولات پليمری و شيميايی در سراشيبی قيمت قرار گرفته اند.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها