بورس کالا

طی هفته گذشته خبرهای مربوط به بازار مشتقه ارزی در صدر خبرهای بورس کالای ایران قرار داشت و یکی از نکات جالب رویدادهای هفته اخیر پیشنهاد عرضه «چرم» در بورس کالا بود.

رونق معاملات آنلاین آتی سکه 

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، مدیرعامل بورس کالای ایران هفته گذشته با حضور در کنفرانس ملی سیستم های اطلاعاتی که در دانشکده مدیریت تهران برگزار شد، با بیان اینکه بازار سرمایه ایران باید همگام با سایر کشورها، نسبت به ارتقا و توسعه سیستم های اطلاعاتی بر اساس الگوهای جهانی اقدام کند، گفت : تریدینگ و یا انجام معاملات به صورت برخط در ایران از سال ۱۳۸۹ شروع شد و در حوزه بورس اوراق بهادار حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد معاملات به صورت آنلاین یا بر خط انجام می شود.

وی افزود: در بورس کالا نیز همین اتفاق را شاهد هستیم، به طوری که در معاملات آتی سکه که نوعی از بازارهای مالی است، روزانه بالغ بر ۲۰ هزار تراکنش صورت می گیرد که این حجم حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد معاملات آتی را در برمی گیرد. بنابراین این نگرش زیر ساختی مبتنی بر سیستم های فناروی اطلاعات و همچنان در حال تکامل است و اکنون به سمتی در حرکت هستیم که نگرش ما به سیستم های اطلاعاتی در واقع سیستم ارزش افزوده است.

بازار آتی ارز در انتظار تصویب هیات وزیران

مدیرعامل بورس کالای ایران هفته گذشته  در هفته گذشته به اعلام خبر راه‌اندازی بازار آتی ارز، پس از تصویب آیین نامه هیأت وزیران پرداخت .

وی درباره زمان راه اندازی بازار آتی ارز گفت: بر اساس ماده ۲۰ قانون خروج از رکود باید آیین نامه ای تنظیم شود که از سوی هیات وزیران به تصویب برسد که این آیین نامه در سازمان بورس در حال آماده سازی است که در صورت تصویب نهایی راه اندازی می شود.

سطانی نژاد همچنین  اظهار کرد: گواهی سپرده سکه طلا طی روز های آینده در حالی منتشر می شود که این ابزار به افزایش گردش مالی طلا در جامعه کمک کرده و اوراق به جای کالای فیزیکی جابجا می شود و اوراقی است که علاوه بر افزایش امنیت باتوجه به معافیت از مالیات کمک می کند که حجم جابجایی طلا در کشور افزایش یابد.

تسریع در راه اندازی بازار آتی ارز

رئیس انجمن صنفی سکه و صرافان استان تهران نیز در ادامه اظهار نظرهای مدیرعامل بورس کالای ایران خواستار تسریع در راه‌اندازی بازار آتی ارز و همکاری بانک مرکزی و بورس کالا در این زمینه شد.

عباس مسعودی درباره راه اندازی بازار آتی ارز گفت: نباید زمان را از دست داد و باید با راه اندازی بازاری همچون آتی ارز، این واحد پولی را به تعادل رساند تا با ایجاد ثبات و پوشش ریسک قیمت، انگیزه برای ورود سرمایه گذاران خارجی فراهم شود.

وی عنوان کرد: پیش شرط راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی این است که بانک مرکزی سیاست‌گذاری و نظارت این بازار را بر عهده بگیرد و همچنین بهتر است بازیگران این بازار افزایش یافته و حتی صرافی ها نیز به دلیل تجربه های خود می توانند در این بازار حضور پیدا کنند.

زمان راه اندازی بازار مشتقه ارزی فرا رسیده

میثم باقری کوپایی مدرس دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک مسکن نیز همسو با رئیس انجمن صنفی سکه و صرافان استان تهران گفت: با توجه به اجرایی شدن برجام و گشایش سوئیفت، زمان راه اندازی بازار مشتقه ارزی فرا رسیده است.

وی افزود : در شرایط تحریم ها راه اندازی بازار مشتقه ارزی دشوار بود، اما در حال حاضر با لغو تحریم ها و اجرایی شدن برجام می توان بازار مشتقه ارزی را راه اندازی کرد.

باقری کوپایی توضیح داد: البته باید در خصوص عرضه ارز توسط بانک مرکزی و شرکت های صادرکننده به مکانیزم شفافی رسید؛ چرا که میزان عرضه ها می تواند بر بازار ارز تاثیر فراوانی داشته باشد. به همین دلیل ضروری است که برای عرضه ها برنامه ریزی شده و نوسانات این بازار با عرضه ها کنترل شود.

پرونده خروج پتروشیمی ها بسته شد

این گزارش همچنین حاکی است، رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در هفته گذشته از بسته شدن پرونده خروج پتروشیمی ها از بورس خبر داد.

رضا محتشمی پور گفت: پرونده خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران بسته شده است و در ادامه معاملات این محصولات در بورس کالا اجماع وجود دارد. اگر چه هر چند وقت یک بار به واسطه نامه های وزیر صنعت، معدن و تجارت این موضوع مطرح می شود، اما در حال حاضر با وجود اظهارنظر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت که اعلام کرد دولت در خصوص خروج پتروشیمی ها از بورس کالای ایران برنامه ای ندارد، پرونده این موضوع بسته شده است.

رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: با وجود این موضوعات و همچنین نامه شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهور مبنی بر عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، بحث خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران اصلا مطرح نیست.

پیشنهاد عرضه چرم در بورس کالا

گفتنی است، همه خبرهای بورس کالا به تهران ختم نشد و در شمالغرب کشور کارگاه آموزشی ای با محور «روش های تامین مالی از طریق بورس کالای ایران با استفاده از ابزارهای نوین مالی» با حضور ۱۳۰ تن از مدیران و صاحبان صنایع، نمایندگان انجمن های صنایع مختلف در منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس برگزار شد .

 مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در این برنامه بر نقش بورس کالای ایران در تحقق اقتصاد مقاومتی، بهبود کسب و کار و تامین مالی صنایع تاکید کرد.

محسن خادم عرب باغی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس تاکید کرد : بورس کالا با تامین مواد اولیه مورد نیاز بنگاه های اقتصادی و تامین مالی آن ها از طریق ساز و کارها و روش های حاکم در این بازار، می تواند نقشی پررنگ را در راستای بهبود فضای کسب و کار و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی ایفا کند.

وحید مهین، مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور نیروی آذربایجان نیز با تشریح خلاصه عملکرد تالار اختصاصی معاملات بورس کالای ایران- تبریز، به پتانسیل های بالقوه صنایع و شرکت های استان آذربایجان شرقی بویژه مناطق آزاد و مزیت های نسبی استان اشاره کرد و افزود: پیشنهاد عرضه کالاهایی چون قیسی، ورق های پلی کربنات و چرم تولید شده در استان برای اولین بار از طریق تالار تبریز صورت گرفته است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها