بورس های کالایی

یکی از کارکردهای مهم به کارگیری قراردادهای آتی در بورس­های کالایی دنیا، تسهیل معامله فیزیکی کالا می باشد؛ که در ادامه مقاله به این کارکرد در بورس ­های منتخب دنیا اشاره خواهد شد.

به گزارش «کالاخبر»؛ بورس کالا و معاملات آتی برزیل گام نوآورانه­ عمده­ ای را در راستای یکپارچه سازی بازارهای فیزیکی و تأمین طیفی از خدمات برداشته است. این بورس که در سال ۲۰۰۲ تأسیس شد، یک بورس اختصاصی معامله کالای کشاورزی است که پیوندی را میان کشاورزان، تجار، صنعت­گران، و دولت­مردان ایجاد کرده است. اهداف این بورس، روزآمد کردن و تجاری سازی بخش کشاورزی و تأمین راهکاری قابل اتکا و  شفاف برای اعمال سیاست­ های دولت در بخش کشاورزی است.

بازار معاملات آتی بورس کالای دالیان چین مکانیزیم­ قدرتمندی را برای کشف قیمت و بهبود قیمت­ گذاری نقدی در راستای تسهیل معاملات کالای فیزیکی ایجاد کرده است که کارایی سیستم توزیع را افزایش داده و بازار ملّی را یکپارچه کرده است. با استفاده از اطلاعات بازار معاملات آتی، فاصله زمانی در گردش اطلاعات میان و درون مناطق به میزان چشمگیری کاهش یافته و اختلاف میان قیمت­ های نقدی در میان و داخل مناطق کمتر شده است. قبل از راه اندازی بازار آتی، انتقال اطلاعات نوسانان قیمت از بازار بین­المللی سویا و بازارهای منطقه ­ای به خرده­ فروشان پانزده روز طول می­ کشید و یک هفته نیز برای رسیدن اطلاعات از خرده­ فروشان به کشاورزان لازم بود. ولی اکنون، خرده­ فروشان و کشاورزان می­ توانند اطلاعات قیمت سویا را در بازارهای بین­ المللی و داخلی در همان روز از طریق بازارهای معاملات آتی دریافت کنند. بازار آتی، سیستم تحویل را به­ عنوان یک مجرای کارآمد تحویل یا خرید پذیرفته است. از آنجا که این تحویل ­ها تضمین می­شوند، بنابراین بورس، ریسک طرف معامله در مبادلات بازار نقدی را کاهش می ­دهد.

بورس کالای هند زیرساخت­ های انبار و فرایندهای درجه ­بندی کیفی را به شدت بهبود بخشیده است. این مسئله نه تنها دسترسی کشاورزان به انبارسازی را بهبود بخشیده و اطمینان خریداران به کیفیت کالا را افزایش داده است، بلکه پیوند با تأمین کنندگان مالی برای بهبود چشمگیر جریان اعتبارات مالی به سوی جوامع محلی را نیز تسهیل کرده است.

در هنگام معرفی قرارداد آتی روغن خرمای خام بورس مالزی در سال ۱۹۸۰، بازارهای نقدی روغن خرما به خوبی توسعه یافته بودند. پرسنل بورس، فعالان بازار و نمایندگان صنعت تأیید کرده­اند که صنعت به طور مستمر از قرارداد آتی روغن خرمای خام بورس مالزی به­ عنوان راهی معتبر برای دریافت و تحویل کالا استفاده می ­کند.

آفریقای جنوبی حرکت به سمت بازارهای آتی را با زیرساخت­ های قوی  انبار و درجه ­بندی که از قبل برای بخش کشاورزی تجاری موجود بود آغاز کرد. این بورس مکانیزم تحویلی در سطح استانداردهای جهانی را ایجاد کرد که از پذیرش گسترده ­ای در بازار برخوردار بودند. بازار آتی در تعیین قیمت های نقدی صنعت نقش مهمی ایفا می­ کند. از آنجا که هیج بازار شفاف یا رسمی نقدی برای غلات در افریقای جنوبی وجود ندارد، این صنعت از بازار آتی­ برای تعیین قیمت­ های نقدی استفاده می ­کند. در بازار آتی، یک قرارداد تحویل ماهیانه وجود دارد و این بدان معناست که تولیدکنندگان همیشه می­ توانند برای تحویل فوری از یکی از قراردادهای آتی بورس استفاده کنند. بنابراین، قیمت ماه تحویل در اصل نمایان گر قیمت نقدی بازار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها