مس

شیلی بزرگترین تولیدکننده فلز سرخ است. ارزش وجودی مس در این کشور آمریکای لاتین به اندازه‌ای بالاست که ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی و بیش از نیمی از صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد و همچنان در زمینه عرضه این فلز یکه‌تاز میدان است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فلزات آنلاین، شیلی انتظار دارد امسال به رکود ۵ میلیون و ۸۳۰ هزار تن در تولید مس برسد و حتی این میزان را تا سال آینده به ۶ میلیون و ۲۳۰ هزار تن افزایش بدهد. این ارقام در پیش‌بینی‌های کمیسیون مس شیلی (کوچیلکو) دیده می‌شود و بسیاری از فعالان صنعتی بر این باورند که معادن جدید قادر به تقویت موجودی فلز خواهند بود و تنها نگرانی آن‌ها افت تقاضای خریدار کلیدی جهان، یعنی چین است. البته خوشبینی به تولید بالاتر شاید کار درستی نباشد. اگر به کمی عقب‌تر بازگردیم، بعد از اینکه افت تولید در معادن قدیمی و همچنین مشکلاتی در اجرای سه پروژه جدید مشاهده شد، پیش‌بینی‌های رسمی دو بار از کاهش تولید در سال ۲۰۱۴ خبر دادند؛ رقمی که معادل تولید یک معدن با حجم متوسط می‌شد.

در ادامه گزارش رویترز را از تازه‌ترین اوضاع تولید مس در این کشور که هفته گذشته منتشر شد، می‌خوانید. البته بخش پایانی گزارش نیز به آمار صادرات این کشور در ماه آگوست اختصاص دارد که به نقل از تارنمای Mining.com آمده است.

کارشناسان صنعت مس معتقدند که رشد تولیدی که در سال‌های اخیر مشاهده شد، به زودی متوقف می‌شود. کارلوس گواخاردو، رئیس بخش تحقیقات در شرکت توزیع برق CESCO معتقد است، اگرچه طی دو سال آینده به سمت اوج تولید در این دهه گام بر می‌داریم، اما تصور نمی‌کنم که شیلی تا یک دهه آینده افزایش خاصی در تولید مس داشته باشد.

وی افزود: شرکت ما بر این باور است که رشد تولیدات جدید به سرعت بعد از سال ۲۰۱۶ کاهش خواهد یافت و بازار مس تا پایان این دهه به سمت تعادل و حتی کسری پیش خواهد رفت.

شیلی دیگر گزینه‌های آسانی و قابل دسترسی ندارد. معدنکاران در مناطق دوردست به دلیل کمبود آب و گرانی انرژی دست از کار کشیده‌اند. فضای سرمایه‌گذاری مانند قبل خیلی مهیا نیست و بسیاری از مشوق‌های مالیاتی از سوی رئیس جمهور میشله باشله و دولت چپ میانه وی برداشته شده است. کارگران عایدی بیشتری می‌خواهند و بیشتر مردمان محلی که مورد حمایت دادگاه‌ها نیز هستند، مقابل پروژه‌ها کارشکنی می‌کنند. به‌عنوان نمونه فعالیت معدن مس و طلای «ال مورو» شرکت «گلدکورپ» که ۳.۹ میلیارد دلار ارزش دارد از ماه اکتبر با رای دادگاه متوقف شده است و شرکت برای بازگشایی باید با گروه‌های محلی رایزنی کند. سرجیو هرناندز، نایب رئیس کوچیلکو به رویترز گفت: این مساله یک عارضه اساسی محسوب می‌شود و ارتباط نزدیکی با چالش‌های فنی و قوانین دارد.

افول معادن قدیمی شیلی

تولید مس شیلی متناسب بوده و از ۵ میلیون و ۴۱۰ هزار تن سال ۲۰۰۳ به ۵ میلیون و ۷۸۰ هزار تن در سال ۲۰۱۳ رسیده است. اگرچه بیش از ۳۰ درصد تولید مس جهان به این کشور اختصاص دارد، اما سهم این کشور در حال افت است.

فروش فلز سرخ نقش حیاتی در اقتصاد این کشور «آندی» (مجاورت کوه‌های آند) دارد و نیمی از درآمد صادراتی این کشور را در بر می‌گیرد. بسیاری از معادن قدیمی این کشور در حال افول هستند. به‌عنوان نمونه معدن چوکی کاماتا از سال ۲۰۰۴ دچار افت تولید شده و براساس آمار کوچیلکو تولید آن از ۹۸۳ هزارتن به ۷۵۲ هزار تن کاهش یافته است. شاید معادن جدید به پرکردن این فاصله کمک کنند، چون سه پروژه جدید که تا سال ۲۰۰۴ خبری از آن‌ها نبود، پارسال به نیم میلیون تن تولید دست یافتند. در حالی که برخی معادن قدیمی مانند چوکی کاماتا با حرکت به سمت عمق به حفظ روند تولید امید دارند، اما تعدادی از آن‌ها مانند رادومیرو تومیک نیز می‌خواهند از فناوری بیولیچینگ برای افزایش تولید استفاده کنند.

بهبود کارآیی می‌تواند تولید مس در پروژه‌های گلنکور و کولاهاسی وابسته به شرکت آنگلوآمریکن را تقویت کند. با این وجود، کارشناسان معتقدند که افزایش تولید مس از مواد اولیه کم‌عیار بعید به نظر می‌رسد. حتی اوایل امسال شرکت دولتی کودلکو- بزرگترین تولیدکننده مس جهان- با یک قطعه کلیدی از تجهیزاتی که برای جداسازی آرسنیک از سنگ در معدن جدید مینسترو هالز طراحی شده است، مشکل پیدا کرد و این مساله به لغو برخی قراردادهای فروش در چین منجر شد.

در برخی نقاط نیز پیچیدگی‌های مربوط به امور کارگری، اجرای پروژه‌ها را دچار تاخیر می‌کند و حتی پروژه‌هایی که موفق به کسب مجوز می‌شوند، مشکلات زیادی پیدا می‌کنند. یک فعال بازار گفت: اگرچه قیمت اخیر مس فاجعه نیست، اما انگیزه‌ای برای حرکت به سمت فعالیت‌های معدنی محسوب نمی‌شود، بویژه برای آن‌ها که در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند.

افت صادرات مس شیلی در ماه آگوست

صادرات مس شیلی در ماه آگوست ۲۱ درصد در مقایسه با پارسال افت داشت. این کاهش ناشی از افت ارسال محموله‌های کودلکو و کولاهاسی بود. محموله‌های این شرکت‌ها توسط کنسرسیومی حمل می‌شود که متشکل از آنگلوآمریکن و گلنکور (هر کدام با ۴۴ درصد سهم) و همچنین چند شرکت دیگر است.

براساس آمارهای کوچیلکو ارسال محموله‌ها شامل سنگ، کنسانتره و مس ثانویه در مقایسه با آگوست ۲۰۱۳ حدود ۲۰۶ هزار تن کاهش یافت. صادرات کودلکو با افت ۵۴ درصدی و صادرات کولاهاسی با افت ۵۷ درصدی در ماه آگوست مواجه شد.

با وجود آمار منفی صادرات در ماه آگوست، اما کارایی صادرات طی ماه‌های ژانویه تا آگوست مناسب بود و در این مدت ۳ میلیون و ۸۳۰ هزار تن مس از این کشور حمل شد که ۴.۵ درصد در مقایسه با دوره مشابه قبلی افزایش داشت. آنطور که کوچیلکو اعلام کرده طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ میلادی بیش از ۱۰۵ میلیارد دلار در پروژه‌های معدنی شیلی سرمایه‌گذاری خواهد شد که ۸۱ میلیارد دلار از این مبلغ در صنعت مس و بقیه برای طلا و نقره هزینه خواهد شد. قیمت مس از ابتدای امسال ۱۰ درصد افت داشته است. ۲۰ درصد تولید ناخالص و ۶۰ درصد صادرات شیلی به مس اختصاص دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها