عزیز قنواتی

مدیرعامل فولاد امیرکبیر کاشان گفت: اصول علمی قیمت‌گذاری در دنیای اقتصاد، تابع عرضه و تقاضا است. هرجا دستور آمد، رانت به وجود می‌آید بنابراین باید اجازه بدهند تولید انجام شود بازار هم قیمت‌گذاری کند.

به گزارش «کالاخبر»؛ مشروح گفت‌وگوی خبرنگار اقتصادی ایلنا با عزیز قنواتی، مدیرعامل فولاد امیرکبیر کاشان به شرح زیر است:

در شرایط فعلی وضعیت تولید، صادرات و فروش مجموعه شما به چه صورت است؟

تا مرداد ماه امسال نسبت به سال قبل ۱۲ درصد رشد تولید داشتیم. صادرات در این چهار ماه به اندازه کل صادرات پارسال بوده. صادرات پارسال ۱۰ درصد تولیدمان بود که امسال برنامه برای ۲۰ درصد تولید است. البته بعد از تامین نیاز داخل. الان با توجه به این تقاضای داخلی کاهش داشته استراتژی ما این است که ۵۰ درصد تولیدات را صادر کنیم.

در حال حاضر چند درصد نیاز بازار داخل را تامین می‌کنید؟

فعلاً ۲۰ درصد نیاز گالوانیزه داخلی را تامین می‌کنیم که این عدد مناسبی است. اما استراتژی ما این است که صادارت هم داشته باشیم برای اینکه هم ارز آوری داشته باشیم هم استراتژی کلی کشور برای خروج از وضعیت صادرات نفت را محقق کنیم.

از آنجایی که برای محصولات فولادی قیمت‌گذاری دستوری ابلاغ شده، فکر می‌کنید این تصمیم چه تبعاتی داشته باشد؟

اصول علمی قیمت‌گذاری در دنیای اقتصاد، تابع عرضه و تقاضا است. هر جا دستور آمد، رانت به وجود می‌آید بنابراین باید اجازه بدهند تولید انجام شود بازار هم قیمت‌گذاری کند. ما مکانیزمی داریم به نام بورس کالا، وقتی بورس هست، شفاف‌تر از بورس جایی نداریم.

پس چرا در موضوع قیمت‌گذاری چرا عده‌ای تلاش می‌کنند بورس را نادیده بگیرند؟

این خلاف اصول علمی اقتصاد است و باید اقتصاددان‌ها نظر بدهند ولی من اعتقادم به این است که باید قیمت  براساس عرضه و تقاضا و مکانیزم بورس قیمت‌گذاری مشخص شود اگر این اتفاق بیفتد تولید انجام خواهد شد و تولیدکنندگان به دنبال توسعه خود خواهند رفت و حتی سرمایه‌گذاران بیرون هم ممکن است تشویق شوند برای سرمایه‌گذاری اما اگر همه شرایط دستوری باشد من معتقدم در آینده مشکل ایجاد می‌شود و به تعطیلی و کاهش تولید منجر می‌انجامد.

شرکت فولاد امیرکبیر کاشان چه مقدار پرسنل مستقیم و غیر مستقیم دارد؟

۳۵۰ نفر پرسنل مستقیم داریم. ۳ هزار و ۵۰۰ نفر مستقیم و غیر مستقیم در مجموعه ما فعال هستند. البته باید بگویم در شرایط تحریمی باید به  واحدهای تولیدی کمک کنیم نه اینکه خودتحریمی  انجام دهیم. همچنین به هنگام تصمیم گیری لازم است نظر تولید کنندگان هم پرسیده و لحاظ شود. خواهش بنده از مسئولانی  که تصمیم به قیمت‌گذاری دستوری گرفته‌اند این است که در این تصمیم بازنگری انجام دهند و تصمیم‌گیری‌ها با نظر و هماهنگی تولیدکنندگان و اعضای انجمن فولاد باشد. به باور من ضروری است که مکانیزم بورس کالا را برهم نزنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها