سنگ آهن

اگرچه توان صنایع تولیدی چین این ماه قدری کاهش یافت، اما اگر رشد ۲۰ درصدی قیمت سنگ آهن طی سه ماهه گذشته  را به عنوان یک راهنما درنظر بگیریم، بخش ساختمانی می تواند نخستین مرحله از احیای تضمین شده دولت این کشور باشد.

به گزارش «کالاخبر»، از آنجا که سنگ آهن فقط برای ساخت فولاد کاربرد دارد، نخستین محرک کالایی در زمان کندی یا شتاب اقتصاد به شمار می رود. افزایش قیمت سنگ آهن معیار (۶۲ درصد) به ۷۶ دلار و ۷۰ سنت در تن، رشد قابل توجه چین را نشان می دهد که مصرف کننده بیش از نیمی از سنگ آهن جهان است.

فوربس نوشت: اوایل جولای به دلیل نااطمینانی از تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین، قیمت سنگ آهن به حدود ۶۳ دلار به ازای هر تن کاهش یافت، در حالی که قیمت در فوریه ۷۹ دلار بود.حرکت های صعودی اخیر یا بازگشت قیمت به جایی که اوایل امسال بود، نه فقط غیر منتظره بود، بلکه به دلیل تغییر نرم در نوع سنگ آهنی که چین خریداری می کند، اهمیت داشت.

چین طی بیش از دو سال گذشته با پرداخت سنگین پرمیوم برای بهترین سنگ، تقاضای سنگ آهن عیار بالا داشته، در حالی که این مساله تولیدکنندگان سنگ آهن با عیار پایین تر را با تخفیف های بالا هدف قرار کرده است.

معدنکاران بزرگ نظیر BHP، «واله» و «ریوتینتو» به واسطه عیار بالای معادن، بزرگ ترین ذینفعان هستند. این مورد با قوانین سختگیرانه محیط زیستی مورد حمایت قرار گرفت و سیاست خرید عیار بالا به شرکت های معدنی کم عیار آسیب رساند. برخی شرکت های فعال در استرالیا مانند «فورتسکیو متالز» مقادیری کمتر از معیار بهره برداری می کنند. این شرکت در سه ماهه سوم امسال به طور میانگین ۴۵ دلار در هر تن یا ۶۷ درصد میانگین سنگ آهن معیار را دریافت کرد.

به هر حال، افزایش غیرمنتظره تقاضای صنایع فولاد چین یک پاداش برای معادن سنگ آهن محسوب می شود. مدیر اجرایی ریوتینتو در گفت و گو با بلومبرگ اظهار کرد: سیاست های محرک اقتصادی چین می تواند از قیمت مواد خام حمایت کند. «ژاک» افزود: ماشین چین همچنان به خوبی در حال کار است و دولت این کشور در حال اختصاص پول بیشتر به این سیستم و به جلو راندن زیرساخت هاست.

منبع: هلدینگ سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها