• ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
  • کد خبر: 521

«فایننشال تایمز» در گزارشی اعلام کرد قیمت مس دیروز(جمعه) در بورس فلزات لندن در حالی با قیمت ۵۵۹۱ دلار در تن معامله شد که در مجموع طی هفته گذشته به پایین ترین میزان از ماه مارس رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آمارهای منتشر شده نشان می دهد که ساخت خانه های جدید در چین طی ماه مه 16 درصد افت داشته و در عین حال سرمایه گذاری  روی دارایی های ثابت کند شده است. این به معنای آن است که چین در سه ماهه دوم امسال دستیابی به هدف رشد 7 درصدی را از دست داده است.

در حالی که انتظار می رود سیاست های محرک مالی و سرمایه گذاری در زیرساخت های چین طی نیمه دوم سال افزایش پیدا کند، اما تحلیلگران معتقدند این کار بیشتر به نفع بخش های سیمان و فولاد است تا مس.

«ویوین لوید» تحلیلگر بانک «مک کواری» معتقد است، کاهش قیمت ها می تواند آغاز گر فشار بر معادن دارای هزینه تولید بالا باشد. از طرفی «ژانگ یو» تحلیلگر در Yongan Futures Co  به بلومبرگ گفت: داده های اقتصادی اخیر نشان دهد که سیاست های محرک چین نتوانسته تقاضای فیزیکی فلز را افزایش بدهد.

وی افزود: برخی سرمایه گذاران چینی حالا از پیش بینی های قبلی کوتاه آمده اند.

اوایل وقت جمعه مس تحویل سه ماهه در بورس فلزات لندن با 0.3 درصد کاهش به 5865 دلار رسید که طی چهار هفته اخیر 8.5 درصد افت داشت.در بازار کامکس نیویورک نیز مس برای تحویل جولای 0.3 درصد کاهش یافت و به 2.66 دلار در هر پوند رسید.

افت مس به دلیل افزایش ذخایر و گمانه زنی ها درباره اینکه اقتصاد چین به محرک های بیشتری نیاز دارد، رقم خورد.«گلدمن ساکس» معتقد است، به دلیل تقویت دلار و کاهش تقاضای صنعتی چین، مس نزولی ترین بازار را بین مواد خام خواهد داشت.

تقاضای چین محقق نمی شود

تحلیلگران پیش بینی کرده اند تقاضای مس چین امسال 4درصد رشد داشته باشد. به گزارش «فایننشال تایمز» بخش قابل توجهی از مس این کشور در شبکه برق و طرح های دولتی  مصرف می شود.سرمایه گذاری در شبکه برق در ماه آوریل امسال 8.65 درصد افت کرد و در چهار ماهه ابتدایی امسال چین 86 میلیارد و 600 میلیون یوان سرمایه گذاری در این بخش را تکمیل کرد که فقط 20 درصد از میزان برنامه ریزی شده برای سال 2015 است، بنابراین هیچ تضمینی برای تحقق پیش بینی رشد تقاضا وجود ندارد.

پارسال 88.7 درصد از سرمایه گذاری در شبکه برق این کشور تکمیل شد.علاوه بر این موارد، مصرف برق در این کشور به دلیل افت فعالیت های صنعتی کاهش داشته است.

«گلدمن ساکس» پیشنهاد می کند، پیش بینی سرمایه گذاری در شبکه برق نمی تواند امیدواری زیادی ایجاد کند، چون چین قادر است از آلومینیوم به جای مس در شبکه انتقال برق استفاده کند.

قیمت مس سه برابر آلومینیوم بوده و چین هم اکنون با مازاد آلومینیوم مواجه شده است، در حالی که 75 درصد مس مورد نیاز این کشور وارد می شود.«گلدمن ساکس» پیش بینی کرده تقاضای مس چین امسال محقق نخواهد شد و قیمت تا سال 2016 به 5200 دلار در تن سقوط خواهد کرد.

گزارش های اخیر CNBC از ضعف ناشی از پریمیوم های ضعیف، تخفیف بالای قراضه و دست نیافتن به فصل قوی رشد در چین حکایت دارد و به نظر می رسد کارخانه های  این کشور در حال نزدیک شدن به تابستان راکد همراه با کاهش مصرف فلز سرخ هستند.

البته اصول بنیادی مس ثابت می کند که وضعیت مس بهتر از سنگ آهن است، چراکه عرضه فلز سرخ تا سال 2017 به اوج می رسد و پس از آن افت می کند.در این مدت مصرف کنندگان باید از ضعف قیمت ها طی امسال و سال آینده سود ببرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها